- Deel 2 -
Ook nam Joeri het hoogste bedrag bij de eerste opdracht in aflevering 5 en verdiende hij vervolgens geen cent.
Verder vond ik zijn poging om geld te verdienen bij de opdracht met de Vietnamese gastheer zwak, daar is uiteindelijk dan ook geen cent mee verdiend en hij deed niet eens zijn best om nog een nieuwe poging te doen. Joeri leek verder ook niet zijn best te doen om beleefd over te komen: de jury gaf al vrij snel commentaar op zijn gedrag. Als mol zou je denk ik ook niet tot meest beleefde kandidaat uitgeroepen willen worden, want de speciale positie in de volgende opdracht die je daarmee verdient is geen goede molpositie (want je kan dan niet beïnvloeden hoe snel de kandidaten je vinden en de proef verknallen door af te gaan valt extra op) en ik denk dus niet dat de mol die positie wilde hebben.
Ook nog een opvallend dingetje aan Joeri: bij de opdracht op het strand begon Elisabet meteen het refrein van haar nummer, Stayin' alive, te zingen terwijl Joeri eerst begon met 'lalalalala' (
daarmee snapt echt niemand wat je hoort). Vervolgens gaat hij het beginstuk van My heart will go on gaat zingen. Ik zie dit als een mogelijke molactie, want aan het beginstuk van 'My heart will go on' wordt nergens 'my heart will go on' gezongen en dat was
juist het meest cruciale deel van het nummer (want dat doet je in combinatie met 'Stayin' alive' wellicht meteen aan het woord 'reanimatie', het juiste antwoord, denken). Heel opvallend, hij leek het nummer ook te kennen, en als je dan aan de anderen wilt duidelijk maken welk nummer je hoort is het toch ook veel logischer om meteen het refrein te gaan zingen.. want het refrein is vrijwel altijd veel bekender dan het beginstuk...was hij hier tijd aan het rekken?
Het enige moment waarop ik hem in beeld het refrein zie zingen is ook wanneer er nog maar een paar seconden over zijn om het goede antwoord te geven. Elisabet was hier dus onmols, Joeri mogelijk mols.
Ook las ik op wieisdemol.be dat de mol van vorig jaar eigenlijk helemaal onderaan bungelde in de verdenkingen van het grote publiek aan het begin van dat seizoen. Joeri past perfect in dat plaatje want vanaf aflevering 2 werd hij alleen maar minder verdacht (tot nu misschien, maar ik las dat de mol van vorig jaar rond deze tijd van het seizoen ook verdachter werd..). In de eerste 4 afleveringen in ieder geval vond ik ook dat hij niet opzichtig verdacht werd gemaakt - alleen Bas sprak telkens een verdenking richting hem uit, maar die verdenkingen vonden sommige mensen (onder wie ikzelf ooit) zelfs ongeloofwaardig overkomen... wat juist verdacht is, want daaruit blijkt dan dat het de makers goed gelukt is om Joeri onverdacht te houden.
Ik ga in ieder geval niet meer naïef de montagetrucjes van de Belgen onderschatten.
Wat Joeri in aflevering 2 & 3 deed weet ik niet meer precies maar voor zover ik het me herinner deed hij hier niets wat echt overduidelijk onmols was (aangezien hij pas na aflevering 4 massaal gestreept werd, denk ik dat dat wel kan kloppen ook).
Ik ben nog steeds een beetje in shock van mijn eigen bevindingen, maar ik denk toch echt dat hij wel eens heel goed de mol zou kunnen zijn en dat hij dan onze Jan 2.0 is (al heb ik wel het idee dat hij iets meer verdacht wordt binnen de groep).