Al met al vond ik het best wel een goed seizoen! Hele leuke kandidaten, een mooi land (hoewel ik de kritiek op de landkeuze zeker snap), en een leuke mol die duidelijk plezier had in zijn rol
Voor mij staat of valt het seizoen toch wel met de mol, dus wat dat betreft ben ik behoorlijk positief.
Verder vind ik het echt top dat de productie echt wat doet met onze feedback
Ik vind het vooral heel fijn dat er minder "alles of niets" opdrachten zijn, en dat van de mol ook wel eens verdachte acties worden getoond.
Ook was ik zeker een fan van 3 opdrachten in de finale, hoewel de hele twist met 4 personen in de finale wat mij betreft niet helemaal van de grond kwam. Vanwege het uitzendschema en de promo wist eigenlijk elke kijker dat al, en bij de kandidaten kwam het ook niet helemaal aan. Wat dat betreft had het misschien wel iets meer mogen aanvoelen als een finale.
Mijn grootste kritiekpunt zijn de opdrachten. Er waren dit seizoen best wel wat toffe opdrachten: lasergamen, de draaitafel, en natuurlijk als hoogtepunt "alleskenners" met mijn eigen naam op een envelop
Ook opdrachten als "porseleinen kamer", "beeld en geluid" en de oud-mollandse gerechten vond ik leuk om naar te kijken.
Helaas waren er toch ook weer veel opdrachten waarbij de uitleg vaag en onduidelijk was. Vaak wordt het dan voor de kijker nog duidelijk door de biechten van kandidaten - maar als zelfs de kandidaten het niet snappen, zoals bij "vakwerk" en "kleurrijk", dan snapt niemand het nog. Ook veel opdrachten die wel te snappen zijn, zijn vaak alsnog onhaalbaar of op zijn minst onhaalbaar binnen de beperkte tijd (denk aan "scherp stellen" en "doorzichtig"). Bij zulke opdrachten is de productie dan meer de mol dan de mol zelf. Overigens daarbij complimenten aan Rob dat hij ondanks de onhaalbaarheid alsnog actief ging mollen, en het niet gewoon aan de kandidaten overliet
Dus wat ik vooral zou willen zien bij de opdrachten zijn:
- een duidelijkere uitleg (eventueel met schema's)
- een hogere haalbaarheid: het moet mogelijk zijn als er geen mol zou zijn
- langere opdrachten
- gelaagdheid: niet per se ingewikkeldere opdrachten, maar met name opdrachten waarbij je op meerdere manieren kan mollen en waarbij er iets te speuren en te analyseren valt (zonder uiteraard onomstotelijk de mol te kunnen ontmaskeren).
Daarnaast zou ik graag af en toe toch iets meer zien van hoe de groepskeuze tot stand komt bij bepaalde opdrachten. Ook vind ik het soms jammer dat er juist bij opdrachten waar wat te speuren zou kunnen zijn, zoals de hoovercraft-opdracht, niet duidelijk wordt wat er precies is gebeurd omdat het grootste gedeelte van de opdracht in een versnelde montage wordt afgespeeld. En zoals elk jaar blijf ik geen fan van de biechten waarin kandidaten ons vertellen hoe mooi de natuur is, terwijl we dat zelf ook wel met onze eigen ogen kunnen zien.
En die ontknoping mag van mij voortaan zonder publiek erbij (hoewel de reden waarom het nu moest natuurlijk geen leuke is). Was heel fijn om naar te kijken zo
Wel zou ik nog steeds graag aandacht willen voor echt elke opdracht, al is het maar kort. De mol hoeft echt niet elke opdracht tot in den treure te bespreken, maar uiteindelijk wil ik toch bij elke opdracht weten wat de mol heeft gedaan, ook als de actie niet is gelukt. Als dit echt niet haalbaar is op TV, dan toch minstens in het extra materiaal op de website.
Oh, en stop eens met dat "mol met de laagste pot ooit!" of "minst verdachte mol ooit!", vooral als het niet klopt. De mol hoeft echt niet altijd de beste ooit te zijn. We hebben er al 20, dus dat gaat ook niet lukken om daar steeds overheen te gaan.
Verder blijft WIDM het beste programma van de Nederlandse tv en het enige waar ik voor thuisblijf. Het concept blijft fantastisch, en ik hoop toch dat het nog vele jaren blijft bestaan met hopelijk steeds ruimte voor verbetering en vernieuwing