Alvast een tl;dr versie: Ik denk dat de scene van Tina bij de sleutels ‘gewoon’ over moest, en dat daarom de schaduw verschiet. En er lopen (zoals zichtbaar in de aflevering in ieder geval) maximaal 3 kandidaten tegelijkertijd bij de muur.
Zijn bij alle kandidaten (bij het zoeken naar de code op de muur) andere kandidaten zichtbaar? Ik moet het nog eens nakijken, maar had de indruk dat sommigen er in hun eentje liepen (kan ook zo geknipt/gemonteerd zijn uiteraard).
Ik heb de opdracht even teruggekeken, en voor zover het te zien is opgeschreven:
Er lopen twee maal drie kandidaten tegelijk rond (Leonie - Claes - Johan, en Nathan - Jaike - Rob), wat betekent dat Claes in ieder geval binnen Leonie's 10 minuten is gestart, en dat Johan binnen Claes' tien 10 minuten is gestart. Dus Leonie en Johan zijn op hun beurt maximaal 18 minuten na elkaar gestart. Datzelfde geldt voor Nathan, Jaike en Rob. Hoewel we Jaike niet duidelijk met iemand samen zien, zijn Nathan en Rob wél samen in beeld. Omdat Jaike daartussen zit, ga ik er van uit dat ook deze drie figuren zo'n setje vormen. Als dit nou voor de gehele groep zou gelden, dan start de ene kandidaat dus maximaal 9 minuten na zijn voorganger (anders overlappen ze niet), en dan duurt de opdracht dus maximaal 90 minuten... (Correct me if I'm wrong!)
Voor de eerste drie kandidaten en voor de laatste kandidate kunnen we dit niet met zekerheid zeggen. Bij Buddy lijkt Anita op de achtergrond te zien te zijn, maar dat is puur op basis van een witte broek die ik denk te zien. Als dat allemaal klopt, dan zou Tina dus alleen hebben rondgelopen (op basis van de beelden in ieder geval). Daar is geen enkele keer iemand anders in beeld te zien. Bij Mil zijn er ook nog mensen op de achtergrond te zien, en op basis van kleding gok ik Rob. Dat zou ook kloppen met de uitzendingsvolgorde.
Nu zijn er twee mogelijkheden, ik zet een wat uitgebreidere uitleg in een spoiler zodat iedereen die denkt 'jemig, wat lult dit wijf allemaal' gewoon ook kan doorlezen zonder uitleg
;
1. Naar Rik toe lopen, het praatje van Rik, door de poort lopen, het kiezen van een sleutel, het openen van een kistje voor de tekst, en het wandelen naar de muur moet allemaal binnen 9 minuten gebeuren
(ervan uitgaande dat elke kandidaat dat riedeltje in één keer uitvoert, zonder tussenpauzes). Niet helemaal natuurlijk; als kandidaat x door de poort is, kan kandidaat y gaan lopen, maar als dat het geval zou zijn, dan zou je op een bepaald punt wellicht meer dan 3 kandidaten moeten/kunnen zien. In theorie. Kandidaat y begint dan namelijk [tijdsduur praatje van Rik] later aan de muur dan kandidaat x, en kandidaat z op zijn beurt weer na kandidaat y.
2. De opnames van praatje van Rik en de opnames bij de muur liggen ver uit elkaar.
Ik heb nul verstand van dit soort opnamedagen, dus ik weet niet wat de meest realistische optie is. Organisatorisch lijkt deze optie me het makkelijkst. In dat geval vind ik het wel weer vreemd dat we verschillende spelers bij elkaar zien, maar dat Tina wel alleen lijkt te zijn.
Voor wat betreft de verschietende schaduw bij Tina (zie kolom 2 + eerdere post over schaduwen van Mastermol). Tina's fragment bij de sleutels lijkt dus op een ander moment opgenomen te zijn. Haar schaduwen kloppen bij het praatje bij Rik wél. Bij alle kandidaten klopt dit trouwens; de schaduwen verschuiven daar gewoon met de zon mee, zeg maar. Ik denk persoonlijk dat dus het stuk van de sleutels voor Tina gewoon overgedaan moest worden. Denk niet dat we hier nog al te veel achter moeten zoeken; waarom zou haar praatje bij Rik wel in volgorde gedaan zijn, maar het sleutelgedeelte niet?
Trek zelf je conclusies allemaal maar, ik vond het vooral leuk om dit even uit te zoeken.