Nog een mogelijke mol-actie van Bas in de tunnels, waar je volgens mij kunt zien hoe geraffineerd hij het spel speelt (en ook moet spelen, want hij wordt verdacht).
Bas: "Kaat, ik had een dilemma, maar ik ga het niet doen. Ik ga naar buiten. Ik ga weg met het geld. Oké?"
Kaat: "Ja, ik ben ook niet teruggegaan voor een pasvraag".
Bas: "Oké. Dan weten we wat Elisabet wel gedaan heeft".
Kaat: "Ja, ik heb dat tegen Axel gezegd: Elisabet heeft hier een koker geopend. Maar hij zal het niet tegen jullie hebben gezegd en de pasvraag voor zichzelf houden".
Bas: "Hij zei dat hij niet wist wat Elisabet gedaan had".
Kaat: "Ah, mannekes".
Bas: "Wat dan een leugen zou zijn".
Axel, meeluisterend: "Pfff. Het wordt oorlog vanavond".
Bas heeft en passant even zowel Elisabet als Axel verdacht gemaakt bij Kaat, en hoefde daar geen woord bij te liegen. (En Kaat viel later die dag af
).
Vervolgens gaat Axel de tunnel in. Voice-over:
Axel denkt dat er een pasvraag in de eerste koker zit. Maar wanneer hij de tunnel in is, probeert Kaat twijfel te zaaien.
Kaat: "Axel sorry dat ik al stoor. Maar Elisabet heeft die pasvraag mee, dus de eerste is een booby-trap".
Joeri: "Axel, eerste booby-trap voorbij?"
Bas heeft weer eens een idee geplant in het hoofd van Kaat en Joeri, en spant ze voor zijn karretje. Mogelijk zelfs het idee (verwarring zaaien bij Axel) geopperd, en het de anderen laten uitvoeren, dat zien we niet. Maar het gevolg is dat Axel niet meer zeker is van zijn zaak, voorbij de pasvraag gaat, eerst de 3e koker wil zien (open of niet?) en zelfs nog het dilemma aan de uitgang. Dan pas zeker genoeg is van zijn zaak om terug te keren. Tijdverlies. Maar m.i. niet door Axel, maar door het handige spel van Bas.
Je moest hier als Mol uiterst zorgvuldig te werk gaan, want je kon heel snel gaan opvallen:
- een booby-trap openen
- teveel tijdrekken
- verkeerde informatie doorgeven
Allemaal no-go. We zien dat niemand doen, m.u.v. Elisabet (booby-trap) en Axel (tijdrekken).
Omdat je als Mol moeilijk verkeerde informatie kon doorgeven, kon je het porto-verkeer maar beter aan anderen overlaten. Dan konden die zich daarmee nog eventueel verdacht maken (wat verder niet gebeurde). Ik denk dat dat de reden is dat we Bas weinig aan de porto hebben gezien. Waar hij wel aan de porto was, heeft hij een paar keer (zie ook vorige post) heel subtiel geprobeerd om anderen tot een actie te verleiden, die hij dan zelf niet uit hoefde te voeren. Geldverlies leverde het uiteindelijk niet op, maar als Bas de Mol is (en zelf twijfel ik nauwelijks meer): Magistraal Spel
bij een opdracht waar het zo moeilijk mollen was!