Boodschap 2 is helemaal te maken uit boodschap 1. Maar dat lijkt mij echt niet te doen onder de omstandigheden. Zelf inspreken was geen optie.
Boodschap zit volgens mij m.u.v. het woord "raden" helemaal in 1, dus dat zouden ze moeten inspreken (tenzij je R, AA en DEN in stukken uit de tekst haalt).
Je moet dan 23 stukken "knippen en plakken". Hier kun je zien hoe dit gaat, waarbij
[xxx](nn) betekent: tekst xxx gebruiken op positie nn. Soms moet je een stukje tekst vaker gebruiken.
Boodschap 1:
Twintig jaar geleden, toen [ [Wie](13) [is](15) [de Mol](14)? ](1) begon, was ik al geinteresseerd in het spanningsveld [van leugen en waarheid](4). Dat in [elke aflevering](5) tien kandidaten [opdrachten]( 8 ) [moeten](6) [uitvoeren om geld te verdienen voor de pot](9) en op zoek gaan naar een bedrieger in de groep, [is een](2) interessant gegeven voor het [spel](3). Zeker als [de Mol probeert dat bedrag zo laag mogelijk te houden. Kijkers vinden het leuk om](10) mee [te]11 speuren. Ik moet altijd lachen als [ze](7,16,20) [aanwijzingen](18) [zien](17), [zelfs als](19) die [er niet zijn](21). [Niets is wat het lijkt](23). [Of toch wel](22)?
raden(12) = zelf inspreken
Boodschap 2:
Wie is de Mol? is een spel van leugen en waarheid.
Elke aflevering moeten ze opdrachten uitvoeren om geld te verdienen voor de pot.
De Mol probeert dat bedrag zo laag mogelijk te houden.
Kijkers vinden het leuk om te raden wie de Mol is.
Ze zien aanwijzingen, zelfs als ze er niet zijn.
Of toch wel? Niets is wat het lijkt.