Over de kokertjes:
Totaal 24 kokers, iedereen heeft sowieso 3 kokers in zijn kistje, buddy heeft 2 kistjes (dus al 6 kokers). Rob legt het spel uit en je ziet: rob heeft naast de 3 in zijn kistje, nog 2 kokers in zijn handen, die hij begint open te maken (=dus begin situatie). Je ziet nathan zijn kistje open maken, met nog 1 extra koker in zijn hand. Leo maakt haar kistje open en heeft dan ook 2 kokers in haar handen, waarvan ze er 1 open draait (=begin situatie).
Ik interpreteer dat als:
Mil (buddy), 80 euro, 3+2 kokers
Buddy, 120 euro, 3+2 kokers
Nathan , 150 euro 3+1 kokers (want in het midden, of penningmeester of whatever)
Rob, 210 euro, 3+2 kokers
Leonie, 240 euro, 3+2 kokers
= 24 kokers
Met andere woorden, de kokers lijken zo goed als eerlijk verdeeld. Buddy moet alle gewoon alle kokers die bij het kistje van mil horen overnemen, omdat hij dat kistje waarneemt.
Over de bedragen, ik heb even terug zitten kijken. We zien maar weinig biljetten, maar kandidaten zeggen toch ook wel veel. Daarnaast kon ik wat afleiden uit wat kandidaten zeggen:
Leonie moest 240 makenZe noemt 25 en 110. Later zegt ze tegen rob dat ze een totaal heeft van 270, dus dat betekent dat ze verder nog 135 heeft, verdeeld over 3 kokers.
Later noemt ze nog 30, maar ik krijg niet duidelijk of ze die van Rob krijg, of dat ze die al had.
Rob moest 210 makenWe zien dat hij 20 en 160 open maakt. Later zegt hij dat hij 50 heeft, die kan hij al van iemand anders hebben gekregen op dat moment.
Nathan moest 150 makenWe zien nathan
70 open maken. Je hoort hem daarna constant zijn bedragen noemen: "
75, 25,10". Hij noemt later nog dat hij 110 heeft. Ik kan niet uitsluiten dat dat de 110 van Leonie is, maar iets zegt me dat dat zijn extra koker was. Dat Nathan (per ongeluk?) van 70, 75 maakt, verklaart waarom het kistje van Rob niet goed is (als we er van uitgaan dat de rest van de bedragen van nathan wel klopt.)
Buddy moest 80 en 120 makenBuddy noemt 140, 5, 220, 55. Hij zegt: kan ik al 80 maken? Jazeker! en stopt 3 kokers in het kistje, terwijl hij er 2 benoemd: 5 en 30. Het kistje wordt later goedgekeurd, dus hij had ook al het bedrag 45. Later noemt Buddy ook nog 25, waarvan ik denk dat hij die origineel ook al had.
Wat mij opvalt:
- Nathan maakt van 70 dus 75.
- Rob en leonie hebben de volgende conversatie, wanneer leonie klaar is met haar biljetten onthouden:
L: oke, rob?
R: Heb jij voor mij 100?
L: Ik heb 100 en 10 (110, blijkt later)
R: Ja doen we! Ga ik 10 regelen bij Nathan.
L: Dan heb ik nu het eindbedrag.
R: Ja, dan ben je klaar.
Wat op zich al een vreemde conversatie is? Hij wil 100, maar gaat akkoord met 110, en vraagt niet wat ze verder nog heeft of vertelt wat hij zelf heeft.
-Meteen daarna volgt een scene van Rob en Nathan, waarbij Rob zegt dat hij 180 heeft en nog 30 nodig heeft. Als dit achter elkaar gebeurde, is dit nogal vreemd., hij had toch 10 nodig? Daarnaast heeft Leonie een 30, en lijkt het erop dat Rob dat weet: ze hebben die geruild en/of hij hoort het later van een stellige leonie.
- We horen Rob nooit tegen Leonie zeggen welk bedrag hij moet hebben en we zien leonie ook pas helemaal aan het eind aan robs kistje staan, als rob zijn bedrag al is "gemaakt" door Nathan. Weet Leonie het bedrag van rob überhaupt wel? Hij zegt ook tegen leonie als Nathan hem roept: wacht, blijf jij staan? Terwijl leonie gewoon mee zou kunnen lopen naar Nathan die bij robs kistje staat.
-Leonie maakt met 5 kokers 240 denkt ze. Ze ruilt daarvoor haar 110 met Rob. Dat betekent dat Rob haar een 80 zou hebben gegeven (270-110=160, 160+80=240). Echter, als ze terug komt bij haar kistje zegt ze: "30!" Heeft ze die dan net gekregen van Rob, of is dat de andere koker die nog los in het kistje lag? Of is dit scheef gemonteerd..
-Rob loopt met 3 kokers naar leonie, waarvan 2 in 1 hand. Hij zegt tegen leonie over de 1e koker: "110, die heb ik van jou gekregen." En dan houdt hij de andere 2 kokers in de andere hand omhoog en zegt: "50 en 50 is 210." Het kan zijn dat hij bedoelt te zeggen dat hij nog een 50 nodig heeft. Maar hij heeft 2 kokers in 1 hand, wat ook kan betekenen dat ze beide 50 waard zijn. Wat weer betekent dat hij 3 kokers in zijn handen heeft, die samen 210 waard zijn, wat precies het bedrag van zijn kistje is!
-Als Rob de koker van 110 in zijn kistje stopt zegt hij: "nou, weer een hoge". Als mol staat hij op een ideale positie: hij kan alle hoge bedragen verzamelen en niet doorgeven naar leonie én hij kan zich bemoeien met het middenveld. Zeker als hij dan nog zegt: nee leonie is helemaal klaar, daar moeten we niet meer aan komen.
Misschien wat overbodig om te zeggen, maar ik vind Rob hier vrij verdacht.
(Ondanks dat Nathan hier 75 maakt van 70.)