Johan is totaal niet de Mol voor mij. Los van zijn introductie en gebrek aan liegtalent, vind ik dat zijn mogelijke molacties verwaarloosbaar zijn.
Bij Beltegoed staat hij constant tussen al die mensen, wachtend op hun mobiel. Terwijl Buddy en Anita vlakbij staan en dus is er geen mogelijkheid voor hem te mollen.
Hier ben ik het toch niet mee eens. Bij het bord werd bepaald welke bedragen er gezocht gingen worden: de hele reeks (10-250), i.p.v. alleen de hoogste en die dan in veelvoud. Dat scheelt meteen al enorm (factor 6 bij 1 reeks, factor 3 bij 2 reeksen) in de mogelijke opbrengst. Buddy deelde de opdrachten uit, maar kan in eerste instantie nog altijd subtiel zijn aangestuurd door Johan (wat we niet hebben gezien, maar goed, we zien ook niet alles). Bovendien speelde Johan met zijn vertaalkunsten een rol in het van het bord halen van een van de telefoons. Als hij dat als Mol heeft klaargespeeld (wat me overigens onwaarschijnlijk lijkt), zou ik dat enorm knap vinden.
Bij Parkeertarief weet hij vrij gemakkelijk te ontsnappen en vervolgens rijdt hij de wagen in het verkeerde vak.
Ik vond dat hij dat behoorlijk mols deed. Eerst Jaike achterna lopen, en net als zij het nummer voorop niet zien. Vervolgens vragen aan Jaike waar ze de vrachtwagen hebben wilde. Toen bleek dat het Jaike niet uitmaakte (zet maar in het midden), kon hij haar gewoon volgen. Makkelijk klusje, voor een Mol.
Direct na die actie vertelt hij in zijn biecht dat hij het bordje '4' niet aan de sleutelhanger zag hangen. Dit is zo'n montagestunt a la Sarah Chronis, die steeds op verkeerde plekken stond volgens zichzelf. Nu zegt Johan dus dat het super onhandig was, wat hij deed, terwijl, als hij de Mol zou zijn geweest, laat die biecht lekker weg. Dat maakt hem veel minder verdacht.
Daar heb je wel gelijk in. Hetzelfde 'onnodig verdacht in beeld brengen' zie je overigens ook bij Mil (komt na afloop van opdracht 2 nog met een 100-tje aanzetten - had ook weggelaten kunnen worden uit de montage), Buddy (veel onnodige leugentjes), en nog wat anderen. Het is misschien wel leuk als de Mol nu eens niet volledig in de schaduw wordt gehouden! Bovendien draagt het bij aan het imago van Johan als wat stuntelige, onnozele en naïeve kandidaat, die we maar beter kunnen afschrijven.