Ik kan je niet volgen. Als hij met Joeri kortsluit dat die zijn 3.000 euro pak, is dat dan verdacht van Axel? ???Nu haal je mijn argument erbij! Dat is wel het hoogste wat Bas kan bereiken, zonder directe invloed. Maar Axel had het zelf in de hand. Die hoefde niet te rekenen op die kleine kans. Dus ik vind hem voor Axel toch niet zo sterk.
Afijn, ik kan je niet overtuigen, merk ik. Zaten we nog maar eensgezind samen in het Joeri-topic.
Nee, het is verdacht dat hij met Joeri de deal sluit om samen hun strafpunten af te leggen en niet met Bas.
Hier de uitgebreide uitleg voor waarom dit verdacht is:
Stel dat Axel zou besluiten dat hij met Bas zijn strafpunt af zou leggen...
Dan zou hij kunnen besluiten om met Joeri een hoog bedrag af te leggen, want Joeri moet eerst een kaart van hem trekken.
Dit zou ertoe kunnen leiden dat de 3000 euro al in ronde 1 wordt afgelegd.
Het is echter mogelijk dat Joeri besluit om niet voor geld te gaan en om blind te trekken in de hoop dat hij een strafpunt/vrijstelling bij Axel pakt. Als Joeri namelijk een strafpunt pakt van Axel kan hij dan alsnog zijn eigen strafpunt kwijtraken (en een vrijstelling is natuurlijk altijd gunstig).
Maar als Joeri besluit om blind bij Axel te trekken, kan hij natuurlijk ook per ongeluk de 3000 trekken, waardoor dit bedrag alsnog wordt afgelegd in ronde 1. Dat is natuurlijk niet iets wat mol Axel zou willen.
Als Axel de mol is, is het daarom het slimste om met Joeri af te spreken om samen hun strafpunten af te leggen en niet met Bas. Dit is de enige manier waarop je met 100% zekerheid voorkomt dat de 3000 euro wordt afgelegd in ronde 1 (en zo kun je zelfs voorkomen dat de 3000 euro überhaupt wordt afgelegd omdat je zo Elisabet de kans geeft om de 3000 euro van Joeri af te pakken).
Voor kandidaat Axel is het echter gunstiger om met zijn verdachte Bas een deal te sluiten want dan zou hij zijn concurrent Joeri met het strafpunt laten zitten, wat de kans vergroot dat kandidaat Axel in de finale belandt. Door een deal met Bas te sluiten kan er ook nog (per ongeluk) in ronde 1 geld verdiend worden als Joeri een hoog bedrag van Axel trekt.. Axel weet al dat Joeri een hoog bedrag heeft omdat hij een hoog bedrag zei te hebben. Axel besluit echter niet om met Bas zijn strafpunt af te leggen terwijl Bas dit wel voorstelt en neemt het initiatief om met Joeri zijn strafpunt af te leggen.. met andere woorden: Axel is waarschijnlijk geen kandidaat.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het juist onmols is van Bas om samen met Axel een strafpunt af te willen leggen, want als Axel daarmee instemt vergroot hij slechts de kans dat een hoog bedrag wordt afgelegd wanneer Joeri een kaart van Axel trekt in ronde 1.