Nathan lijkt mij het meest verdacht als het om compleet maken van het servies gaat. Hij wil mensen niet vragen waar de winkel zit, negeert de verkoopster die het kannetje aanwijst, zegt tegen Buddy dat dat het kannetje niet is, zoekt in een hoek waar amper wat staat. Oppert dan het idee om een kopje te gaan halen (alsof je dan ineens wel een kannetje ziet), haalt Buddy blijkbaar over om niet alleen in te stemmen maar om mee te rennen (die had door kunnen zoeken). Eenmaal terug met een deel van de groep, zoekt hij weer in een hoek waar niets staat en besluit dan dat de groep wel kan gaan zoeken en smeert hem met meenemen van Buddy.
Later in de discussie of het wel het goede kannetje is, doet hij alsof het de verkeerde is en is hem dan ineens weer gesmeerd. Later staat hij met Buddy bij de doos. Handig wellicht, Johan en Mil rennen zo'n beetje het slechtst van die hele groep.
Het hoeft geen mollengedrag te zijn maar Nathan lijkt me wel bij uitstek het meest verdacht in deze opdracht.
Precies, hij maakt dus nergens duidelijk een keuze, dat doet hij pas NADAT het besluit is genomen. Heel erg slim van hem. En zo heeft iedereen de indruk dat hij voor gokken was (inclusief jij )
Misschien gaat Rob je nog wel verrassen in afl. 10
We zullen zien
Wil best geloven dat Rob me kan verrassen in af;. 10. Maar het is niet zo dat Rob de enige is die geen keuze maakt. Zelfs Mil maakt eigenlijk geen keuze maar stelt de vraag, Nathan is de enige die we een keuze zien maken.
Nu is het zo dat Rob oppert dat het misschien het duurste servies is in de straat, daarna beaamt dat het servies duur aanvoelde, niet zijn hand opsteekt na de vraag wie voor het gewonnen bedrag wil kiezen. Drie keer richting gokken dus voor het besluit is gevallen. Zowel Jaike als Mil lijken te denken dat de groep een gokje gaat wagen, waardoor het nog eerder de indruk geeft dat iemand die niet wilde gokken aan het twijfelen is geslagen om voor gokken te kiezen. Niet dat iemand ook maar de geringste twijfel heeft gegeven van gokken over te stappen naar veilig. Hoe Rob vervolgens reageert als Nathan het geld heeft gepakt staat open voor interpretatie maar hier is de reactie van Mil en Buddy nog verdachter dan die van Rob.
Wat ik erbij reken is hoe andere kandidaten reageren op het gebeuren in het extra beeldmateriaal. Wij zien niet alles, zij echter wel en ze observeren elkaar om te kijken of ze de mol kunnen ontdekken. Niemand vindt Rob verdacht, iedereen gaat zeer mee in de verhaal lijn dat Rob wilde gokken en Nathan het bedrag ineens pakte. In een groep waarbij op alle slakken zout gelegd wordt na een opdracht. Was Rob's gedrag twijfelachtig geweest, denk ik dat iemand uit de groep zeker had gereageerd.
Enfin, als ik er sec naar kijk kan ik niet anders dan ongeacht de knip in de beelden Nathan het meest verdacht vinden, we zien hem daar 1200 euro uit de pot houden. De volgende verdachte is Buddy. Die de kat uit de boom keek, daarna een vurig pleidooi hield waarom ze voor veilig zouden moeten gaan en invloed gehad kan hebben.