Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik bedoel te zeggen dat ik niet zo geloof in Thibaults Molschap - en zeker niet op die berg. Zijn gedachtengang - laten we op de pausen letten want dat is hier een actueel onderwerp - was logisch, en verder leek hij het grootste deel van de tocht solo te fietsen tussen de kopgroep en de achterhoede. Zijn aandeel in het mislukken van de opdracht is m.i. nihil. Daarnaast is oog voor detail hebben nog wat anders aan de avonddis dan op een mountainbike in de ijle lucht op een steile helling (dunkt me).
Stel dat hij de mol is dan is zijn aandeel
1. mensen afleiden van de prentjes (gelukt). De pausopmerking en zo missen Bruno en Cathy een prentje omdat net weer Thibaud hun aandacht houdt op Gilles die het Ave Maria aan het herhalen is voor zichzel. Je kan dat op Gilles steken, maar ook op Thibaud.
2. Zelf besteedt hij hier ook geen enkele aandacht aan: aan hem moeten ze dus al niets komen vragen over prentjes.
3. Door zijn platte band moet hij achter blijven en kan hij checken of Marc en Manuella nog boven zullen geraken. Marc besteedde bijna 0 aandacht aan alles wat proef gerelateerd langs of op de weg stond. Manuella probeerde nog, maar wanneer Marc, Thibaud inhaalt (Marc is eerder boven dan Thibaud) kan Thibaud reeds weten dat Manuella achter is gebleven en heeft opgegeven, en dat Marc van toeten of blazen weet. Dus Thibaud weet dan reeds dat er maar 3 mensen boven zijn die kunnen zwoegen op de vraag waar ze 3/13 kansen een fout kunnen maken (want 3 bordjes gemist). Dat is bijna 25% kans dat ze de fout ingaan.
4. Hij blijft lang genoeg weg van de top dat niemand aan hem iets kan vragen over de prentjes, of het toch reeds te laat is.
Ik heb van 5 proeven verdachten punten gegeven, een ranking van meest verdacht naar minst. Iedereen kreeg punten op basis van die ranking, en voor alle proeven hebben ik er verschillende meest verdacht geplaatst (omdat voor allen wel een argument gemaakt kan worden). Wie de laagste score heeft is het meest verdacht. Thibaud haalt de minste met 8, dan volgt Gilles met 13, dan Issa met 15, en de 4de en 5de plaats wordt gedeeld door Cathy en Bruno met 16. In ieder geval doet Thibaud louche dingen die niet kloppen.