Ik ben in de war. Niet over mijn mol, maar over bepaalde keuzes die gemaakt zijn in de finale. Toegegeven dat dit gedachtekronkels zijn diep vanuit een Rob tunnel...
Het is raar als kandidaten echt niet door hadden dat ze een eindtest gingen doen. De verdenkingen zijn raar? Waarom heeft mijn mol een verdenkingen op Buddy? Buddy! Waarom zijn de verdenkingen richting Rob zo duidelijk terwijl ze in eerdere afleveringen geen moeite hebben verdenkingen vaag te houden. Waar sloeg het ontknopingspraatje richting Rob op? Dat is absoluut niet hoe ik hem ervaren heb. Waarom het abrupte einde? Het valt ze lastig aan te rekenen dat ze iets anders willen proberen dan het "dat ziet u volgende week" cliché, maar je zou verwachten dat ze proberen er weer wat spanning in te brengen. Dat had dit wat mij betreft niet.
Ik had het gevoel dat ze een totaal verkeerde inschatting gemaakt hebben van waar de verdenkingen van de kijkers zouden liggen (ik had op Twitter begrepen dat ze tegenwoordig al alles afmonteren voordat het seizoen begint). Pure speculatie, maar ik had het gevoel dat ze opnames hadden waarin de eerste verliezend finalist bekend gemaakt wordt, maar dat ze daar voor Nathan (of Rob) gekozen hadden, omdat ze verwacht hadden dat Mil en Buddy meer verdacht zouden zijn. Zoiets leek abrupt weggeknipt. Maar eigenlijk snijdt ook dat geen hout, want als er een "dat ziet u volgende week" is opgenomen kan je alsnog een close-up van Rik die dat zegt laten zien.
Overall vond ik het gewoon raar, ik had niet het gevoel dat er veel spanningsopbouw in zat.
Ik hang met alle liefde de vlag uit voor Wie is de mol, maar deze finale greep mij niet.
Wat betreft opdrachten hang ik ergens tussen de zeer positieve en negatieve reacties die ik hier lees.
- Die eerste opdracht is lastig iets van te maken als één kandidaat zich volledig stil houdt. In concept prima opdracht.
- In de tweede kunnen de kandidaten zich lekker vermaken. Mag best. Hier blijkt wel de valkuil van de biechts gebruiken als voiceover om de opdrachten uit te leggen (waar ik normaal fan van ben). Als niemand van de kandidaten de opdracht begrijpt, komt de kijker er ook moeilijk achter. Uit de uitleg en het verdiende geld was op te maken dat het om het transacties ging en niet het geld wat ze verdienden. Dat had meer benadrukt mogen worden. Ik denk dat veel kijkers dat pas tijdens moltalk begrepen (ik in elk geval wel).
- De laatste opdracht had een super mooie locatie, verder is het niet mijn ding (misplaatst beeld van wat psychologisch is). Ik ben geen fan van het verrekenen van verdient geld in de finale. Laat die mol maar uitleggen waarom hij niets verdient heeft.
Toevoeging> Gezien een deel van de stemming in dit topic... ter volledigheid: Ik heb genoten van dit seizoen en ik zie punten waarin het dit jaar juist beter is dan eerdere jaren.