De samenstelling van de groep is vaak in grote lijnen het zelfde. Hiermee bedoel ik dat we zien dat er altijd ongeveer evenveel mannen als vrouwen in de groep zitten, het gaat meestal om een grote groep met TV presentatoren en acteurs. Daarnaast zijn er enkele die daar buiten vallen. Ook is er altijd ééntje de duidelijke senior en vaak ook één die de junior is.
Naast het feit dat bijna altijd de presentatoren of acteurs de mol zijn is het mij ook opgevallen dat het bijna nooit de jongste of de oudste zijn in de groep die de mol zijn.
Vaak zijn de mensen die niet uitgebreide TV ervaring hebben de eerste afvallers.
Ik denk dat de reden niet is dat hier heel bewust voor gekozen wordt maar de mol moet natuurlijk wel onder druk terwijl miljoenen meekijken durven te liegen en te saboteren voor de camera.
Daarnaast moet je hoe dan ook zeer stressbestendig zijn. Vergeet niet dat dit voor de kandidaten niet een uurtje per week is waarbij de druk hoog is om je niet te verspreken maar dat dit dag en nacht door gaat tijdens de opnames.
Uiteraard is het altijd mogelijk dat de redactie van strategie wijzigt. Zo kan het zomaar ineens voorkomen dat ze dit jaar een musicus of een modeontwerper als mol kiezen maar die kans is natuurlijk wel kleiner dan het volhouden van een strategie die al jaren werkt.
Ik ga er van uit dat naast de mensen die duidelijk geen ervaring hebben met presenteren of acteren, ook Anita niet de mol is. Buddy is voor een twijfel gevalletjes. Hij is wel de jongste maar niet heel duidelijk de Benjamin. Ik geloof dat Sigrid destijds 19 was. Dat is dan wel echt een benjamin. Buddy is 25 en dat is niet heel jong meer.
Het valt mij overigens wel op dat de uitgelekte beelden effect hebben op alle polls. Ik geloof dat bij alle pols die ik heb gezien de mensen die nog te zien zijn in de gelekte beelden het meest verdacht worden.