Simone valt af. De Mol in zijn dagboek: ‘We zijn nu nog maar met z’n drieën. Twee finalisten en ik. De Mol’ Is daarmee de 2-mollentheorie nu definitief van de baan? Ik verwacht toch nog wel een plottwist. De aanwijzingen in afl. 4 t/m 7 zijn voor mij veel te sterk om nu overboord te gooien.
Ik kan 2 scenario’s bedenken:
– Simone komt terug. Lijkt onwaarschijnlijk, en toch. Art: ‘Dus met die overtuiging ga je naar huis’. Klinkt wat dubbelzinnig. Hij lijkt ook niet zo aangeslagen. In het dagboek van de afvaller: ‘ben ik nou degene die afvalt in de halve finale?’ Een vraag, geen antwoord. ‘Ik wilde de mol ontmaskeren en volgens mij heb ik dat gedaan alleen niet in de finale (of zit ik toch verkeerd, help!)’. Zit ze toch verkeerd? Wel de finale? In de vooruitblik zegt Art ‘welkom finalisten’, maar we zien ze niet. Kenteken FAJ-677 hebben we eerder gezien, dus de finale is mogelijk vlakbij Tbilisi. En. zit ze niet gewoon achter het stuur daar, in dat laatste beeld van de vooruitblik?
– Simone komt niet terug, een finale voor 3. In dat geval kan ik me niet zo goed voorstellen hoe een molduo het tegen 1 kandidaat moet opnemen, maar misschien hebben de makers daar iets op gevonden.
Speculeren heeft geen zin, dus maar gewoon de aanwijzingen van deze week. De grootste stukken van de taart zijn vergeven in afl 4 t/m 7, maar er resteren genoeg kruimeltjes. De woordkeuze van Stine bv. komt m.i. niet toevallig nog eens terug: 'dit is een miraculeuze mollenstreek'. Ook Art gebruikt regelmatig 2 opeenvolgende woorden met een m. (Een mooi moment om eens een tussenstand op te meten met jullie) Maar wat vooral opvalt is dat hij continu woorden gebruikt met lettercombinatie RO, OR, OER, OOR, OREN etc. Ik heb via de ondertitels eens geturfd hoe vaak dat was bij de lettercombinatie OOR. In afl. 4 en 5 komt die resp. 97x en 126x voor, waarvan in bijna 40% van de gevallen gebruikt door Art. In afl. 6 en 7 was dat 119x en 81x, waarvan in 34% en 25% van de gevallen gebruikt door Art. Veel dus, vergeleken bij de rest.
In belangrijke termen komen de combinaties ook vaak voor (zie eerdere post), dat lijstje lijkt wel eindeloos. RO(M): Grottenklooster, geldstroom, Romanov paleis. OOR/OREN: koor/koren, kuuroord, en eerder: coördinaten, wachtwoord, geldtoren, nagel verloren, dubbele moord, spoor, prachtvoorstelling, koude oorlog radarsignalen verstoord (2x). ‘De mol molt bijna voortdurend naar hartelust. Al is het soms kantjeboord’ (2x, ook 2x m). Poort van het voornaamste der edele metalen (2x), Een klassieke locatie die als muziek in de oren klinkt. etc.
OREN verwijst m.i. naar de muziek van Ruben, maar ook naar de oren van de zebra die Olcay, hoe bizar ook, aanwijzen in de zebrahint. Het is een anagram van R EN O. In de leader zijn O R E N de extra letters rond WIE (in WIE-IS-DE-MOL). En er wordt meer gespeeld met letters. Molcast (M Olca ST), Rustavelli (Ru ST), Stoere machines (ST O e R). ST staat dan voor SuperTrash, of gewoon Ssst… niet verder vertellen. Een code op de muur bij opdr 4.3 die me dwars zat: Schuttiner → ST-Hein truc. En zien we Ruben nu al 2 weken achtereen kauwen op… een STROotje? In de dagboeken heeft de mol het verschillende keren over een eenzame taak. 1-1-samen. In afl 8: Wat een rol! Graven en grissen.
Meer visuele mogelijke hints in afl 8:
– In een aantal koren wijken 2 mensen af van de etiquette. In koor 1 (zie ook leader topic) hebben 2 mannen geen sjerp om. In koor 5 hebben 2 meisjes hun hoofddoek naar achteren, hun haar los. En in koor 3 hebben 2 mannen hun linkerhand op hun heupwapen, terwijl de rest beide handen daarop houdt (foto 1). Het beeld van de handen van de 2 afwijkende mannen komt zelfs even kort apart langs.
– Een poster op de muur: een koptelefoon (oren, daar heb je ze weer), en het cijfer 11 (foto 2). 11 en 11:11 zagen we al vaker langskomen.
– Opnieuw een motor met zijspan. Net als in een eerdere aflevering, geparkeerd voor het hotel. Ook opnieuw veel bruggen (Ruben/Gulsen).
– Als Jan met Olcay wandelt zien we potjes honing opgestapeld. Opvallend: een potje gele naast een lege plek. Ook vaak 2 mannen op een bankje. Bij het eerste koppel passeert er eerst een witte auto, dan een zwarte, weer een ander koppel zit bij het spoor. Twee witte koeien en een zwarte koe passeren 2 graafmachines.
– Mix = 1009 = 2018/2 (met dank aan Hulpmol)
– Ruben in de biecht: ik denk ook dat we elkaar... een beetje kunnen helpen. Hij vormt na ‘elkaar’ met zijn mond even een O. Op een ander verschijnt hij precies in beeld bij het woord ‘verdubbeld’.
– HKO op de wetsuits. (De K in in de vorm van een stip en een pijltje, was dit het idee voor de hint in afl. 7?) Hein stip pijltje Olcay. Een toevalstreffer, het merk heeft nu eenmaal dat logo, maar waarom hem dan ook niet gebruiken?
- Een terugverwijzing naar de poster op de muur in afl. 7. (foto 3)
– Een hint in de vooruitblik?? Moliti. Mol 1+1.