ik begrijp uit je verhaal dat je paard ooit niet meewerkte. Verder begrijp ik dat je dus ervaring hebt met paarden.
Wil hier geen paardendiscussie gaan veroorzaken maar blijf erbij dat als hier het ene paard was gaan galopperen... en de ander had niet zijn best gedaan zijn paard tegen te houden... was het andere paard gewoon meegegaan.
(en ik ben ook geen 30 meer, om maar even mee te gaan in de leeftijdopmerking die je maakt )
Maar goed.. terug
Gilles en Hanne (als 1 van hun de mol was) hadden deze opdracht makkelijk kunnen laten mislukken.
Vond Hanne dan in ieder geval nog verdachter dan Gilles
Het enige wat ik wou zeggen is dat als Gilles de verkeerde signalen geeft aan dat paard met zijn heupen, bewust of onbewust, dat paard terug stil valt. De meesten die al enkele malen gereden hebben kennen wel draf. Maar die draf van die paardjes daar is heel anders - te snel om zelf op en neer te gaan. Eigenlijk moet je daar draven terwijl je in het zadel blijft. De zadels zijn dan meestal nog houten zadels, niet van die lekkere grote leren zitkussens zoals bij ons. En daar ze niet zo groot zijn die paarden, is hun rug ook nog eens harder. Zeker als groot persoon is draven lastig op die paardjes. Dus zowel een onervaren rijder als een Europees ervaren rijder kan wel eens verschieten bij die draf. En net omdat die paarden zo getraind zijn op de heupbeweging van de rijder kan het daar ook onbewust het meest mis lopen.
Dus stel dat Hanne haar paard in draf krijgt. Er is inderdaad een zeer grote kans dat Gilles paard mee zal willen gaan. Maar als Gilles dan onbewust een verkeerd signaal stuurt met zijn heupen, omdat het drafritme voor zijn grootte niet evident is, dan gaat dat paard gewoon terug stappen, na enkele drafstappen.
Zoals ik zei: de eerste maal. Ik was de meest ervaren ruiter. En ik wilde zeer zeker draven en galopperen. Maar zonder dat ik dit wenste, gaf ik de verkeerde signalen. En ik heb dus die hele rit niets anders gedaan dan stappen (en ik was daar niet goed gezind over).
Ben het met je eens over Gilles en Hanne. Cathy is mijn mol.