Vandaag op de achtergrond de afgelopen drie afleveringen nog eens aangezet en Jochem lijkt me toch wel een goede mogelijke Mol te zijn.
In de eerste plaats zijn me bij hem (net als bij Thomas) een aantal "tweeling" uitspraken opgevallen die hij uitspreekt en op de Mol kunnen slaan:
- "Keihard in de steek gelaten, echt keihard in de steek gelaten" (aflevering 2)
- "Iets klopt er niet, er klopt iets niet" (aflevering 3)
Ook lijkt Jochem goed in een aantal uitspraken van Art te passen:
- Twee gezichten: kandidaat en Mol? Vrolijk en "achterbaks"? (Jochem heeft het zelf over "leukste, grappigste, gekste" in de introvideo en Art zegt bij het attractiepark "where the FUN never ends" (hij presenteert bij SBS6 Lachen Om Home Video's).
- Ideale kandidaat: Iedereen vertrouwt hem en hij wordt weinig verdacht zo lijkt het. Wat me ook opvalt is dat veel mensen zijn aanwijzingen opvolgen (bijvoorbeeld Sanne op het strand die een heel vlak van een vlag gaat harken op aanwijzing van Jochem en zo niet aan een nieuwe tekening kan beginnen).
Ik heb het idee dat hij, wellicht om zichzelf als kandidaat verdacht te maken, op veel momenten in het spel het proces probeert te vertragen (bij de auto opdracht met de 12 aanwijzingen zie je het volgens mij ook).
- De Mol past verdeel en heers toe: Jochem laat naar mijn idee anderen het werk doen en neemt de leiding als het hem uitkomt, stuurt het proces tussen de kandidaten volgens mij regelmatig en zal mij niet verbazen als hij door zijn imago diegene is die ze makkelijk kan manipuleren (zie dagboek van de Mol).
Wat me het meest aan hem opvalt zijn zijn blikken (lijkt voorkennis te hebben, kijkt soms weg op aparte momenten etc.) en uitspraken (als Mol hoef je niet te schrijven, mijn eigen ding doen, je hebt je best gedaan, goed gewerkt jongens, geld is in deze fase niet belangrijk, ongeschikt om de Mol te ontmaskeren). Ook verdenk ik hem ervan in de "we" vorm te spreken (hij en zijn mollega's?). In aflevering 3 zou de vraag op het strand aan de groep "Is alles uit de wereld?" en verderop in de aflevering de opmerking "stemming een stuk beter" naar Bonje met de Buren kunnen wijzen.?
Ik verdenk Thomas nog steeds, maar sluit Jochem niet uit!