Wauw, wat een fantastische aflevering was dit weer! Weer zien we dat alle deelopdrachten elkaar over en weer beïnvloeden, waardoor alles met elkaar samenhangt.
Als eerste de Dikke Bertha-opdracht. Leuk hoe de makers zo'n bekend kinderspelletje (dat ik onder een andere naam ken, waar ik nu natuurlijk weer niet op kan komen) tot een Molopdracht hebben verheven. Ik denk dat je als mol hier niet wilt zitten, omdat je te weinig invloed hebt op of er wel of geen geld wordt verdiend. Maar het is wél heel leuk om te doen! Kaat en Joeri hebben de opdracht heel goed gedaan, ze hebben goed ingeschat wat hun medekandidaten wel of niet zouden weten. Naast zijn vele andere onverdachte acties, schrijf ik Joeri mede door zijn deelname aan deze opdracht af als mol.
Dan de kunstopdracht. Deze valt eigenlijk in drie verschillende onderdelen uit elkaar:
- het herkennen van de kunst in de auto: ik vond de vragen nogal moeilijk als ik eerlijk ben. Ik heb zelf kunstgeschiedenis gestudeerd, maar ik kan me niet voorstellen dat alle mensen deze vragen gemakkelijk zouden kunnen beantwoorden. Dat blijkt ook wel: Axel en Elisabet leggen de gehele verantwoordelijkheid bij Bas neer (die dan de rare fout maakt bij de Breugels!).
- het leren van de Vietnamese woorden: ook dit was weer een moeilijke opdracht, logisch dat de eerste woorden ('Mevrouw Hien') het beste worden onthouden, maar dit doet niets voor de opdracht. Verdacht vind ik Axel die met zijn achterstevoren-zeggen de aandacht afleidt van de opdracht. Ook valt mij op dat ze niet echt de tijd nemen om de woorden goed in te oefenen.
- het Vietnamees praten in het museum: dit gaat natuurlijk helemaal mis. Voor mij als leek klonk het best aardig, maar ik kan me voorstellen dat die gids er niets van kon bakken. Opvallend is dat Bas zijn zin wél goed kan verwoorden (terwijl dat net de enige zin is die sowieso fout is).
Dan de opdracht om het schilderij van de mol te herkennen. Wat ik me als eerste afvroeg: wanneer heeft de mol de tijd gehad / gekregen om dit schilderij te maken? Het hoeft niet heel veel tijd te kosten, maar je bent er toch wel enige tijd mee kwijt. Knap dat ze het de mol daadwerkelijk in Vietnam hebben laten schilderen (als had ik het ook wel leuk gevonden als alle kandidaten in België een schilderij hadden moeten schilderen als voorbereiding, die dan mee naar Vietnam waren genomen). Leuke toevoeging die shredder 'die we van Banksy hebben mogen lenen', echt humor! Wat opvalt is dat Bas erg sturend is in de discussie. Hij bepaalt in zijn eentje waarvoor gekozen wordt. Axel mengt zich nog een beetje in de discussie; Elisabet helemaal niet. Ik snap niet waarom Bas zich laat verleiden om zich zó uit te spreken voor een bepaalde keuze. Je kunt het toch helemaal niet weten? Zijn gedrag kwam op mij erg mols over, waarbij de andere kandidaten het allemaal wel prima vonden (en de situatie misschien zelfs als mol-test hebben gebruikt?).
En dan de tunnelopdracht. Hier gebeurden een paar bijzondere dingen.
- de discussie over de volgorde: Kaat geeft aan bang te zijn, waarna Elisabet en Bas ook meteen een plek aan het begin van de opdracht opeisen. Beiden lijken niet echt een goede reden te geven hiervoor (Bas: 'ik heb al zoveel enge dingen gedaan'). Dat de twee grootste / breedste mannen als laatste door het smalle tunnelstelsel gaan lijkt niet echt logisch.
- de pasvragen: Elisabet verspeelt 2000 euro door terug te gaan voor een pasvraag en een boobytrap te pakken. Als je zo bang bent als dat zij was ga je toch niet terug? Haar angst was erg uitvergroot, ze schreeuwde het uit (iets dat je bij Kaat die oprecht bang was minder zag). Axel kiest ervoor om de informatie over de pasvragen niet te delen, wat hem hoon oplevert van Bas (die daar specifiek de aandacht op vestigt). Het lijkt me logisch dat hij zelf wil proberen die pasvraag te krijgen, iets wat hem uiteindelijk ook lukt.
- het geld: Bas, Axel en Joeri halen geld binnen. Joeri was bijna buiten tijd, maar haalt het uiteindelijk alsnog (iets dat een mol denk ik niet meer zou doen). Voor Axel zit er een eigen belang aan (pasvraag), maar ik zou moeten terugkijken waarom Bas met geld over de finish komt. Elisabet valt af doordat ze een boobytrap heeft gepakt; Kaat kan daardoor ook geen geld meer halen.