Ik vond de manier waarop hij die oplossing aandroeg gewoon verdacht, leek op voorkennis.
Dat had ik dus precies ook. Eerst al de constructie met de balken, toch niet bepaald voor de hand liggend. Als ze daar al behoorlijk mee onderweg, komt er een tip: de flesopener. Bas kijkt opeens heel bedenkelijk. “Dat is een hefboom, he”. Joeri en Bruno: 'Ja dat is eigenlijk wat we aan het doen zijn, he'. Nota bene Bas eigen plan! Rare opmerking dus. Ik had eerder verwacht: 'zie je wel!'. Het lijkt een beetje of hij de anderen ook delen van de oplossing wil laten vinden. Als de boel eenmaal vastgesjord zit, zegt Bruno: 'Als we hier de ballekes ondersteken, dat gaat ie toch rollen?' Bas: 'Maar dat zeg ik ook'. Bas voert het precies volgens het oplossingsplan uit. En gebruikt zijn scout-ervaring om het iets minder verdacht te maken. De rest van de groep zal ongetwijfeld horen dat hij zo goed bezig was hier.
Natuurlijk spreekt FTM tegen Bas. Hij heeft een grote bijdrage in het binnenhalen van de 1.000 euro, en de sleutel hadden ze ook gekregen als die buiten de tijd hadden gevonden. De voice-over:
Ze moeten de sleutel van onder de steen halen. Lukt dat binnen het uur, dan verdienen ze 1.000 euro. Ze waren dus iets te snel met de oplossing. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij aanbeland bij de balletjes iets had willen doen om de opdracht toch niet of buiten de tijd te laten slagen, maar Joeri was zo slim om van het oplossingsplan af te wijken en de steen gewoon te draaien in plaats van te rollen. Daar had Bas dan even niet op gerekend.
Meester Swang legt het wat hulpeloos gebarend uit in gebroken Engels. "Tomorrow my students with you". Bas meteen: "They will fight with us? And we have to defend ourselves…". Dat laatste was zeker niet duidelijk uit de uitleg van meester Swang en hoe ze daarvoor geoefend hadden, want daar zaten ook aanvalstechnieken bij. Dus ook hier verdenk ik hem lichtjes van voorkennis. In ronde 1 van de Vovinam horen we iemand bij de gong zeggen: 'Bruno houdt goed stand. Bas heeft het lastig'. In ronde 1 al. Geeft te denken. Aan het einde van ronde 3 wordt er gecasht: 800 euro. Bas lijkt teleurgesteld. 'Ik had gerust wel kunnen vechten voor die 1.600 euro, he. OK, dan vechten we voor 400'. Terwijl het een verstandige beslissing leek met Bruno aan het wankelen, maar daar hoor je Bas niet over. Zat hij te wachten tot Bruno zich eruit liet slaan, of als dat niet gebeurde in ronde 4 zelf op te geven? Je kunt je er hier niet te snel laten uitslaan, want alle ogen zijn op je gericht.
Tenslotte: Bas zegt bij de intake dat hij het wel ziet zitten om de Mol te zijn. Die konijnenleugen zal hij wel kunnen verkopen. Opvallend contrast met de rest: die zijn veel aarzelender. Vervolgens komt hij grappig genoeg met een heel doorzichtige leugen. De productie wist natuurlijk dat ze de konijnenleugen niet gingen gebruiken om een Mol te selecteren, maar om te tonen aan de andere kandidaten. Ik zou Bas daarom een goede keuze vinden. Grootste twijfelpunt: als hij echt de Mol is, dan acteert hij zoals Run al zegt echt meesterlijk. Kijkt in het begin echt naïef om zich heen of er nog een andere steen is. En durft aan meester Thim zelfs te vragen hoe je iemand herkent die liegt.