Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers  (gelezen 58604 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #40 Gepost op: 6-01-2018, 23:25:09 »
bijna scherp, met deze toevoeging klopt het

ik had m al weer verwijderd, dus, scherp Lucky...  ;)

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #41 Gepost op: 6-01-2018, 23:25:14 »
Simone en Bella hebben aan het begin toch ook een keer gebeld? Dan klopt het.

Simone belde in het begin en liep ook met telefoon weg bij Bella


---
Jan heeft Ruben aan de telefoon en zegt 'Waar IN KIEV zijn jullie?'. Waarom zegt hij de plaatsnaam erbij? Het is logischer dat ze in verschillende delen van de stad zitten dan dat ze in verschillende steden zitten. Het eerste komt bij De Mol wel vaker voor, zeker als ze in een grote stad zitten. Ik vond dit heel raar, alsof hij opdracht had om die verschillende steden duidelijk te maken.

waarom zou je als mol duidelijk willen maken dat in verschillende steden zitten?
veel leuker om de illusie in stand te houden, denk ik. Lekker chaos
« Laatst bewerkt op: 6-01-2018, 23:27:42 door Lukie4 »

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #42 Gepost op: 6-01-2018, 23:47:32 »
Waarom heeft niemand van de kandidaten aan de anderen doorgegeven dat Art bellen geld kost? Met name duo Simone/Bella vind ik hierin verdacht, aangezien zij de eersten waren. Dat weten ze natuurlijk niet, maar ze belden "om maar te testen wat het was". Dan geef je daarna toch door aan de rest als je ze spreekt dat je Art beter niet kunt bellen?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #43 Gepost op: 6-01-2018, 23:49:26 »
Ik denk dat de makers er de Mol wel op hebben gewezen om de bal aan t rollen te brengen met betrekking tot de verschillende landen. want wat is t nu voor fun als je zon opening bedenkt en tijdens de opdracht komt er niemand tot de conclusie dat ze niet alleen niet in dezelfde stad maar zelfs niet in t zelfde land zitten.  dus voor mij wat molcredits voor jan en ruben.

de communicatie onderling was natuurlijk weer als vanouds lekker chaotisch.




Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #44 Gepost op: 6-01-2018, 23:54:50 »
Precies dit. Hier zat ik ook al aan te denken. Ik denk zeker dat de Mol de kluis wel heeft gevonden. Tenzij Ron alsnog terugkomt.  
Dat is ook mijn idee.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #45 Gepost op: 7-01-2018, 00:00:42 »
Waarom heeft niemand van de kandidaten aan de anderen doorgegeven dat Art bellen geld kost?

Hierdoor is Stine ook verdacht want die zegt dat het een individueel nummer is. Als kandidaat zou ik aangegeven hebben dat het m18 is en dat Art bellen €1000 kost.

(Al vind ik Stine eerder over komen alsof ze zichzelf verdacht wil maken. )

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #46 Gepost op: 7-01-2018, 00:16:04 »
Jan heeft Ruben aan de telefoon en zegt 'Waar IN KIEV zijn jullie?'. Waarom zegt hij de plaatsnaam erbij?
Tijdens een opdracht van 2 uur met 10 kandidaten is er allicht iemand die een keer zijn stad gaat benoemen. Productie heeft gewoon dat moment aangegrepen omdat het een prachtig bruggetje was naar de grote onthulling, waardoor het opvallend lijkt, maar ik vind het eerder opvallend dat het zo lang leek te duren. :)

Wat ik nog wel even wou zeggen is dat ik het niet helemaal eerlijk vind dat plusgeld alleen meetelt voor duo's die de kluis vinden, maar mingeld (Art bellen) voor iedereen geldt. Wat dat betreft vind ik het jammer dat een opdracht die toch voor een groot deel goed is gegaan, 3000 euro heeft gekost.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #47 Gepost op: 7-01-2018, 00:27:34 »
erik? waarom zou ik de stad noemen waarin ik zit als ik ervan uitga dat alle deelnemers in dezelfde stad zitten???

als ik naar mn vrienden bel als ik op ze wacht voor t cafe zeg ik toch ook de plaatsnaam niet, tenzij ik weet/vermoedt dat ze elders zijn.


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #48 Gepost op: 7-01-2018, 00:37:20 »
Wat ik nog wel even wou zeggen is dat ik het niet helemaal eerlijk vind dat plusgeld alleen meetelt voor duo's die de kluis vinden, maar mingeld (Art bellen) voor iedereen geldt. Wat dat betreft vind ik het jammer dat een opdracht die toch voor een groot deel goed is gegaan, 3000 euro heeft gekost.

Ik ben het hiermee eens. Maar als dit ons een veiling bespaart in aflevering 3/4, dan kies ik voor deze optie waar we het seizoen gewoon met -3000 starten.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #49 Gepost op: 7-01-2018, 00:52:21 »
@Tarbozan: je weet niet hoe dat ging he. Het kan goed zijn dat terwijl Jan aan de telefoon met Ruben zit te kletsen, dat Jean-Marc hardop denkend zegt: "ik neem aan dat zij ook ergens in Kiev zijn" (maar dat dat niet is uitgezonden) en dat dat zinnetje "in Kiev" een paar seconden in Jans hoofd hangt en Jan dan zegt "maar waar in Kiev zijn jullie dan". Of het is om de "scope" aan te geven van waar ze moeten zoeken. Zo van, we zoeken een locatie "in Kiev", en niet een locatie "in het centrum van Kiev" of een locatie "vlakbij het station van Kiev".

En inderdaad: jij zegt dat misschien niet. Maar er zijn 10 kandidaten, en er was maar één zo'n opmerking nodig. Dus zelfs als 9 kandidaten dat ook nooit zeggen, kan het toch gebeuren.

Daarnaast is die landkaart natuurlijk op zich al een enorme aanwijzing dat er "iets" met verre locaties is. Ik bedoel, vanuit het perspectief van een duo (ongeacht welk) dat ervan uitgaat dat iedereen in dezelfde stad zit, is zo'n landkaart best raar. Als ik ga fietsen over de Utrechtse heuvelrug, neem ik ook geen kaart van Europa mee. ;)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #50 Gepost op: 7-01-2018, 01:06:18 »
en juist t feit dat het merendeel van de kandidaten niks zegt over de locatie , maakte t stukje dat we in beeld zien tussen jan en ruben voor mij zo opvallend,hiermee  breken zij in feite de boel open.


of dat iemand anders er dan off screen ook wat over gezegd heeft is voor niemand te achterhalen omdat we te maken hebben met montage en geen urenlange afleveringen kunnen kijken.

via een exclusief fragment op de officiele site hebben we nu in een soort biecht beelden van de anderen op de onthulling.




Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #51 Gepost op: 7-01-2018, 02:10:23 »
Her en der lees ik dat de mol de kluis wel op tijd wil openen om de eventuele executie van zijn partner te voorkomen. Maar eventuele terugkeer van de afvaller doet mij er toch anders over denken.
Het was zeer goed mogelijk geweest is dat alle koppels de kluisjes konden openen. Dan was iedereen door en was er geen executie geweest. En zonder executie volgende week ook geen terugkeerspel voor de afvaller. Daarom lijkt het mij heel goed mogelijk dat de mol, net als Thomas vorig jaar maar toen andersom, dit jaar de opdracht had om de kluis te missen. Hierdoor zou er sowieso de executie komen en kan volgende week het terugkeerspel gespeeld worden.
Mocht Ron dus volgende week een kans krijgen om terug te keren, dan maakt dit voor mij Loes, Jan, J-M en zeker ook nog Ron heel verdacht.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

anoniem 24971

  • Gast
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #52 Gepost op: 7-01-2018, 02:12:56 »
Heel gek dat we zo weinig horen over hoe ze te weten komen dat ze allemaal in andere landen zitten. Volgens mij zien we alleen echt de reactie van Olcay en Ruben en Jan en Jean-Marc, van die anderen horen we geloof ik alleen 'Nee, wij zitten in Armenië' of 'Wij zitten in Moskou,' maar niet de reactie die volgt. Vind ik jammer. Had daar wel meer van willen zien. Niet omdat ik daaruit zou kunnen afleiden wie de Mol was, maar ik had graag gewild dat de kandidaten écht deelgenoot waren van de verbazing die ik voelde.

Vond persoonlijk het camerawerk - vooral bij Loes en Ron - erg tegenvallen. Erg vaak onscherp. Niet mijn prioriteit, maar scherp beeld is wel onderdeel van de beleving dacht ik zo. Daarnaast vond ik de montage wat moeilijk te volgen, maar het is ook niet makkelijk om sfeerbeelden uit vijf landen te monteren, ook met zoveel verschillen in architectuur, bouwstijl, mensen, grootte van pleinen en/of hoofdsteden, kandidaten en weersomstandigheden. Vind dat ze het nog best prima in balans hebben weten te brengen, maar voor mij viel het wel op.


Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #53 Gepost op: 7-01-2018, 03:01:56 »
Heel gek dat we zo weinig horen over hoe ze te weten komen dat ze allemaal in andere landen zitten. Volgens mij zien we alleen echt de reactie van Olcay en Ruben en Jan en Jean-Marc, van die anderen horen we geloof ik alleen 'Nee, wij zitten in Armenië' of 'Wij zitten in Moskou,' maar niet de reactie die volgt. Vind ik jammer. Had daar wel meer van willen zien.


https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/player/video/exclusief-fragment-afl1/

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #54 Gepost op: 7-01-2018, 03:35:27 »
Mijn analyse voor deze opdracht. De Mol wil geen geld verdienen of zelfs geld verliezen. Geld niet verdienen kun je doen op twee manieren: wel geld vinden, maar niet de kluis. Of gewoon helemaal geen geld vinden (maar eventueel wel de kluis). Geld verliezen kun je doen door veel te bellen.... óf zo weinig mogelijk informatie te delen zodat de anderen wel moeten bellen. En het liefst meerdere koppels afzonderlijk.

Jan en Jean-Marc vinden geen geld of kluis. Zij hebben niet door dat de kluiscode de naam van de gevonden stad is. Wat op zich ook niet heel vreemd is, maar wel opvallend, aangezien de anderen het wel door lijken te hebben. Het extra bellen is zinloos en kost 1000 euro, maar het is wel begrijpelijk dat ze dit doen, aangezien ze geen idee hebben van de kluiscode. Verdacht is het niet willen delen van informatie door Jan, maar enigszins onverdacht is dan weer dat het juist Jan is die de naam 'Kiev' noemt. Je zou dit ook kunnen uitleggen als een Mol die de opdracht heeft om het spel op gang te brengen. Ik zie in Jean-Marc geen Mol, maar Jan zou een Dennis-type Mol kunnen zijn. Voorlopig is hij nog geen echte hoofdverdachte voor mij.

Ron is 'een verhaal apart'. Hij doet zich extreem onhandig voor, schermt Loes af van de enveloppen, doet alsof de stalen constructie nergens toe dient, en doet werkelijk niks goed. Volgens mij komen zij ook niet achter de kluiscode en volgens mij komt de hele boodschap over Tbilisi niet bij hen aan. Dan valt hij ook nog af. Die arme Ron. Dat hij volgende week terugkomt lijkt mij een halve zekerheid. En ook hij kan de Mol nog zijn. Geen geld verdiend, goed geprofileerd als arme ietwat sullige maar lieve man, die je alles gunt als hij in de herkansing gaat. Een prima positie voor een Mol. Ook is Ron nu dus 'apart' wat een extra lading geeft aan de afleveringstitel.

Loes heb ik weinig opvallends zien doen.

Olcay is me iets te goed bezig voor een Mol, vooral in het doorgeven van belangrijke informatie. Wel opvallend vind ik haar totaal onverschillige reactie als het woord 'Kiev' valt. Ze praat er snel overeen en lijkt he-le-maal niet verbaasd te zijn. Maar als zij de Mol is is het wel heel erg slecht geacteerd. Dus geen molletje voor mij. Dat zij en Ruben als enigen geld in de pot brengen maakt dit duo, naast het vrij veel communicaren, ook al minder verdacht.

Stine is verdacht door het veel willen bellen en het maar weinig willen doorgeven van informatie. Maar dit laatste geldt evenzeer voor Emilio. Ook vinden zijn geen geld, dus molletjes kunnen ze allebei zijn.

Het meest verdachte koppel vind ik echter Bella en Simone. Opvallend is dat Simone zich duidelijk ontfermt over de telefoon, het cruciale communicatiemiddel. Simone belt de eerste keer Art, en dan blijkt dat alle volgende telefoontjes geld gaan kosten. Dit in tegenstelling tot wat eerder in dit topic is geopperd. Volgens mij was dit gesprek gratis. Er ontbreekt dus nog 500 verbelde euro. Heeft de Mol stiekem gebeld voor 500 euro? Dat kan dan best Simone zijn geweest want die had de telefoon. Op een gegeven moment gaat ze ook ergens naar een code zoeken, dus laat ze Bella alleen, en dat kan een mooie gelegenheid zijn geweest. (NB - als er inderdaad 500 euro stiekem verbeld is door de Mol, kan dat dus niet Stine of Emilio zijn -- tenzij het mogelijk was twee keer voor dezelfde aanwijzing te bellen). Door aan Bella te vertellen dat ze niet meer moeten bellen, probeert ze zich bovendien onverdacht te maken. Terwijl het dus best mogelijk is dat ze ondanks dat voornemen toch stiekem belt.

De dames komen pas heel laat op gang met de aanwijzingen. Bella zit helemaal op de verkeerde weg en Simone bemoeit zich er zo lijkt het weinig mee. Ze verdoen veel tijd bij de fontein (die Simone schijnbaar al gezien had?) en uiteindelijk is het Bella die de jokers vindt, zodat ze door kunnen. Dan is het 'helaas' al te laat om nog naar geld te zoeken. Omdat het dan toch al te laat is kan Simone daarna ineens slim uit de hoek komen met de oplossingen (M18, kaart omdraaien) want voor het geld maakt het niet meer uit. Het lijkt er op dat er door dit team weinig gecommuniceerd wordt en dat de grootste hints hen niet bereiken.

Mijn Mol top 3 is daarom nu

1. Simone
2. Stine
3. Jan

en volgende week zou Ron daar zomaar bij kunnen staan.


Trouwens: wat een geweldige twist. Ik vraag me alleen af hoe dit gewerkt zou hebben voor de televisie als het in één stad keihard zou hebben geregend en in de andere stralend weer zou zijn geweest. Het zou dan ongetwijfeld anders gemonteerd zijn, en men kon er dan moeilijk onderuit om de twist direct aan de kijker duidelijk te maken. Best een risico.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2018, 03:55:04 door tumtum »

Offline mirjam66

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • shit happens
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #55 Gepost op: 7-01-2018, 07:38:20 »
Jan heeft Ruben aan de telefoon en zegt 'Waar IN KIEV zijn jullie?'. Waarom zegt hij de plaatsnaam erbij? Het is logischer dat ze in verschillende delen van de stad zitten dan dat ze in verschillende steden zitten. Het eerste komt bij De Mol wel vaker voor, zeker als ze in een grote stad zitten. Ik vond dit heel raar, alsof hij opdracht had om die verschillende steden duidelijk te maken.
ik had het niet beter op kunnen schrijven! heel opvallend idd

Offline tartarus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #56 Gepost op: 7-01-2018, 09:17:41 »
Het meest verdachte koppel vind ik echter Bella en Simone. Opvallend is dat Simone zich duidelijk ontfermt over de telefoon, het cruciale communicatiemiddel. Simone belt de eerste keer Art, en dan blijkt dat alle volgende telefoontjes geld gaan kosten. Dit in tegenstelling tot wat eerder in dit topic is geopperd. Volgens mij was dit gesprek gratis. Er ontbreekt dus nog 500 verbelde euro. Heeft de Mol stiekem gebeld voor 500 euro? Dat kan dan best Simone zijn geweest want die had de telefoon...

..ineens slim uit de hoek komen met de oplossingen (M18, kaart omdraaien) ...

Mijn Mol top 3 is daarom nu

1. Simone
2. Stine
3. Jan

Het extra telefoontje voor de 500 euro die ontbreken bij het totaalbedrag is volgens mij ook een van de molakties die in de laatste uitzending terug te zien is. Reden om de mol te zoeken bij degenen die de telefoon hadden. En reden om jean-marc af te schrijven als mol omdat hij niet met een smartphone overweg kan.

Ik ben het alleen niet helemaal met je eens over de insteek van de mol in dit spel. Zeker in het begin wil je laten zien dat je geld in de pot speelt. Dat juist Olcay dus de 2000 euro overhandigt, maakt haar (met haar reakties) extra verdacht bij mij. Mijn 2e mol dus.

Want Simone wijst inderdaad wel te mooi in beeld aan wie M18 is.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2018, 09:25:59 door tartarus »
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #57 Gepost op: 7-01-2018, 09:46:42 »
Het extra telefoontje voor de 500 euro die ontbreken bij het totaalbedrag is volgens mij ook een van de molakties die in de laatste uitzending terug te zien is. Reden om de mol te zoeken bij degenen die de telefoon hadden. En reden om jean-marc af te schrijven als mol omdat hij niet met een smartphone overweg kan.

Of hij zei dit juist als onderdeel van zijn strategie en heeft wel stiekem gebeld.

Offline tartarus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #58 Gepost op: 7-01-2018, 09:53:15 »
Had ik ook nog even overwogen Heinz, maar dan neem ik aan dat hij ‘dat ding’ verder niet heeft aangeraakt. Want als je een shot later, of waar dan ook in de archieven, met een smartphone aan het oor wordt gezien, ben je niet meer geloofwaardig.

Ik lwam ook dit filmpje tegen op de telegraaf. Ik krijg hierbij niet echt het gevoel dat Ron terug komt.
http://www.telegraaf.nl/e/29627293
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline Coen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #59 Gepost op: 7-01-2018, 10:01:35 »
Het meest verdachte koppel vind ik echter Bella en Simone. Opvallend is dat Simone zich duidelijk ontfermt over de telefoon, het cruciale communicatiemiddel. Simone belt de eerste keer Art, en dan blijkt dat alle volgende telefoontjes geld gaan kosten. Dit in tegenstelling tot wat eerder in dit topic is geopperd. Volgens mij was dit gesprek gratis. Er ontbreekt dus nog 500 verbelde euro. Heeft de Mol stiekem gebeld voor 500 euro? Dat kan dan best Simone zijn geweest want die had de telefoon. Op een gegeven moment gaat ze ook ergens naar een code zoeken, dus laat ze Bella alleen, en dat kan een mooie gelegenheid zijn geweest. (NB - als er inderdaad 500 euro stiekem verbeld is door de Mol, kan dat dus niet Stine of Emilio zijn -- tenzij het mogelijk was twee keer voor dezelfde aanwijzing te bellen). Door aan Bella te vertellen dat ze niet meer moeten bellen, probeert ze zich bovendien onverdacht te maken. Terwijl het dus best mogelijk is dat ze ondanks dat voornemen toch stiekem belt.

De dames komen pas heel laat op gang met de aanwijzingen. Bella zit helemaal op de verkeerde weg en Simone bemoeit zich er zo lijkt het weinig mee. Ze verdoen veel tijd bij de fontein (die Simone schijnbaar al gezien had?) en uiteindelijk is het Bella die de jokers vindt, zodat ze door kunnen. Dan is het 'helaas' al te laat om nog naar geld te zoeken. Omdat het dan toch al te laat is kan Simone daarna ineens slim uit de hoek komen met de oplossingen (M18, kaart omdraaien) want voor het geld maakt het niet meer uit. Het lijkt er op dat er door dit team weinig gecommuniceerd wordt en dat de grootste hints hen niet bereiken.

Overtuigende analyse, tumtum. Ik zat zelf na de aflevering volledig in de Stinetunnel, maar je woorden over Simone brengen me toch aan het twijfelen.