Ik maakte me de vorige aflevering zorgen over de finale, want hoe moest die nog spannend worden als Leonie de Mol is? Buddy al vanaf het begin op Leonie, zijn verdenkingen konden moeilijk een heel seizoen lang worden verbloemd. Mil een langdurig bondje met Buddy... Als die drie de finale halen, dan is Leonie is de Mol geen klap aan. Maar nu liggen de kaarten toch wel anders.
Wat moet je als productie?
- Buddy's verdenking (en in zijn verlengde die van Mil) een seizoen lang verbloemen gaat niet, dus laat alle verdenkingen gewoon zien. Zo duidelijk, dat de meeste mensen gaan denken dat Leonie natuurlijk nooit de Mol kan zijn.
- En plaats in afl. 7 een noodgreep: een speciale executie, waarbij niemand afvalt. Zodat de finale niet met 3, maar met 4 personen wordt gespeeld. Leonie, Mil, Buddy en Nathan of Rob. Dan is de finale toch weer spannend! Zeker als je tegen die tijd Nathan en/of Rob genoeg verdacht in beeld hebt kunnen brengen. In het spel worden ze nauwelijks verdacht, alleen door de kijkers. Dat geeft wel te denken.
De open verdenkingen dit seizoen zouden ook goed passen bij de open in beeld gebrachte molacties van Leonie. In afl. 7 zagen we er ook weer een paar: Leonie geeft een verkeerde combinatie door bij de kleuropdracht (rood-oranje-rood), met maar liefst 2x de sleutelkleur rood. Totaal onnodig, die opdracht was toch wel mislukt, maar de lijn dat Leonie opvallend open molt zet zich door. Idem bij de foto-opdracht. Leonie heeft de porto uitgezet. Buddy betrapt haar, maakt er aan het eind nog een grapje over. Het kan makkelijk afgeschreven worden als nepmollen en verdacht makerij, maar ja, als wat we zien voor de verandering nu eens is wat het lijkt?
Over die 10:41 hint. Men zegt dat het nog steeds klopt, maar op ieder kanaal waar ik kijk is Leonie niet te horen noch te zien op dat tijdstip. Wel vlak ervoor en erna.
Het schijnt dat de hint in eerste instantie nog wel klopte, dat is door verschillende mensen bevestigd. Maar er is daarna iets veranderd in de aflevering, waardoor je nu op dat tijdstip iemand anders ziet. Zou kunnen dat de hint eruit is gehaald omdat hij te duidelijk werd? Als het een dwaalspoor was, zou je toch denken: zet hem lekker door tot het moment dat Leonie afvalt.
EDIT: Met terugwerkende kracht zou ik het wel een mooie actie vinden van Leonie, om in de eerste opdracht een schroef in te hameren. Zet zichzelf meteen weg als de kluns of de nepmol. En vervolgens bij de kastjes heel handig een draadje mollen
. En ja, wie verwacht er nog dat Leonie heel goed overweg kan met de laser pistolen?