Dit jaar hebben we op dit forum het nogal vaak over het, zacht uitgedrukt, teleurstellende niveau van de opdrachten. Laten we deze smaak dus even wegspoelen door te denken aan het seizoen waar je het meest van de opdrachten hebt kunnen genieten.
Welke seizoen vonden jullie de beste opdrachten bevatten?
Ik geloof niet dat er nou hele seizoenen zijn die er qua opdrachten werkelijk met kop en schouders bovenuit steken. Al heb ik wel het idee dat de opdrachten met de jaren weliswaar steeds mooier in beeld worden gebracht, maar inhoudelijk steeds minder voorstellen. De seizoensopening van 2018 is daarop trouwens een eenzame uitzondering.
Mijn favoriete seizoen is en blijft voorlopig 2005. Als ik daarin een mooie opdracht moet halen, denk ik onmiddellijk aan het mijnenvegerspel op het strand (aflevering 2). De toen nog grote groep werd opgedeeld in deelgroepen, die één voor één op dat strand aankwamen. Alleen de eerste groep kreeg de speluitleg van Angela te horen, de anderen moesten die van elkaar vernemen.
Met elk opgegraven kistje werd er geld verdiend. In die kistjes zaten sleutels, waarmee op het strand aan de andere kant van het water tegen betaling tonnen geopend konden die spullen bevatten om 'comfortabel' de nacht mee door te brengen.
Sterke punten:
- Het opdelen van de groep (die echter hetzelfde moet doen)
- Het opzetten van een informatieketen (met molpotentie)
- Het opzetten van een tweetrapsraket (de opdracht richt zich op het vinden van sleutels, die in de tweede fase kunnen worden ingezet)
- De combinatie van een actieve (denk)opdracht en een psychologisch spel (hoeveel geld is de groep bereid uit te geven?)
- De uitkomst van het spel is voor de kandidaten van doorslaggevende invloed op het verloop van de rest van de dag en nacht