Auteur Topic: [kandidaat] Jolien  (gelezen 71291 keer)

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #300 Gepost op: 14-04-2020, 12:41:29 »
Waarom zou het Scripted TV moeten zijn?

Het zou heel goed kunnen dat met Jolien (in de rol van mol) vantevoren twee scenario's zijn doorgenomen met de insteek "speel zo goed mogelijke de fanatiek kandidaat" zonder precieze opdrachtenkennis - al een paar keer geopperd hierboven- met als uitkomst:

A) Jolien haalt kamer 5 niet en kan dan de molactie doen door de kandidaat die daarin wel slaagt proberen te verleiden om de stolp met bankroet te pakken.

B) Jolien haalt (eerlijk) kamer 5 wel en kan als mol zelf bankroet pakken.

Je geeft volgens mij zelf het antwoord al waarom ik dit zou bestempelen als scripted  ;) maar voor alle duidelijkheid wat ik bedoel:

Mol Jolien bereikt de tafel en gaat 100% de bankroet pakken tegenover een Gilles die de mol speelt. Meh.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #301 Gepost op: 14-04-2020, 12:52:59 »
Je geeft volgens mij zelf het antwoord al waarom ik dit zou bestempelen als scripted  ;) maar voor alle duidelijkheid wat ik bedoel:

Mol Jolien bereikt de tafel en gaat 100% de bankroet pakken tegenover een Gilles die de mol speelt. Meh.

Als ze dit fair en square zelf gedaan heeft, dan heeft ze dit verdiend in mijn ogen.
(als het met voorkennis en oefenen is, dan heb ik het ook wat lastiger mee).

Maar wat is het verschil met vb. als Bart de mol zou zijn en zich in de sleutelpositie weet te manoevreren en die met opzet de loopwedstrijd verliest ?
- of vb. uit WIDM: Susan die de sleutelpositie krijgt en dus de verkeerde vingerafdruk kiest.

In alledrie de scenario's hebben de kandidaten alle kansen gehad om die positie te krijgen, maar heeft de mol zich daar weten te plaatsen. Dan grijp je als mol gewoon je kans.
klaar voor de strijd

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #302 Gepost op: 14-04-2020, 13:03:30 »
Misschien wist Jolien ook niet waar de bankroet was en probeert Gilles de mol te misleiden?  ::tandpastasmiley::

*Neem dit niet serieus*

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #303 Gepost op: 14-04-2020, 13:07:05 »
@Theoreticus:

Ik ging ervan dat jij met Scripted TV bedoelde: opdrachten volledig geoefend(cactus prikken) en uitkomsten vantevoren geleerd (tekening met het fruit).

Maar ik bedoel het zoals wouterv hierboven ook zegt: fair play van de mol zonder de opdrachten geoefend en geleerd te hebben.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #304 Gepost op: 14-04-2020, 13:08:47 »
Ik heb nog eens gekeken. Ze heeft al twee pasvragen, en de hoofdverdachte van Salim en dan wil ze nog gaan voor de dagboeken van de overige afvallers. Totaal niet geloofwaardig, ook al omdat ze bij elke geopende schaal 500 euro moet inleveren. Dan zegt de mol: 'Niet twijfelen, Jolien' en dan pakt ze meteen stolp 1.
Alsof 'niet twijfelen!' iemand overstag doet gaan, juist niet zou ik zeggen.
Meteen in het begin zegt ze: Dus ik kan vier stolpen openen? Oftewel ze wil al het geld erdoor jagen.
Ik denk wel dat het script uitgedokterd was, want ze zegt in het begin het liefst de dagboeken te willen. Dan krijgt ze pasvragen en de hoofdverdachte van Salim, alsof men wil zeggen: nu wil ze natuurlijk nog voor de dagboeken! Dat is allemaal erg toevallig. Het is totaal niet geloofwaardig dat een kandidaat zover wil gaan voor een paar dagboeken terwijl hij al zoveel heeft en steeds 500 euro moet inleveren en de kans op bankroet steeds groter wordt.
Het script moet wel uitgedokterd zijn, anders is de kans er dat mol Jolien alle voordelen pakt en leg dat maar eens uit in de laatste aflevering: 'ik had zoveel pech als mol!'
« Laatst bewerkt op: 14-04-2020, 13:18:05 door Run »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #305 Gepost op: 14-04-2020, 13:40:03 »
Dan neem je op de koop toe dat de mol dus niet zelf die mooie mindfuck kan spelen en Jolien als mol dus tegen Gilles speelt.... ::regenboog::

Als je van tevoren bespreekt dat de mol moet winnen ( wat een tricky scenario is want je moet wel alle spelletjes winnen) om zo in kamer 5 bankroet te kunnen gaan.

of de mol gaat niet door tot de laatste kamer en geeft de kandidaten die kans zodat de mol oog in oog met een kandidaat komt en deze dan bankroet kan laten gaan.

De laatste optie lijkt mij behalve eenvoudiger ook veel uitdagender voor de mol en sowieso voor het programma. Het is zelfs moeilijk om alle spelletjes te winnen als je erop geoefend hebt, dus de eerste optie lijkt mij zelfs onwaarschijnlijk.

Ik begrijp jouw gedachtegang dat het 't mooiste zou zijn dat de mol zelf zijn eigen rol zou spelen in kamer 5, en niet Gilles.

Het is maar net wat de makers voor de mol bedacht hebben voor de laatste opdracht. Misschien heeft de Mol hier zelf ook wel een stem in gehad en heeft de Mol wel gezegd: "Ik wil die opdrachten doen zonder voorkennis/oefening". En alleen al omdat we niet weten wat er precies is afgesproken zou ik het heel gevaarlijk vinden om Jolien af te schrijven als mol met als argument dat de Mol nooit kamer 5 kan?/mag?/wil? bereiken omwille van mooiere TV.

De discussie hierover houdt ons in elk geval van de straat.  ;)

EDIT:

Ook dit "dagboek"-argument van Heinz  is voor mij persoonlijk belangrijk om niet af te stappen van Jolien als mol.  ::ok::

Het was ook bij mij het gevoel dat achterbleef vlak na het zien van aflevering 6:

...
Want dit behoorlijk opvallend (maar toch goed gespeeld!) saboteren samen met haar ook niet zo subtiele schakelsabotage in de vorige aflevering vind ik logisch vanuit het idee dat de Mol eerder niet zo goed heeft kunnen saboteren (zie zijn dagboek) en het daarom maar over een wat minder subtiele boeg is gaan gooien.
...
« Laatst bewerkt op: 14-04-2020, 15:39:42 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #306 Gepost op: 14-04-2020, 13:50:10 »
Waarom sprint Jolien niet mee als er getest wordt voor het rennen? Zij wil wel heel graag verspringen. Op het eerste gezicht een logische keuze, maar zij weet ook dat er iemand moet gaan sprinten tegen Salim, en dat Jolien misschien wel het meeste kans maakt door haar lange benen.
Ook vreemd hoe ze gelijk al zo opvallend zegt dat ze zin heeft in een digestief, dat komt er ook zo geacteerd uit. En dan zo overdreven spelen dat ze er zin in heeft. Misschien na deze aflevering wel de meest logische keuze als mol, maar blijf zo hard hopen van niet.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2020, 14:09:14 door Reflektor »

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #307 Gepost op: 14-04-2020, 14:19:35 »
Waarom sprint Jolien niet mee als er getest wordt voor het rennen? Zij wil wel heel graag verspringen. Op het eerste gezicht een logische keuze, maar zij weet ook dat er iemand moet gaan sprinten tegen Salim, en dat Jolien misschien wel het meeste kans maakt door haar lange benen.
Ook vreemd hoe ze gelijk al zo opvallend zegt dat ze zin heeft in een digestief, dat komt er ook zo geacteerd uit. En dan zo overdreven spelen dat ze er zin in heeft. Misschien na deze aflevering wel de meest logische keuze als mol, maar blijf zo hard hopen van niet.

Eens. Als mol ook niet leuk denk ik om expres te verliezen tegen Salim. Overigens niet per se gedane zaak als mol, want je moet je maar in die positie manoeuvreren.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #308 Gepost op: 14-04-2020, 14:27:39 »
Ook vreemd hoe ze gelijk al zo opvallend zegt dat ze zin heeft in een digestief, dat komt er ook zo geacteerd uit. En dan zo overdreven spelen dat ze er zin in heeft. Misschien na deze aflevering wel de meest logische keuze als mol, maar blijf zo hard hopen van niet.
Toch zie ik niet zo het voordeel van lang aan tafel blijven zitten. Misschien je evenwichtskunsten tonen op de balk, voor een klein bedrag, en hopen dat iemand anders (Alina) er wel af valt? Als je vroeg in de auto zit heb je meer invloed op de vragen. Dan kun je sturen richting meer drank en minder geld, dus ik zou denken hoe eerder in de auto hoe beter. Aan de andere kant was dit natuurlijk een leuke opdracht om te spelen en kon er ook niet heel veel worden verdiend.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #309 Gepost op: 14-04-2020, 14:35:53 »
Jolien is enorm fanatiek. Ze gaat altijd vol voor de opdracht. Dan zou het toch niet te verkopen zijn als ze nu opeens minder haar best zou doen?
Sorry, maar dit vind ik nergens op slaan. Waarom kun je niet fanatiek zijn en op het laatst de opdracht nipt verliezen. Ben je dan ineens niet meer fanatiek en "out of character"?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #310 Gepost op: 14-04-2020, 15:34:48 »
Jolien doet vreemde dingen die zeker mols kunnen zijn, maar ze blijft ook superkandidaats.

- Als eerste zeggen dat ze Salim herkent.
- De bankroet nemen. De mol kan makkelijk zorgen dat er nog een beetje geld overblijft, door bv vier bakjes op te heffen, dat is toch veel minder verdacht. 

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #311 Gepost op: 14-04-2020, 19:41:39 »
Je geeft volgens mij zelf het antwoord al waarom ik dit zou bestempelen als scripted  ;) maar voor alle duidelijkheid wat ik bedoel:

Mol Jolien bereikt de tafel en gaat 100% de bankroet pakken tegenover een Gilles die de mol speelt. Meh.

Ik snap m ff niet. De mol is sowieso scripted aangezien bijna alle opdrachten vooraf doorgenomen worden.. lijstjes worden uit t hoofd geleerd ... dingetjes geoefend.

Tuurlijk heeft de mol van tevoren tips gekregen over hoe bijv zsm het ijsblok open te krijgen. (Je ziet t Jolien ook doen alsof ze wist wat ze deed en Alina volgde .. maar dat terzijde)

Wat is daar mis mee? Ze moet t dan alsnog winnen hè.. niks geen 100% garantie. En mag t een keer lukken ook? Dat kind heeft t al zo moeilijk  ::) ::rofl::

En als je dan als mol kamer 5 haalt speel je uiteraard voor de bankroet.

Snap t probleem niet 🤷‍♀️

Edit: 10200 bieden voor n vrijstelling is pas bullshit trouwens als we t over scripted gaan hebben is die wel de meest gemene/geen kans voor kandidaten at all actie  :-X
« Laatst bewerkt op: 14-04-2020, 19:45:45 door FS »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #312 Gepost op: 14-04-2020, 19:52:44 »
Ik zou eigenlijk gewoon eens een poll willen zien wie als mol in de 5de kamer terecht wil komen en wie dit absoluut niet wil, dat zou al een beter beeld geven of dit nu mols of onmols is. Ik weet het niet. Nu is ze plots overal hoofdverdachte, daar had de productie toch ook wel rekening mee gehouden als de mol in kamer 5 geraakt en de bankroet opendoet, hoofdverdachte wordt? We zouden moeten weten of de productie dit wou of niet  :P

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #313 Gepost op: 14-04-2020, 20:17:56 »
Als volgende week Alina iets heel verdachts doet staat zij misschien weer bovenaan in de peilingen. En tegen de finale worden de verschillen sowieso vaak kleiner.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #314 Gepost op: 14-04-2020, 20:22:36 »
Ik snap m ff niet. De mol is sowieso scripted aangezien bijna alle opdrachten vooraf doorgenomen worden.. lijstjes worden uit t hoofd geleerd ... dingetjes geoefend.
..
Snap t probleem niet 🤷‍♀️
..
Edit: 10200 bieden voor n vrijstelling is pas bullshit trouwens als we t over scripted gaan hebben is die wel de meest gemene/geen kans voor kandidaten at all actie  :-X

Je hebt helemaal gelijk FS dat indien Bart de mol is, de 10.200 een hele sterke uitleg nodig heeft want dan is dat ook scripted. Voor mij zou dat nog een mogelijk doel dienen omdat dit in combinatie met zijn verdediging, zijn persona en toon neerzet tov de groep en de kijker. Maar het is zeker scripted en uiterst lullig voor de kansloze kandidaten.

Het diner is voor mij nog een trapje erger omdat dan het hele laatste stuk 1 grote vertoning is ipv de werkelijke spanning die dit tussen mol en kandidaat zou hebben kunnen opleveren.

Wellicht even erg of misschien het eerste of tweede erger. Dat is geheel persoonlijk.

Ach joh, het is gewoon Alina en we speculeren dan over zaken die nooit bestaan hebben ;)

De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #315 Gepost op: 14-04-2020, 21:12:29 »
Ik snap m ff niet. De mol is sowieso scripted aangezien bijna alle opdrachten vooraf doorgenomen worden.. lijstjes worden uit t hoofd geleerd ... dingetjes geoefend.
Ik weet niet wat jouw definitie van scripted is. Het feit dat de mol de beschrijving van de opdracht van tevoren krijgt + aanwijzingen hoe de opdracht gemold kan worden, maakt de mol in mijn ogen niet "scripted". Er zou sprake zijn van scripted als de mol een script krijgt dat hij dient te volgen. Dat is volgens mij niet het geval. Zou ook niet praktisch zijn want je weet van tevoren niet hoe de andere kandidaten zich gaan gedragen.
Ook het feit dat de mol alle antwoorden krijgt en van tevoren dingetjes kan hebben geoefend heeft voor mij ook absoluut niets te maken met "scripted".
Dat Bart €10200 biedt voor de eerste vrijstelling heeft nog minder met "scripted" te maken volgens mij.

Offline Retuow

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #316 Gepost op: 14-04-2020, 22:14:27 »
Waarom sprint Jolien niet mee als er getest wordt voor het rennen? Zij wil wel heel graag verspringen. Op het eerste gezicht een logische keuze, maar zij weet ook dat er iemand moet gaan sprinten tegen Salim, en dat Jolien misschien wel het meeste kans maakt door haar lange benen.
Ook vreemd hoe ze gelijk al zo opvallend zegt dat ze zin heeft in een digestief, dat komt er ook zo geacteerd uit. En dan zo overdreven spelen dat ze er zin in heeft. Misschien na deze aflevering wel de meest logische keuze als mol, maar blijf zo hard hopen van niet.

Ik heb mij dat rennen ook afgevraagd.. En hoewel ze genoeg rare dingen weer heeft gedaan, vond ik het zin hebben in een digestief wel iets waar ik mezelf in kon herkennen  ::tandpastasmiley::

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #317 Gepost op: 14-04-2020, 22:29:08 »
Wat ook niet klopt bij de laatste opdracht aan Jolien is dat ze super fanatiek speelt. Dit is als kandidaat te verklaren, misschien is ze niet zeker van haar mol. Als ik dat in dat geval ook niet was geweest had het geld me ook echt niet even geboeid, maar de persoonlijke voordelen wel. Het probleem is dat Jolien dan niet tevreden is met 2 pasvragen en de naam van Salim's mol. Natuurlijk zijn de dagboeken interessant, maar als je op dit punt van het spel onzeker bent over je mol neem je daar maar genoegen mee. Het punt dat Jolien zo fanatiek speelt maar toch te gretig daarna is klopt dus niet. Alhoewel je uit de dagboeken de meeste info kan halen, toch neemt denk ik geen enkele kandidaat dat risico.
Jolien lijkt dan toch de mol te zijn dit jaar, maar hoop stiekem echt nog dat dit lijkt zo door de productie en dat het ons Bartje is of Alina is. (of Christian, dan ga ik de komende maanden onder tafel liggen).
« Laatst bewerkt op: 14-04-2020, 22:30:42 door Reflektor »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #318 Gepost op: 14-04-2020, 22:42:15 »
Waarom sprint Jolien niet mee als er getest wordt voor het rennen? Zij wil wel heel graag verspringen. Op het eerste gezicht een logische keuze, maar zij weet ook dat er iemand moet gaan sprinten tegen Salim,
Je gaf zelf al het antwoord. Omdat Jolien de mol niet is weet ze niet dat de hardloper moet sprinten tegen Salim. En Bart eist zoals gewoonlijk (als Mol) weer de hoofdrol op.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [kandidaat] Jolien
« Reactie #319 Gepost op: 15-04-2020, 09:13:31 »
Je gaf zelf al het antwoord. Omdat Jolien de mol niet is weet ze niet dat de hardloper moet sprinten tegen Salim. En Bart eist zoals gewoonlijk (als Mol) weer de hoofdrol op.

Of het is als mol niet leuk om deze sprint zomaar weg te geven aan Salim door hem zelf te rennen. En je weet dat Bart/Alina ook verliest van Salim :P