Of ze een goede mol zou zijn weet ik niet. Ik vind haar 'ik kan het niet, ik wil het niet, ik durf het niet' best ergerlijk, maar op zich is het uitvergroten van zo'n karaktereigenschap niet per sé slecht als mol. Een van mijn favoriete mollen van WIDM is Milouska. (..)
Volgens mij wordt Annelies' "ik kan het niet, ik wil het niet, ik durf het niet" zoals jij het omschrijft sterk overdreven door velen. Vanaf het moment dat ze niets leek te doen bij de museumkraak is Annelies bij velen Mol-af en dat begrijp ik ook wel want ik kon me eerst ook niet voorstellen dat de Mol zich hier zo passief zou opstellen. (Mijn verklaring: een Mol is ook een mens en kan zoiets overkomen.)
En ja, er zijn diverse opdrachten waarin Annelies snel "af" is of weinig doet. Maar dat is volgens mij geen kwestie van "niet willen" of "niet durven". Wel soms van "niet kunnen": fietstocht, Hunger Games. Het fietsen is begrijpelijk want dat was loodzwaar en is haar dus niet aan te rekenen. (Eventueel wel de makers die zouden kunnen weten dat met Annelies als Mol de Mol hier weinig invloed zou hebben. Maar ik vind het geen bezwaar dat niet iedere opdracht geschikt is voor de Mol, anders zou je kandidaten op voorhand kunnen uitsluiten.) Bij The Hunger Games had Annelies de pech dat ze niet meer door haar man beschermd kon worden en dat ze zo een makkelijk doelwit was. Bij dit "niet kunnen" was er dus geen sprake van een act.
Waar het "niet kunnen" volgens mij wel een act is is bij het scrabbelen waar ze samen met Robin een wanprestatie levert waardoor de opdracht mislukt. Maar dit vind ik geen slechte maar juist een goede molactie. Ze heeft er eerst maar mooi voor gezorgd dat ze op de sleutelpositie terechtkwam.
Want ook met dat Annelies als Mol te passief zou zijn (hangt samen met het zogenaamde "niet kunnen" en "niet durven") ben ik het totaal oneens. Ze zit in vele opdrachten op goede molposities en durft ook vet te mollen. Een greep: verkeerde vragen uitkiezen voor Eline (niet vragen naar mozzarella di bufala, antwoord buffel), Eline onterecht als toonvast aanwijzen en ook zelf de mist in gaan met Shosholoza, zich zo opvallend nerveus gedragen dat ze onterecht wordt aangewezen als de persoon met het rode scherm, zeer slecht scrabbelen, diverse verkeerde Afrikaanse woorden vormen en verwarring zaaien, Davey overtuigen om van zijn vak te stappen waardoor de bom ontploft, veel tijd verbruiken in de luchtbubbel en het midden van de vlag wit kleuren, Robin in de caravan wakker houden en traag op hem reageren en Davey te lang laten slapen door zelf te slapen.
Kortom: ik zou zeker niet teleurgesteld zijn in Annelies als Mol want ze heeft volgens mij prima molacties op haar naam staan, ondanks het feit dat ze ook af en toe weinig invloed heeft. Maar dat laatste is niet haar keuze.