Ik vind dat Rob het minst verdacht neer wordt gezet van alle kandidaten in de afleveringen. Er wordt bijvoorbeeld niet tot nauwelijks nadruk gelegd op zijn verdachte acties. Soms zeggen andere kandidaten zelfs dingen in hun biechten als 'Rob is bang om af te vallen' en 'Rob wil graag winnen', wat suggereert dat Rob een kandidaat is. Verder zwakken kandidaten in biechten ook wel eens verdachte acties van Rob af. Buddy zegt bijvoorbeeld in een biecht dat Rob een top job heeft gedaan nadat Rob het dorp uitkomt bij Alles Kenners.. Dit terwijl Rob het naar mijn mening helemaal niet zo goed gedaan heeft aangezien hij onduidelijk beschreef waar enveloppen hingen, hij weinig verkende, hij weinig namen doorgaf en hij geen zandkokers meenam... en hij was net op tijd het dorp uit. Wel vind ik dat er relatief veel subtiele dingen naar Rob wijzen, zoals hints (maar die zijn niet meteen duidelijk als je slechts een keer de uitzending hebt gekeken). Daarom vind ik het lastig om een uitspraak te doen over of de montage hem verdacht maakt...
Rob wordt denk ik wel verdacht gemaakt hier en daar. Bijvoorbeeld duidelijk in beeld (zodat het zelfs Moltalk haalt en heel Nederland het weet) dat hij verkeerd om aanwijzingen opleest voor de parkeeropdracht. Bij de waaier opdracht zien we hem opzichtig in beeld achter een waaier. De eerste opdracht valt op dat we zijn praatje, keuze én sleutel jaartal niet zien.
In deze aflevering is het misschien niet direct opvallend. Maar in het graanveld wordt hij op verschillende manieren gefilmd waardoor het aanvankelijk lijkt alsof hij iets verschoven is waar hij stil moest staan voor de meting. Pas na veel terug kijken denken de meesten hier dat dat toch niet echt het geval is.
Bij Vak Werk zien we de biecht dat hij meent zijn positie te moeten onthouden voor 1040 euro en dat hij daarna twijfelend op een ander vak staat. En er wordt gesuggereerd dat hij naar Mil wijst als hij zegt "Jij bent denk ik het minste waard". Het enige verdachte moment in de hele opdracht (en teniet gedaan omdat we het feitelijk niet zien en hij aanvankelijk als eerste wil cashen)
Bij alles kenners zien we bij Rob dat hij enkele seconden over heeft en bij Leonie dat ze veel tijd over heeft. Alle anderen krijgen we geen tijd in beeld, het suggereert direct dat Rob 'iets' heeft gedaan, iets wat bij de anderen niet eens na te gaan is. Daarnaast is er flink geknipt waardoor de indruk ontstaat dat hij niet ver is als hij vraagt of hij terug moet komen en we een shot zien dat hij door de kamer rent waar Buddy daarna aangeeft dat Rat daar hangt (en we dat in een sfeerbeeld ook hebben gezien). Het benadrukt de gedachte 'wat heeft Rob daar uitgespookt in al die loze tijd?'. Zo loos zal die tijd niet geweest zijn, niemand van de kandidaten zegt er een woord over. Ook zijn biecht over de tekening en zijn kritiek als hij aan de tafel staat, wordt veelvuldig in beeld gebracht. Best een beetje verdacht waar het net zo goed zijn complete gebrek aan ruimtelijk inzicht kan zijn.
De hints zitten er voor iedereen in als je het mij vraagt. Rob heeft een tattoo 'tevreden' maar Nathan zegt door de aflevering heen drie keer dat hij tevreden is over 'de ploeg' of een tevreden man is. We zien overal eten, kan verwijzen naar Mil. Er lopen overal en nergens kinderen rond, Nathan traint de jeugd.
Ik was van Nathan helemaal om naar Rob en nu weet ik het even niet.