AvatarsOp weg naar de opdracht denkt Bas dat de bezoekers allemaal “in een bepaalde situatie zullen zitten”. Dat had hij goed voorzien. We zien niet hoe de team-indeling verlopen is, maar die is gunstig als Bas de Mol is. Hij zit met precies met de twee die hem tot nu toe niet hebben verdacht, en aan wie hij dus makkelijk het te behalen voordeel kan gunnen. Bovendien zitten die naast elkaar, zodat ze elkaar op kunnen jagen. Bas hoeft eigenlijk niet zoveel te doen.
Ronde 1Bas opent bijna gelijktijdig met Axel als eerste een ballon. Bas zegt ook als eerste dat hij een boodschap heeft. “komt”. Hij heeft blijkbaar op “t” (tonen) gedrukt, zonder dat er nog echt iets te zien was. Bas is in elk geval handig met de toetsen. Bas is het minst aangeslagen dat er slechts 1 bezoeker komt. “OK, the game is on”.
Ronde 2Kaat: ‘Als ge totaal niet weet waar dat ligt, dan is dat jammer. Dan pakken we gewoon iets.” Bas: “Ja, dan pakken we gewoon iets.” Kaat verdacht hier, maar het zou goed kunnen dat Bas de voorzet gaf of het idee zelfs opperde, en dat buiten beeld is gebleven. Volgens Joeri heeft Bas hem later verteld dat Kaat met het idee kwam. Dat vind ik vreemd, zulke informatie deel je niet met je concurrenten. Na 2 fout ingecheckte koffers (en 2 strafminuten), pakt Elisabet per ongeluk een goede koffer: Nieuw-Zeeland. Bas, opgewonden: “Ja, het klopt!” Had Bas die misschien gesuggereerd, en wilde hij vaart maken om de anderen voor te blijven? Het wordt zo 3-1, en ze mogen meteen door naar de vierde koffer. Kaat zet die verkeerd. Alle handigheid van Bas die hij liet zien in ronde 1 is tot nu toe uitgebleven. Pas bij koffer 5 (de stand is dan 4-3) komt hij in actie, en zet de laatste foute koffer op de band. Zo wordt het 5-3. De andere groep moet dan nog 2 koffers in 1 minuut doen, een bijna onmogelijke taak (die toch nog bijna lukt).
Ronde 3Bas mist 5, en daarna nog een stuk of wat. Hij lijkt er wel expres langs te rijden. Zelfs aan het eind heeft hij nog geen enkele doos geraakt. Zo handig als hij begon, zo knullig eindigt hij. Gunde hij het voordeel aan de twee naast hem, die hem toch niet verdachten? Hij zit er in elk geval niet mee. “Ik ben wel content voor u”, zegt hij tegen Elisabet. Gilles: “Goed gespeeld, alle drie”. Kijkt daarbij ook Bas aan. Nou Gilles, als kandidaat had Bas het niet goed gespeeld hier. Maar als hij de Mol is, kan ik me het compliment voorstellen.
Joeri voor de break: “Het is de slimste van de hoop, nu zou het toch mogen komen, hè”.
De keramische muur van HanoiBas biedt zich meteen aan voor brommertjes spotten. De meest molse positie van de hele opdracht. Kaat sluit zich aan. Ze hebben 2 uur de tijd. Bas heeft al 2x voor een verkeerde mural gestaan, als hij en Kaat tegelijk de juiste tegeltjes aanwijzen bij de vlaggentoren. Maar niet nadat Bas daar eerst nog wat heeft staan dralen. Hij beschrijft hem goed, en hij wordt herkend. Met nog 1h30 op de klok komen Elisabet en Joeri aan op hun bestemming. Met nog 1h12 op de klok staat Bas weer voor een verkeerde. Kaat: “Nee, let it go.” Bas: “Zeker? Een vierkant, en dan dit.” Kaat vindt uiteindelijk de tweede mural. Er staan dan nog 59 minuten op de klok. De beschrijving van Bas van deze tweede mural is zo gedetailleerd dat er 7 minuten verstrijken voor hij klaar is (52 minuten op de klok). Ondertussen heeft hij het wel gepresteerd om de brug, een belangrijk element van het object, te veranderen in een ladder, en zijn staan er ook 3 kinderen op de tekening van Elisabet. Bas vindt de derde mural, maar Kaat vindt de steentjes. (Bas: “Die 5, goed gedaan”). Als hij de boomhut doorbelt, zijn Joeri en Elisabet nog onderweg naar de rode brug. Ze zaten eerst te nietsen, maar moeten nu opeens alle zeilen bijzetten. Met nog 45 minuten op de klok komen ze pas aan op hun tweede locatie. Bas vindt het laatste gebouw, de literatuurtempel. “Ja, dat moet het zijn”. Hij ziet het al uit de verte, terwijl zijn tekening niet veel clue geeft wat betreft kleur (wit-rood-grijs-groen). Aan de andere kant: het was wel het enige gebouw op dat deel van de muur. Kaat: “En niet zwanzen, he.” Elisabet tekent een rode zon op aanwijzen van Bas (alleen de stralen waren rood, de zon was geel), maar hij wordt herkend. Met nog 17 minuten op de klok zijn Joeri en Elisabet pas in de buurt van hun derde gebouw.
De tactiek van Bas lijkt mij te zijn geweest: de eerste vrij vlot doorgeven, dan heel lang niets. Vervolgens twee snel achter elkaar, met wat verkeerde details. En dan de laatste te laat om nog te kunnen halen. Het is me alleen niet duidelijk hoe ver de murals uit elkaar lagen. De muur was 5 km. lang, maar de productie zal niet de hele lengte van die 5 km. hebben gebruikt, want dan was de opdracht bijna ondoenlijk in 2 uur.