Ik wil sowieso even beginnen met zeggen hoe geweldig deze opdracht was. Ik vind dat de opdracht heel sterk in elkaar zit, dus zeker een hulde aan de makers hiervoor!
Ik ga mijn gedachten op de opdracht loslaten door bij elke kandidaat de molactie te beschrijven, mochten ze de mol zijn. Voor
Bruno,
Bas en
Joeri is het al onverdacht door naar Vovinam te gaan. Ik zie de vergelijking met de sterke en zwakke groep van de vorige aflevering. De zwakke groep had invloed
of er geld werd verdiend, de sterke groep had ook invloed
of er geld verdiend werd, maar ook
hoeveel. De roeibootgroep in deze opdracht had dus ook invloed bij ‘of’ en ‘hoeveel’. Joeri, Bas en Bruno hadden alleen invloed bij ‘of’.
Dan begin ik bij
Ingrid, omdat haar molactie misschien het meest duidelijk en ‘in your face’ is. Gelijk zeggen dat je niet op de grond wil slapen, gelijk de roeier inzetten. Later heeft ze dus een reden om geen nootjes te pellen en wilt ze per se niet bij een varken. Daardoor heeft ze maar heel weinig geld verdiend tijdens de tocht, en heeft ze twee duidelijke redenen waarom ze niet wilt blijven slapen. Het is wel doorzichtig dat de grond en het varken geen enkel probleem meer zijn als Axel begint de snurken. Ik vraag me af of de mol niet liever bij z’n eigen verhaal wilt blijven om geloofwaardiger over te komen.
Is het trouwens iemand opgevallen dat Ingrid heel overduidelijk op Axel aan het inpraten was?
Als Axel de mol is, dan heeft hij het steengoed gedaan. Omdat hij met Ingrid zat, was zij de bliksemafleider. Ingrid viel het meest op, en ondertussen verdiende
Axel geen enkele extra inzet. Hij leek geen reden te zoeken om de kamer te verlaten. Wat mij vooral een geweldige molactie lijkt, is dat Axel werkelijk wakker was en opzettelijk snurkte om Ingrid over de drempel van het opgeven te helpen. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar hoe gaaf zou dat zijn!
Eva is zeker wel degene waarvan je kan zeggen dat ze €1500 van de inzet van de opdracht heeft weggespeeld. Door gelijk de roeister Van in te zetten, kwam de race in een ‘stroomversnelling’ waardoor het alleen nog maar ging om de snelste tijd om in dat bed te slapen. Misschien is het weggespeelde bedrag nog wel meer, omdat er door haar ook niemand meer wilde pellen.
Goed, verder is Eva dus ook verdacht bij het keuzemoment van het dier. Zoals al eerder gezegd in dit topic, koos zij voor de geleedpotige. En “van wat voor een planeet kom je” als je met een geleedpotige in één hok wilt slapen? Uiteindelijk gaven Eva en Kaat best snel op, wat ook weer niet zo heel gek was. Ik zou het nog geen 10 seconden met zo’n spin uithouden!
Het kiezen van een spin zelf is wel verdacht dus, het opgeven iets minder.
Kaat vind ik minder verdacht dan Eva. Ze wilt namelijk wél graag pellen en geld verdienen. Ook geeft ze aan dat ze het niet erg vind om op de grond te slapen, een belangrijk motief om geld te verspillen laat ze dus al gaan. De keuze voor de geleedpotige laat ze gewoon maar gebeuren. Hiermee kon ze Eva wel testen. Ik vond het moment dat ze loog tegen Ingrid en Axel over de roeister geniaal. Maar als het er op aan komt, en dat is dus de molactie van Kaat in deze opdracht, zegt ze wel dat ze voor een groot dier wil gaan en daarna wilt opgeven. En in die zin ging het opgeven ook wel heel gemakkelijk. Dan heb je als mol ook alweer alles bereikt wat je in de opdracht wilt bereiken: geen geld.
PS: ik vond het zó enorm grappig hoe Kaat en Eva gilden voor die spin
, die reactie was echt goud waard