Ik vond het heel gek hoe weinig discussie er was, of hoe weinig argumenten er aangedragen werken. Ja, ik begrijp de logica dat je iemand het spel terug inhaalt met meer informatie dan jij, maar je haalt natuurlijk ook iemand het spel in waarvan je sowieso weet dat ze de mol niet is. Of je jezelf daarmee meer of minder kans geeft om de volgende aflevering te overleven, dat weet ik natuurlijk niet.
In elk geval, het feit dat er buiten Ruth ook nog eens 5000 euro mee te winnen was, wordt vrij snel doodgezwegen. Alleen Gilles heeft het er snel nog over, maar maakt daarbij wel de fout om te zeggen dat ze 5000 moeten betalen. Hij wordt verbeterd, maar blijkbaar is dat niet genoeg geld om de groep te overtuigen. Ik vind het gek. In Nederland zou de keuze immers vaak liggen tussen geld of iemand terughalen, hier is het iemand terughalen en daar bovenop nog eens 5000 euro extra verdienen? Dan laat je je groepsgevoel toch meteen spreken én dan verdien je er geld mee? Op deze manier maak je de sfeer compleet kapot én staat er niet eens iets tegenover buiten het vage idee dat je anders een "sterkere tegenkandidaat" hebt. Terwijl Ruth dan anderzijds ook weer zwakker zou staan omdat niemand haar nog verdacht.
Ik zou in elk geval vol voor "ja" zijn gegaan en echt heel veel moeite gehad hebben om het los te laten. Ook vanuit de positie van Ruth zou ik natuurlijk veel harder hebben aangedrongen, maar zo'n type zal zij wel niet zijn.