Wat ik niet begrijp is dat nog steeds weinigen het aandacht waard vinden hoe Rik de laatste zin van de laatste finaletoespraak eindigt. In twintig seizoenen is volgend mij altijd geëindigd met de vaag 'was dit gedrag kandidaat of was je in werkelijkheid de mol?' Nu wordt gezegd "Dit is toch niet coachen door een sportman? Dit is coachen dor de mol." Geen kwestie van even ernaast zitten met uitspreken, het is een constatering met een punt erachter. En dan een knip. Zelfs als je absoluut mijlenver weg van de Nathan tunnel zit, moet dit toch een raar, opvallend ding zijn?
Mij viel gedurende Nathan's finale uitspraak ook enigszins op dat Mil, Buddy maar vooral Rob aan het denken gezet lijken te worden door de toespraak die Nathan krijgt (iets wat ze onder elkaar niet vertonen). Alsof Rob - die naar Nathan kijkt ook - ineens denkt 'Verrek ja, hij bleef maar positief terwijl geen enkele opdracht is geslaagd. En wij hebben hem ook echt verstrekkend vertrouwd en alle sleutelposities zo gegeven'. Vond het typisch. Dat er een kwartje valt is heel onlogisch als Rob de mol is en staat te wachten tot hij naar voren mag stappen. Waarom zou hij overmatig aandacht voor Nathan en de toespraak hebben? De reactie is heel begrijpelijk als Rob kandidaat is en er bij Nathan's toespraak plots een kwartje valt én een belletje gaat rinkelen. De gedachte 'verrek, Buddy heeft geen enveloppen veranderd, Nathan heeft gewoon min geld gepakt en niemand van ons heeft dat ook maar één seconde gewantrouwd.
Verklaart meteen waarom Mil's biecht erin is gelaten van 'meest ongeziene mol ooit'. Dat is Rob namelijk niet, zelfs de eerste afvaller zat deels op Rob en Rob is door het seizoen heen door meerdere mensen verdacht. Maar Nathan is dat wel.