Eerlijk gezegd, mijn Claes-mollisme was al langzaam weg aan het zakken (net als dit topic
) toen ik het volgende bericht las van Wouterv in het Rob-topic
Het viel me op bij het herbekijken dat Rob degene is die opmerkt dat het lampje niet brandt bij hun kistje in opdracht 1. Zou een mol dat doen?
Ik denk dat die eerder zou wachten totdat Claes het opmerkte om te reageren.
Mij was dit totaal niet opgevallen na 3/4 keer kijken van de opdracht Kleurwerk. Maar blijkbaar is het er toch!
Je hoort Rob zeggen: “Dat knopje moet aan, what the faaaack!”
Terwijl hij dit zegt fade het langzaam uit naar een biecht van Claes
“Ik drukte op de knop en het lampje was rood dus we wisten zeker: dat kastje zit goed”Dit is heel raar.
Maar dan echt
heel raar.
Ze maken een tijdsprong: van het moment dat hun kastje nog niet goed is, dat er een fout zit, naar het moment dat ze het aan hebben gekregen, en door kunnen met de snoeren. En dat laatste is Claes dan trots aan het vertellen.
Hij zegt dat
- zijn vader elektricien is
- het zo makkelijk is dat hij het alleen had kunnen doen (achteraf naar team groen)
- ze wisten dat hij en Rob het goed hadden gedaan
Maar dat allemaal terwijl Rob hem net betrapt op een fout die uit de montage is gehaald!
Claes trekt alles uit Robs handen om het zelf te doen want hij kán dit, en ondertussen is hij zelf aan het mollen!
Alleen balen dat Rob wist dat het lampje aan moest... Een super gewaagde molactie die helaas niet is gelukt
Daarna gaat het de opdracht door en gaat ‘ie verder met mollen. Hij laat alles in de soep lopen
Claes: “Dit is niet handig, dit is één grote facking knoop geworden”
Rob: “Niet uit elkaar halen Claes!”
Claes: “Nee maar alles zit hier facking in de... knoop”
Rob: “Oh Claes”
Claes: “Dit is echt drama!”Je hoort de ironie van Rob: hij vindt Claes verdacht. Hij heeft door dat Claes de mol is. En bij de test hoor je Rob niet aan bod komen. Waarschijnlijk was alles wat hij daar zei: “Claes is de mol Claes is de mol Claes is de mol”
In het extra beeldmateriaal van Rob en Buddy hoor je Rob allemaal verdenkingen uitspreken naar iedereen behalve naar Claes. Hij zegt precies wat Buddy wil horen. Wat Rob wil, is dat er bij niemand anders een belletje gaat rinkelen zodat hij zelf naar de finale kan. Logisch. Zou ik ook doen.
Claes moet dus wel de mol zijn- hij liet een Chinees met telefoon achter bij het bord (1.2)
- hij ontsnapte niet uit de truck (1.3)
- hij lijkt € 500 eigenhandig verdiend te hebben terwijl hij dus een grote fout heeft gemaakt (2.1)
- waarom zou de productie dat niet willen laten zien? Als hij de mol niet is, dan heeft hij dus toch juist een “wat doet hij nou verdacht”-momentje nodig? Omdat hij wel de mol is wil de productie hem nog even uit beeld houden.
- hij brengt na enkele seconden alle kabels in de knoop en rent de verkeerde kant uit (ook 2.1)
- komt na een lange taxirit terug bij Rik met... niets. (2.2)
- en hij en Miljuschka brengen het stuk Europa niet terug terwijl ze heel dichtbij zijn, waardoor de hele opdracht sowieso mislukt (2.3)