Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi  (gelezen 8233 keer)

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #40 Gepost op: 7-03-2017, 13:16:58 »
-Annelies is hier verdacht omdat ze aanstuurt om Eline van haar juiste antwoord (Marie Curies 2 nobelprijzen) af te laten stappen. Hans is zeer stellig dat dit niet het geval is.

En Hans is maar een simpele wetenschapper. Eline had eigenlijk zowat het antwoord waar er het snelst consensus kon over zijn, maar ze hebben zich in twijfel laten brengen door Annelies.

Offline Kaaasje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #41 Gepost op: 7-03-2017, 13:19:33 »
Daarom dat je zodanig moet uitspelen dat je op een positie komt die bepalend is. Zorgen dat je die 10de vraag kan doen.  Hopen dat er bij de 9 vorige vragen zo veel mogelijk kandidaten fout antwoorden zodat de kans groter wordt dat je die beslissende vraag kan spelen.
Maar bij de 10e vraag kun je toch ook nog gewoon blijven staan? Als iedereen zijn eerste vraag goed doet en er 4 verschillende mensen worden gekozen voor vraag 7 t/m 10 is het toch sowieso geslaagd? Ondanks dat de mol misschien bij de tweede keuze wel fout is gaan staan? Er is toch niet één beslissende vraag?

Ik snap nog steeds niet zo goed hoe een goed antwoord beter is voor de mol. Ik snap wel dat je invloed wil blijven uitoefenen, door bijvoorbeeld nog een keuze te mogen maken, maar dan heeft je foute antwoord pas invloed als je nog een derde keuze mag maken. Als je een eerste antwoord goed hebt en een tweede antwoord fout heeft het pas effect als je een derde keuze mag maken. Als je je eerste antwoord fout hebt dan heeft het al effect als je een tweede keer aan bod komt.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 7-03-2017, 13:25:40 »
Ik snap nog steeds niet zo goed hoe een goed antwoord beter is voor de mol. Ik snap wel dat je invloed wil blijven uitoefenen, door bijvoorbeeld nog een keuze te mogen maken, maar dan heeft je foute antwoord pas invloed als je nog een derde keuze mag maken. Als je een eerste antwoord goed hebt en een tweede antwoord fout heeft het pas effect als je een derde keuze mag maken. Als je je eerste antwoord fout hebt dan heeft het al effect als je een tweede keer aan bod komt.

Ik denk dat het er ook van afhangt wanneer je wordt gekozen door de familieleden. Als je als 6e wordt gekozen en je ziet dat er 3 goede antwoorden zijn, dan ga je zelf niet het 4e goede antwoord maken. Dat is dan ook het enige molpuntje dat ik voor Davey heb deze aflevering.
Als je bij de eersten gekozen wordt, dan moet je voor jezelf als Mol de afweging maken of je de vragen daarna moeilijk genoeg vindt dat je zelf het juiste antwoord kan kiezen of dat je denkt toch maar voor zekerheid te gaan en een slecht antwoord aan te duiden.

In dat opzicht hangt het er ook vanaf of het familielid in kwestie op de hoogte is van het molschap. Zo schuift Margo (Davey's vriendin) de sport van Davey af richting Robin aan het einde van de onderhandelingen. En de man van Annelies trekt architectuur naar Annelies toe.

Offline martinbdv

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 7-03-2017, 13:31:44 »
Ik vond het eerst logisch om als mol gelijk een fout antwoord te geven, maar achteraf is dat niet nodig. Je kan misschien beter een goed antwoord geven als de vraag makkelijk is. Als je dan op het goede antwoord staat, zal de groep jou sneller kiezen voor de volgende vraag en als mol weet jij die categorie.

Vooraf kan je hier een tactiek verzinnen, maar het is vooral de situatie goed aanvoelen als mol zijnde. Lijkt mij

Offline Kaaasje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #44 Gepost op: 7-03-2017, 13:52:10 »
En de man van Annelies trekt architectuur naar Annelies toe.
Al leek dat (na één keer kijken) naar mijn idee wel alsof hij zoiets had van, Annelies weet eigenlijk nergens echt iets van, dus doe architectuur maar.

Ik vond het eerst logisch om als mol gelijk een fout antwoord te geven, maar achteraf is dat niet nodig. Je kan misschien beter een goed antwoord geven als de vraag makkelijk is. Als je dan op het goede antwoord staat, zal de groep jou sneller kiezen voor de volgende vraag en als mol weet jij die categorie.
Die redenatie snap ik best, dat je door wil spelen en dat dat handig kan zijn. Maar ik denk dat de kans dan best groot is dat je niet voor een derde vraag mag spelen. Dus dat je dan fout op een tweede antwoord staat maar je er in feite nog weinig aan hebt omdat je niet nog een antwoord mag geven. Dat je op een goed antwoord gaat staan als mol zijnde kan ik me wel voorstellen bij een makkelijke vraag. (Maar geen van de vragen vond ik echt makkelijk eerlijk gezegd, al had ik er veel wel goed gegokt). En inderdaad, bij de eerste vragen een goed antwoord geven kan ik me inderdaad wel beter voorstellen dan als zesde bijvoorbeeld.

In andere woorden, ik snap de redenatie best, maar ik twijfel aan de effectiviteit van de strategie.

Bovendien hoef je als mol natuurlijk niet zelf op een fout antwoord te staan als je zorgt dat een medekandidaat met een fout antwoord maar van zijn blokje afstapt. :)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #45 Gepost op: 7-03-2017, 13:54:33 »
En Hans is maar een simpele wetenschapper. Eline had eigenlijk zowat het antwoord waar er het snelst consensus kon over zijn, maar ze hebben zich in twijfel laten brengen door Annelies.

Huh? Simpele wetenschapper? Was Hans niet professor? Farmacie. Die weet dat antwoord zeker. Ja Annelies was enorm aan het mollen daar. Haha hans maakte ook nog een opmerking over of Annelies dan veel leest ofzo.

Je hebt zeker gelijk hoor die van Manet is het origineel en de beroemde, wou alleen maar tonen dat als je toevallig over die versie van Monet alleen hebt gehoord of gezien, dat kan best eh. Vandaar de parallel die ik trek met de muziek. Veel mensen verwarren Monet en Manet dat wel, maar zelfs al was het Van Gogh en Manet waren die beiden dit geschilderd hadden, en ze staan bijvoorbeeld beide ertussen, tja welke is het dan, dan moet je eigenlijk beide goedkeuren vind ik. Want de vraag was toch niet 'Wie schilderde het orginele DSL' eh? Toch gewoon 'Wie schilderde DSL?' Beetje rare vraag dan ook van de makers, maar wel erg handig voor de Mol :D

Mee eens, was een trickvraag en eentje waarbij iedereen kan mollen en niemand neemt het je kwalijk als je aan Monet dacht, die toch wel wat bekender is dan Manet tegenwoordig  ::jaja::

Ik vond het eerst logisch om als mol gelijk een fout antwoord te geven, maar achteraf is dat niet nodig. [..] Vooraf kan je hier een tactiek verzinnen, maar het is vooral de situatie goed aanvoelen als mol zijnde. Lijkt mij

Maar dat blijft dan toch een gok. De groep hoeft jou niet te kiezen als je op een goed antwoord staat. Je zet jezelf als mol dan mogelijkerwijze vast en laat het afhangen van chance en de groep.
Bivendien, bijvoorbeeld iemand als Annelies; de meeste anderen wisten volgens mij dat haar antwoord niet goed was. Maar een Davey; was hij op Manet gaan staan (goed), dan had de groep waarschijnlijk gedacht dat hij fout stond (want niemand scheen dat antwoord te weten).

Ik geloof dat de mol gewoon op een fout antwoord wil staan, basta. Wie weet heeft Gilles zelfs stiekem nog de optie voor een moeilijke of een makkelijke vraag? Er zat wel verschil in de moelijkheidsgraad vond ik. De groep bepaalt welke categorie de mol krijgt, maar Gilles kan wellicht nog zorgen dat er binnen die category een echt moeilijke vraag komt, zodat de mol een dekmanteltje heeft voor een fout antwoord... Of misschien werkt het niet zo bij de Mol op Vier, geen idee
« Laatst bewerkt op: 8-03-2017, 21:37:33 door Nat007 »

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #46 Gepost op: 7-03-2017, 14:37:49 »
Maar bij de 10e vraag kun je toch ook nog gewoon blijven staan? Als iedereen zijn eerste vraag goed doet en er 4 verschillende mensen worden gekozen voor vraag 7 t/m 10 is het toch sowieso geslaagd? Ondanks dat de mol misschien bij de tweede keuze wel fout is gaan staan? Er is toch niet één beslissende vraag?

Ah, denk dat ik proef verkeerd interpreteer.
Het is niet die de 10de vraag heeft, die de proef doet slagen of niet?
Ik dacht dat de 10de vraag correct moest zijn om de familie te kunnen bevrijden.

Zoals ik het nu lees is dit niet zo en dan maakt het inderdaad niet uit welke vraag je beantwoordt.

Enige dat je dan kan doen als mol is ofwel fout antwoorden en de anderen daarvan overtuigen, ofwel de anderen overtuigen dat een anders fout correct is.

Pff, tactisch een pak minder aan...
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 7-03-2017, 22:45:41 »
Al leek dat (na één keer kijken) naar mijn idee wel alsof hij zoiets had van, Annelies weet eigenlijk nergens echt iets van, dus doe architectuur maar.

Ah, dan moet ik morgen nog een keer terug zien, want ik had het anders gememoriseerd. ;)

Huh? Simpele wetenschapper? Was Hans niet professor? Farmacie. Die weet dat antwoord zeker. Ja Annelies was enorm aan het mollen daar. Haha hans maakte ook nog een opmerking over of Annelies dan veel leest ofzo.

Ja, Hans is professor op de universiteit. Dus die zal inderdaad wel zeker geweten hebben dat Eline juist stond. Het was dan ook sarcasme van mijn kant. Ik snap niet dat men het oordeel van Hans verwierp voor de mening van Annelies.

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #48 Gepost op: 7-03-2017, 23:18:59 »
Annelies laat hier haar ware mol-aard zien  ;)

Ze heeft wel 5x gezegd Monet is 100% juist
You'll never walk alone

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #49 Gepost op: 7-03-2017, 23:20:35 »
Annelies laat hier haar ware mol-aard zien  ;)

Ze heeft wel 5x gezegd Monet is 100% juist
Zelf nog nooit zoiets tegen gekomen?
100% zeker zijn, maar uiteindelijk niet zo zijn.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #50 Gepost op: 7-03-2017, 23:22:40 »
Zeker wel, maar ik vond haar hier zo dominant. Ze liet elke ruimte voor discussie weg. Waardoor een paar simpele vragen bleven staan.
You'll never walk alone

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 7-03-2017, 23:32:43 »
Zeker wel, maar ik vond haar hier zo dominant. Ze liet elke ruimte voor discussie weg. Waardoor een paar simpele vragen bleven staan.

Mee eens. Annelies was toch wel de meest dominante stoorzender deze opdracht.
Ik heb er wel wat moeite mee dat ze in de eerste opdracht het goede 1e antwoord gaf en daarna nog een aantal keer voor de juiste woordcombinatie ging en anderen daarmee overtuigde.. Waarom zou ze dat als mol doen? Zeker die 1e goede oplossing wil een mol toch zo lang mogelijk uitstellen? Al die tijd konden Davey en Hans niet vertrekken

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #52 Gepost op: 8-03-2017, 00:21:20 »
Ik dank  dit forum dat er mensen zijn die wakkerder waren dan ik gisteren was. Ik was me gisteren niet bewust dat een fout antwoord op een vraag hoger dan 6 pas een ontploffing inhield als die persoon ook een derde  vraag ging beantwoorden. ::bravo
 Dus ik pas nu mn molpunten aan, fout antwoord is mols

Maar t blijft vreemd dat de inbreng van annelies zo groot is in deze opdracht. Ze is de enige die twijfel aan antwoord eline. En zij is de drijvende kracht achter Monet-Manet.
Als mol goed gaan staan en fouten aansporen om nog vraag te spelen is na tuurlijk ook lekker mollen.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #53 Gepost op: 8-03-2017, 01:33:53 »
Ik zat hier echt voor mijn scherm: "STOFBOM! STOFBOM!" ::rofl:: ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #54 Gepost op: 8-03-2017, 07:24:05 »
Mee eens. Annelies was toch wel de meest dominante stoorzender deze opdracht.
Ik heb er wel wat moeite mee dat ze in de eerste opdracht het goede 1e antwoord gaf en daarna nog een aantal keer voor de juiste woordcombinatie ging en anderen daarmee overtuigde.. Waarom zou ze dat als mol doen? Zeker die 1e goede oplossing wil een mol toch zo lang mogelijk uitstellen? Al die tijd konden Davey en Hans niet vertrekken

Sam kwam meteen met sponskoek, Annelies ging mee. Zelf kwam Annelies nooit als eerste met een goede combinatie op bababroeikas na waar ze tegelijkertijd twijfel over zaaide. Wel komt ze met het foute brombak, hysduim, verkleurtongetjie. (En zegt ze dat hukuk rechts is in het Turks terwijl dat recht/wet is.) Kortom: ook in opdracht 1 is Annelies (wat subtieler) mols en aanwezig.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 8-03-2017, 10:24:07 »
Sam kwam meteen met sponskoek, Annelies ging mee. Zelf kwam Annelies nooit als eerste met een goede combinatie op bababroeikas na waar ze tegelijkertijd twijfel over zaaide. Wel komt ze met het foute brombak, hysduim, verkleurtongetjie. (En zegt ze dat hukuk rechts is in het Turks terwijl dat recht/wet is.) Kortom: ook in opdracht 1 is Annelies (wat subtieler) mols en aanwezig.

Misschien pik ik er de verkeerde dingen uit? Ik zag Annelies meegaan met goede antwoorden, maar ook zelf goede delen van woorden aandragen. Daarnaast geeft ze ook verkeerde woorden.

Citaten van wat er gezegd wordt, Annelies in bold, en ik heb onderstreept waar ik zelf denk dat ze meehielp om mee te gaan met de beslissende woordcombi (maar dat is dus subjectief):

En sorry als dit in het verkeerde topic staat!)

Toestel om papier te perforeren-Gaatjiesdrukker Goed

Robin: "Gaatjes.. Gaatjesmaker"
Annelies: "Gaatjies, hier"  (ze gaat mee met Robin hier)
Robin: "drukker, gaatjiesdrukker?"
Sam: "Ja ik denk het wel. Maar kijk nog eens de goeie"
(.. hier is geknipt door de regie wellicht..)
Annelies: "Gaatjiesdrukker moet dat zijn, het kan niet anders." (lijkt op beslissende toon voor het goede antwoord te gaan)
Robin: "Ja komaan, hop"

Luchtig gebak voor bij de thee - sponskoek  Goed

Annelies: "Luchtig gebak voor bij de thee.. Koek?"  (initiatief van Annelies voor goede 1e deel van het woord)
Robin: "Ja dat kan klein ook zijn he?"
Eline: "Sweet"
Annelies: "Sweet is zoet he? Dat is zoet.." (ontmoedigt uit zichzelf een verkeerd antwoord)
Robin: "Luchtig is meer spons he?"
Annelies: "Ja dat vind ik ook"   (Ondersteunt een goed antwoord, idee voor goede 2e deel komt van Robin)
Robin: "Sponskoek, doen we het?"
Annelies: "Sponskoek!"

Een gemotoriseerd voertuig op twee wielen- bromponie Fout

Sam: "Iets met brom? Brom brom.."
Annelies: "Ja dat was er", wijst naar brom. (Brom is het goede eerste deel van het woord)
Eline: "Skoot? Van scooter"
Annelies: "Brombak misschien?"  (Annelies pusht het verkeerde antwoord)
Sam: "Nee dat denk ik niet"
Robin: "Bromskoot, kom"
Annelies: "Dat is een woord dat in mijn oren niet klopt" (A. ontmoedigt een fout antwoord, maar suggereert zelf ook een verkeerd antwoord, en creeert verwarring door steeds brom te blijven herhalen en dan te zeggen dat ze het juiste antwoord ook niet weet. Dus dat kan een molactie zijn).

Gratis meerijden in een auto - duimgooi  Fout

Robin: "Duim? Duim"
Annelies: "Hysduim??"  (maakt liftgebaar; Annelies pusht het verkeerde antwoord - kan een molactie zijn)
Eline: "Hysduim? Ja kan ook.."
Sam: "Pak hysduim, komt"

Hagedisachtig dier dat van kleur kan veranderen - verkleurmannetje Fout

Annelies: "Kameleon. Baba, ik weet dat dat iets met een grootvader te maken heeft"  (Heeft ze voorkennis en is ze hier al de verkeerde keuze voor het laatste woord aan het voorbereiden in de groep? - Molactie)
Eline: "Verkleur sowieso"  (Juist)
Robin: "Tongetje slaat wel op een hagedis die zijn tong uitsteekt"
Annelies: "Ja! Kameleon"  (Annelies pusht het verkeerde antwoord)
Robin: "Proberen we het?"

Set sportkleding bestaande uit een broek en een jasje - sweetpak Goed

Eline: "Wij denken aan de drie woorden joggie, sweet en pak. Dus ofwel joggiepak, dus ofwel.."
Annelies: "Sweetpak.."  (Annelies spreekt het juiste antwoord uit, maar meer om de zin af te maken)
Hans denkt sweetpak.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2017, 10:28:41 door Nat007 »

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 8-03-2017, 10:24:35 »
Draagbare computer of computer om mee te namen - Skootrekenaar  Goed

Robin: "Skootrekenaar!" (Lijkt geen verdere mogelijkheid voor discussie)

Machine om voorwerpen of personen van de ene verdieping naar een andere te vervoeren- hysbak Goed

Annelies: (Zacht) "Een lift.." (Noemt een verkeerd woord)
Sam: "Hysbak!"
Robin: "OK hop komt" (Lijkt geen verdere mogelijkheid voor discussie)

(Annelies geeft ook nog even het verkeerde Turkse woord voor 'rechs' - mols)

Toestel waarin te vroeg geboren kinderen de eerste weken doorbrengen - kleinbroeikas  Fout

Sam: "Zou baba iemand oud of jong zijn?"
Robin: "Baba kan baby zijn"
Annelies: "Ik vind dat ook baby-achtig."
Robin: "Maar daarjuist zei je dat dat ook opa kan zijn, en nu baby"
Annelies: "Ja, dat kan ook.." (mols)
Robin: "Dat is wel honderd jaar verschil he"
Eline: "Een kleinbroeikas, een broeikas."  (Eline geeft het juiste woord)
Davey en Hans wordt gevraagd, Hans gaat voor het juiste baba, groep kiest voor het verkeerde 'klein'.
Stemming; Sam, Eline en Robin kiezen het juiste woord
Robin: "Maar daarjuist zei je dat dat ook opa kan zijn, en nu baby"
Annelies: "Ja dat zijn drie he" maar houdt haar hand naar beneden. (Kiest dan wel voor het juiste woord, maar op een moment dat ze weet dat het kwaad toch al geschied is).

Dus al met al, ja toch wel behoorlijk wat gemol van Annelies. Nou lijkt ze structureel niet zo goed in quizvragen, ondanks dat ze ze klaarblijkelijk organiseert in haar vrije tijd  ;)
« Laatst bewerkt op: 8-03-2017, 10:32:38 door Nat007 »

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #57 Gepost op: 8-03-2017, 12:49:43 »
Als Sam zijn tweede stap heeft gezet draait Davey zich om naar de groep  en zegt:"Als jullie denken dat ik goed sta wil ik de volgende vraag wel doen". Hij krijgt op deze manier de hele groep mee, Annelies voorop.
Vervolgens  gaat de bom af.....slimme  moltactiek....

Davey zegt dit omdat de anderen aangeven niet de categorie "filosofie" te willen spelen. Davey heeft daar geen problemen mee maar controleert eerst nog of de groep zeker is dat zijn antwoord juist is. Want al voor Sam zijn tweede vraag kreeg wilde Annelies dat Davey zou gaan omdat Monet goed zou zijn. Het is niet Davey die nu de groep meekrijgt maar Annelies die daar flink haar best voor doet.

Offline Moloproller

• Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
« Reactie #58 Gepost op: 9-03-2017, 00:11:56 »
Ik denk dat Heinz van in een behoorlijk tunneltje zit...
Maar wij mss ook, moedermol.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #59 Gepost op: 11-03-2017, 16:04:32 »
Een vraag niet willen, klinkt natuurlijk vrij logisch zo van al daar weet ik niks van en dus is de kans groot dat ik op een fout antwoord terecht kom. Maar dat heeft eigenlijk alleen een waarde als je daarna nog een vraag moet spelen.

De eerste zes zetten zijn best van belang, maar pas na vraag 6 wordt t serieus.
Als je als kandidaat overtuigd bent dat jij goed staat, maakt t niet uit of vraag 7 voor jouw een goed onderwerp is,het weggaan van jouw goede tegel brengt de 3 k weer 10% dichterbij.

Vasthouden aan je goede tegel en je twijfel erover uitspreken is zeker als mol een strategie in mijn boek. De kans dat dan een vd foute tegels verlaten wordt is immers groter geworden.
Opvallend dat enkel Sam enigszins aangeef dat hij misschien wel goed staat, er zijn tenslotte nog drie mensen die goed staan. Allemaal goed gegokt? Of staat de mol goed en zegt t niet?