Ik ben het ermee eens dat Jan hier een soort sleutelpositie heeft, aangezien met sleutel 47A, in het bezit van Jan, in een klap 2 deuren geopend kunnen worden: die van Olcay, en met haar sleutel vervolgens die van Simone. Maar Ruben zegt tegen Jan dat de twee beneden in kamer 48 en 44 ("geloof ik") zitten. Jan heeft die sleutels niet. Vervolgens verleidt hij Jan om op de eerste verdieping andere kamers te gaan openen, en gaat hij op zoek naar Stine. Er gaat zodoende veel tijd verloren (meer dan een kwart) voordat Olcay bevrijdt wordt. Als Jan eindelijk in de buurt is van Simone en Olcay probeert Ruben hem nog een keer af te leiden: "Jan, ga jij die kant op?". Het vergeten van Ruben in welke kamer Olcay zat, en het ook niet noemen van haar kamernummer (A i.p.v. 47A, en tegen Jan: 44) heeft behoorlijk vertragend gewerkt.
Verder vermoed ik dat Ruben in zijn zoektocht naar Stine haar gevonden heeft, vandaar dat ze haar eigen kamernummer weet. Hij heeft dit dan niet of pas heel laat doorgegeven aan de anderen. Olcay vindt haar op een gegeven moment bij toeval. Dat Ruben de jokers in kamer 61B in eerste instantie voorbij loopt zodat Jan of Olcay ze hadden kunnen vinden, kan ook gezien worden als mols. De mol vindt het prima dat kandidaten jokers hebben, dan is de kans groter dat degenen die hem het minst verdenken doorgaan. Ik heb gekeken vanuit het oogpunt wie ik in deze opdracht verdachter vond, Ruben of Olcay, maar ik vind Ruben toch beduidend verdachter.