Ik vond het een leuk idee B&W, en heb ook maar eens op een rij gezet wat voor mij de 7 mooiste mol-acties van Mister Bas waren, als hij het is.
1. Tunnels
Ook al gaan alle hoge bedragen de pot in, ik vind dit de allermooiste omdat m.i. de kwaliteiten van Bas het meest tot zijn recht komen. Dat begint met het in twijfel trekken van de informatie van Axel over de verdwenen Elisabet. Even later maakt hij over de porto Kaat nog eens duidelijk dan hij denkt dat Axel liegt (en dat was ook zo). Kaat en Joeri worden zo nijdig op Axel, dat ze tegen hem liegen dat de eerste koker een booby-trap is. Axel, die dacht de pasvraag makkelijk mee te kunnen pakken, gaat twijfelen en moet door naar het eind van de tunnel om het dilemma te zien, en weer terug. Als hij bij exit 2 aankomt waar Bas staat, vraagt die of hij eruit wil komen, of nog doorgaat. Axel zit door alle haast die pasvraag op te halen stuk, dus die moet daar serieus over nadenken. Om hem verder te ontmoedigen, houdt Bas hem voor dat het volgende stuk 50 meter lang is (tunnel 3 was 35 m). En als Axel uiteindelijk vlak voor exit 3 nog eens gaat pauzeren, verzwijgt Bas dat het nog maar 5 meter is. Met alle respect voor Axel (en dat meen ik), maar volgens mij gebruikte Bas hem hier toch een beetje als speelbal om tijd te rekken, en wist hij ook nog eens Kaat en Joeri voor zijn karretje te spannen. Klasse gedaan! En zelf nog even 5 minuten zitten wachten in tunnel 2 (wat we niet hebben gezien, maar dat lijkt me iets voor de terugblik).
2. Vietnamees geen kunst
Weer zo’n geraffineerde. Het makkelijkste als Mol is om hier een goed schilderij te kiezen, en de bijbehorende zin te verknallen. Maar Bas draait het om. Hij kies een fout schilderij, en leert de foute zin zo goed uit zijn hoofd dat een deel ervan wordt herkend door mw. Hiem. ‘Als extra rookgordijn wil Bas eerst nog even een ander zinnetje, dat hij omdat het korter is makkelijk kan overdoen aan Elisabet. Intussen heeft hij Axel en Elisabet als een ijverige kandidaat geholpen aan een goed schilderij. Wetende dat het zonder goed oefenen op vooral de tonen van het Vietnamees heel lastig zal worden de bijbehorende zin duidelijk te maken. Elke zin begint met "Mw. Hiem...", en hoe verder in de zin, hoe moeilijker. Het begin en het einde blijven het makkelijkst plakken in het geheugen, maar de cruciale informatie zit in het midden. En dat is uiteraard net het stukje dat Bas herkenbaar eruit brengt. Er kon hier 3.000 euro verdiend worden, maar het resultaat was 0 euro. Wat ik vooral ook mooi vind, is dat Bas als Mol hier niet voor de makkelijkste weg heeft gekozen.
3. De muur
En weer zo’n juweeltje. Bas weer op een molse positie, waar hij ook invloed heeft op de 2 andere duo’s. Hij laat het spotten van de objecten vooral over aan Kaat (5 van de 7, Bas had er maar 1), maar bemoeit zich flink met de overdracht naar Axel en Joeri, zodat het lijkt of hij daar ook een behoorlijk aandeel in heeft gehad. Maar het meesterwerk van Bas zit in de beschrijving van de Rode Brug, gevonden door Kaat. Bas ziet een pagode, met zo’n rood dak, en heel belangrijk: een ladder met kinderen erop, en heel belangrijk: een eiland, met water. De tekening van Elisabet lijkt dan ook sterk op een heel ander monument: de One Pillar Pagoda. Helaas lijkt de bestuurder van de fietstaxi wel voorkennis anti-Bas te hebben, want hij fietst tòch naar de Rode Brug. Opvallend is dat Bas vlak hierna de One Pillar Pagoda vindt. Joeri en Elisabet er 2x naar toe sturen had 500 euro gescheeld, en als Kaat de Rode Brug niet had gevonden, hadden ze er misschien nu nog naar gezocht. Dan was er maar 500 euro in de pot gekomen, i.p.v. 1.500. Uit de montage valt op te maken dat Bas die Rode Muur in eerste instantie gewoon voorbij moet zijn gelopen. De beschrijving hierboven was allicht een noodplan, maar ik ben blij dat dat nodig was, anders hadden we dit moeten missen.