Wie is de mol? Ik heb werkelijk waar geen flauw idee (en dat vind ik eigenlijk super leuk!). Op Stijn na (hij heeft simpelweg teveel verdiend en waarom zou hij zichzelf verdacht willen laten maken als mol zijnde?) kan iedereen het nog zijn.
Hanne heb ik eerder afgeschreven door haar actie in het slachthuis. Als je als mol zo'n kans krijgt om een vrijstelling te pakken én 5000 euro uit de pot te houden, dan denk ik dat je daar wel voor gaat. Er was niemand meer over om haar te controleren, ze zou niemand benadelen en niemand zou het haar kwalijk nemen: de perfecte omstandigheden voor een mol. Tegelijkertijd doet ze wel de hele tijd rare dingen, vooral haar talent om raadsels nét buiten de tijd op te lossen valt op.
En dan Cathy. Vanaf het begin van de serie is ze de hoofdverdachte van zo'n beetje alle kandidaten (niet handig als mol!). Ze speelt het spel zó fanatiek dat ze hiermee constant de aandacht trekt, zowel van de kijkers als van haar medekandidaten. Ze ligt continu onder vuur en krijgt weinig vertrouwen. Ze doet ook heel veel fout en drijft vaak haar zin door. Misschien krijgt ze wel terecht weinig vertrouwen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat een mol zou out-in-the-open functioneert, maar alles kan natuurlijk.
Blijft over: Gilles. Gilles werd in het begin van de serie erg vertrouwd door zijn medekandidaten (als mol wil je eerst vertrouwen kweken). Hij krijgt vaak een sleutelpositie toebedeeld door zijn medekandidaten, maar haalt tegelijkertijd weinig geld binnen. Gilles zaait verwarring bij groepsdiscussies (o.a. slachthuis en pasvragen). Ook vind ik het altijd opvallend als een familielid zegt dat iemand geen mol kan zijn (zagen we dat niet ook bij Elise in WIDM serie 4?).
Met lichte twijfel ga ik dus voor Gilles!