Ik zie na deze aflevering nog steeds flink mol-potentieel voor Bas.
- Kan voor een hoog bedrag geen vuur maken. (Waar blijf je nou met de scout-ervaring, Bas?)
- Ontkent aan tafel vrij bruut tegenover de gastheer, wordt ook opgemerkt door iemand ("wil je dat hij boos wordt, Bas?") De meer beleefde delen van zijn 5 minuten zijn er allicht uitgelaten, waardoor wij gaan denken: 'kijk Bas eens een risico nemen voor zijn 500 euro'.
- Wint uiteindelijk de etiquette-wedstrijd, omdat hij voor het overige een voorbeeldige tafelgast is (handig toch, zo'n bijbaantje als wedding-organizer in het echte leven).
- Verdient daarmee een 'belangrijke rol' in de volgende opdracht. (even lekker speculeren: was dat de rol van een van de sluipschutters? Bas tijdelijk uit zijn cel bevrijd, en via een korte route op tijd weer terug naar de cel?
)
- Vertraagt op het eind, door de overgeblevenen te overtuigen een stukje terug te gaan. Met een aardige smoes, maar niet goed genoeg om Elisabet van zich af te schudden. Komt prima uit: hij was natuurlijk veel liever de betrapte kandidaat.
- "Het is ook perfect als Mol om zoiets te gaan doen" zeggen, bij Eva, als ze afvalt. Die vond ik wel wat hard, maar dat was natuurlijk niet de schuld van Bas, maar van de montage. Kan ook een tikkeltje teveel er bovenop liggen hier, trouwens.
- En zelf een vrijstelling op zak. Mensen begrijpen meteen waarom je door bent naar de volgende aflevering.
Minpunt: het binnenhalen van de 4.000 euro. Bas rende vooruit naar de jeep. Had hij gehoopt dat de anderen het net niet zouden halen? Of had hij als motivatie dat zijn vrijstelling, net als de pasvragen, niet geldig zou zijn als ze niet op tijd zouden zijn? (weet even niet zeker of dat laatste voor hem ook gold.)
Een flink deel van de dag afgezonderd geweest van de anderen, blijkbaar al eerder een hotelnacht met massage gehad, en dan horen we de Mol in zijn dagboek zeggen dat de briefings kort zijn.
Wat zou hij Joeri bij de steenopdracht kunnen verwijten?
Dat hij zoveel moeite moest doen om Joeri mee te krijgen in zijn plan van aanpak, bijvoorbeeld. Dat was veel overtuigender geweest dan de verwijten die hij Joeri maakte in de biechten van afl. 2 en afl. 4. Als Bas de Mol is, kan ik de keuze van de regie hier even niet volgen. Dat laat me dus wel twijfelen of Joeri dan misschien toch de Mol is, en niet Bas.