Draait aflevering 1 ook niet meer om vertrouwen en een groepsgevoel te creëren? In dat geval zou je de Mol moeten zoeken bij de personen die het hoogst hangen, of op zijn minst in het midden. Dat zouden dan zijn:
Manuella, Hanne, Marc, Gilles, Stijn en eventueel nog Issabel. Al de anderen (Ruth, Thibaud, Bruno en Cathy) zijn vooral in negatieve zin opgevallen bij de anderen want zij hangen het laagst. Dat moet een Mol in aflevering 1 toch echt wel proberen te vermijden. Is het ook niet vaak het geval dat een Mol net heel erg wordt vertrouwd in het begin?
Bij
Issabel zou je nog kunnen zeggen dat ze haar verdenking probeert af te zwakken door er lacherig over te doen wat haar potentie als Mol dan weer doet stijgen. Eigenlijk maakt ze het juist erger door haar (gespeelde?) ongeloof.
Wat ik nog verdacht vond was dat
Hanne het eerst heeft over:
"Die wat het laagst hangen moeten eerst!" maar daarna haar status van
'meest te vertrouwen' bevestigt door plots zelf als tweede te springen.
Een ander die ik in het oog had was
Stijn, die als allerlaatste springt. Hij houdt iedereen in spanning maar is uiteindelijk wel degene die de proef doet slagen. Hij is de redder van de dag, op die manier verdient hij weer extra krediet, zie de reacties als hij in de boot stapt.
"Goed gedaan man." Het leek wel een opdracht om als laatste over te blijven. Hij zei wel dat hij schrik had maar het leek er eerder op dat hij van in het begin had uitgemaakt dat hij zich als laatste zou losmaken.
Sowieso moest de Mol hier het water in, er was geen andere optie anders ben je gezien. Deze proef gaat immers over vertrouwen. Daarom vind ik het vreemd dat
Cathy zo hoog staat op ieders verdachtenlijstje. Zij was al het meest verdacht. Als zij de Mol was ging ze toch helemaal in het begin om wat vertrouwen te winnen, nu gaat ze pas voorlaatste. Als kandidaat is het handig dat je verdacht wordt maar een Mol maakt zich toch snel uit de voeten als je al het laagst hangt. Ze heeft zich kortom té hard in the picture geplaatst in de rest van de aflevering. Als ze het was zou het een te groot risico zijn om zo lang te blijven hangen.
't Is maar een wilde theorie maar zou het kunnen dat Mol 4 een inschattingsfout heeft gemaakt, dat hij/zij dacht dat het uitvallen van Thibaud toch een invloed zou hebben gehad op de uitslag van de proef? Uiteindelijk is het voor de Mol ook improviseren als er zomaar een andere kandidaat uitvalt? Hoewel het een prachtig afleidingsmanoeuvre zou zijn geloof ik niet zo in
Thibaud die als Mol al dan niet echt van zijn stokje gaat. Volgens mij viel hij echt flauw gezien voorafgaande aan de proef meer dan de helft van de kandidaten ziek was. Maar het zou toch mooier zijn als de Mol het spel kan meespelen. Zoals een
Manuella die het hoogst hangt en als eerste het diepe water trotseert. Zoiets is alleszins veel fijner om later terug te zien in een terugblik. Bij Manuella heb ik net als bij Ruth soms wel het gevoel dat ze een rolletje speelt. Haar duik
"Ik wil als eerste! ... "Het gaat niet" en de manier hoe ze uit het water kwam,
"Hing ik het hoogste?" ... wat een performance! Maar er is natuurlijk maar een die een rol speelt, als zij het al zijn.
Op dit moment zou ik zeggen: De Mol plonst als een van de eersten of laatsten.