Auteur Topic: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus  (gelezen 8760 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #20 Gepost op: 23-03-2020, 14:23:29 »
...Ik kan me voorstellend dat je als kandidaat behoorlijk hoog in je hartslag zit en het vergt erg veel oefening om je hartslag kunstmatig hoog te houden lijkt mij, tenzij je heftig mee gaat doen in een verhitte discussie, dan gaat je hartslag wel omhoog. Daarom vond ik de grens van 120 best laag voor zo'n adrenalineopdracht. Als Mol ben je in control en kan je hartslag laag blijven....
Ik denk dat de meeste opdrachten het spannendst zijn voor de Mol. Daarom vond ik Salim juist verdacht. Hoe kan je hartslag al meteen beginnen op 120. Er was op dat moment ook weinig reden tot opwinding volgens mij.
En misschien moeten we ook corrigeren voor leeftijd. Een formule voor de maximale hartslag is (220 - leeftijd). Ook speelt iemands conditie een rol bij de rusthartslag. En dan zijn er nog medicijnen die de hartslag verlagen.
Ik vond Christian wel heel raar reageren nadat ze overeen waren gekomen om hem te "offeren". Kon dit niet goed peilen. Kwam bij mij ook een beetje over als verdenkingen naar je toe trekken. Waarom in vredesnaam 10 hartslagen pakken i.p.v. 1. Dan begin je na 5 seconden te piepen i.p.v. direct. Maar dat tegenstribbelen kan ook alleen als doel gehad hebben om de anderen te irriteren en daarmee hun hartslag omhoog jagen.
Kortom een heel erg geslaagde opdracht. Wat mij betreft wordt de duur van een opdracht vaker gemeten  in hartslagen. Ook ben ik er wel voor dat kandidaten zelf de duur van een opdracht kunnen verhogen / verlagen.

Ook opvallend dat Bart een keertje Cerberos zegt i.p.v. Kerberos. Cerberus is Latijn voor Kerberos.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2020, 14:26:21 door MartinJ »

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #21 Gepost op: 23-03-2020, 14:50:49 »
Ben zelf een fervent fietser, altijd met hartslagmeter.
Als ik voor de start van een wedstrijd sta gaat mijn hartslag zeker boven de 120 gaan hoor. Ook al heb je nog geen trap gegeven.
Een opdracht bij de mol zou mijn hartslag ook een stuk de hoogte in jagen.


Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #22 Gepost op: 23-03-2020, 17:48:36 »
Op zijn Instagram pagina staat Gilles de Coster met zijn arm om de Minotaurus. Zo grappig  ::bravo::
Graven, graven, graven...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #23 Gepost op: 23-03-2020, 17:52:28 »
Op zijn Instagram pagina staat Gilles de Coster met zijn arm om de Minotaurus. Zo grappig  ::bravo::

Op het vorige blad van dit topic ook. ;D

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #24 Gepost op: 23-03-2020, 17:53:51 »
Oeps 😐
Graven, graven, graven...

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #25 Gepost op: 23-03-2020, 18:02:15 »
Ik denk dat de meeste opdrachten het spannendst zijn voor de Mol. Daarom vond ik Salim juist verdacht. Hoe kan je hartslag al meteen beginnen op 120. Er was op dat moment ook weinig reden tot opwinding volgens mij.
En misschien moeten we ook corrigeren voor leeftijd. Een formule voor de maximale hartslag is (220 - leeftijd). Ook speelt iemands conditie een rol bij de rusthartslag. En dan zijn er nog medicijnen die de hartslag verlagen.
Ik vond Christian wel heel raar reageren nadat ze overeen waren gekomen om hem te "offeren". Kon dit niet goed peilen. Kwam bij mij ook een beetje over als verdenkingen naar je toe trekken. Waarom in vredesnaam 10 hartslagen pakken i.p.v. 1. Dan begin je na 5 seconden te piepen i.p.v. direct. Maar dat tegenstribbelen kan ook alleen als doel gehad hebben om de anderen te irriteren en daarmee hun hartslag omhoog jagen.
Kortom een heel erg geslaagde opdracht. Wat mij betreft wordt de duur van een opdracht vaker gemeten  in hartslagen. Ook ben ik er wel voor dat kandidaten zelf de duur van een opdracht kunnen verhogen / verlagen.

Ook opvallend dat Bart een keertje Cerberos zegt i.p.v. Kerberos. Cerberus is Latijn voor Kerberos.

Bart gaf eerder aan enkel Latijn gedaan te hebben (bij de opdracht met de trappen), dus wellicht dat hij daarom verbastert tot iets half-Latijns. De driekoppige hond zal hij in elk geval zeker herkend hebben denk ik als hij Latijn gehad heeft ...

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #26 Gepost op: 23-03-2020, 23:15:34 »
Jolien megaverdacht hier.

Niet alleen de discussie, maar vooral continu door de porto roepen hoe hoor iemands hartslag is. Als je hartslag ergens de hoogte van in gaat....
You'll never walk alone

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #27 Gepost op: 24-03-2020, 11:45:39 »
Alina draagt ook weinig bij aan de oplossing. Legt de Sphynx fout en geeft aan dat dat onderkant Hydra fout is (dat moet Scylla zijn). Loopt daarna wat te bellen met Dorien en Els. Komt een paar keer langs bij de druktemakers. Maar zij gaat haar eigen ding doen op haar manier. Alsof ze weet dat die 120 slagen precies kantje boord zijn en dat voor haar show die drukte vermeden moet worden.
Alina heeft zich voorbereid door “tot rust te komen” en is rustig tegen een wand aan gaan zitten. Heeft tegen Salim gezegd “mijn hartslag is altijd laag” en gaat op pad met 1500 hartslagen. Ze heeft het vertrouwen gewonnen en gekregen. En die 1500 hartslagen waren bij Bart voldoende om heen en weer te lopen, maar Alina haalt maar ternauwernood een enkele reis naar het eindpunt Echidna en is af. De helft van de nog beschikbare hartslagen zijn hiermee weg, waardoor Bart als laatste loper weer onder tijdsdruk komt te staan. Met meer tijd had Bart nog 1000 euro kunnen verdienen.
Opvallend is dat ze zowel tijdens de training als de wandeling haar vingers tegen de halsslagader houdt om haar hartslag te controleren. Zodat ze zelf de controle kan houden en geen communicatie nodig heeft en dus niet gecontroleerd kan worden?
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 14:45:29 door foxhunter »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #28 Gepost op: 24-03-2020, 12:02:05 »
Voor mij is ook erg belangrijk wie verantwoordelijk is voor de rolverdeling, aangezien de Mol de opdracht kent en weet wat voor hem de beste rolverdeling is.
Hier is het Alina die hier bepalend is. Als ze moeten kiezen wie er NIET het bos in gaat roept Alina meteen: "wie is fysiek het minst?". Dat betekent dat zij zelf in ieder geval het bos in kan. Maar vooral, ze wil de "jonge honden" aan de hartslagmeter hebben. Lekker de boel een beetje opschudden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #29 Gepost op: 24-03-2020, 12:27:10 »
Ik denk dat de meeste opdrachten het spannendst zijn voor de Mol. Daarom vond ik Salim juist verdacht. Hoe kan je hartslag al meteen beginnen op 120. Er was op dat moment ook weinig reden tot opwinding volgens mij.
[...]
Dan is de vraag, kunnen we Bart obv zijn lage hartslag dan afschrijven als Mol?

Offline Basjemolloot

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #30 Gepost op: 24-03-2020, 12:44:43 »
Dan is de vraag, kunnen we Bart obv zijn lage hartslag dan afschrijven als Mol?

Voor mij juist niet. Als kandidaat lijkt het mij juist veel lastiger om je hartslag onder controle te houden. De opdracht is spannend, de druk van 'niet mogen falen', het onbekende, allemaal zaken die invloed zullen hebben op de stress en hartslag.

Bart is extreem kalm, de 1e ronde Zen-meester over zijn hartslag, 2e ronde wat meer piekjes, maar zelfs bij het passeren van de minotaurus blijft z'n hartslag in verhouding nog erg rustig. Toch is het "helaas" allemaal niet genoeg om met zn puzzelstuk veilig terug te komen.
Ik vond Bart in deze opdracht eigenlijk juist verdacht.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #31 Gepost op: 24-03-2020, 23:25:51 »
Voor mij is ook erg belangrijk wie verantwoordelijk is voor de rolverdeling, aangezien de Mol de opdracht kent en weet wat voor hem de beste rolverdeling is.
Hier is het Alina die hier bepalend is. Als ze moeten kiezen wie er NIET het bos in gaat roept Alina meteen: "wie is fysiek het minst?". Dat betekent dat zij zelf in ieder geval het bos in kan. Maar vooral, ze wil de "jonge honden" aan de hartslagmeter hebben. Lekker de boel een beetje opschudden.

Maar als mol wil je toch graag een fysiek mindere het bos in? Dat zou ik toch willen als ik de mol zou zijn.

Dan is er een kleinere kans dat het gehaald wordt
klaar voor de strijd

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #32 Gepost op: 25-03-2020, 10:08:53 »
Voor mij juist niet. Als kandidaat lijkt het mij juist veel lastiger om je hartslag onder controle te houden. De opdracht is spannend, de druk van 'niet mogen falen', het onbekende, allemaal zaken die invloed zullen hebben op de stress en hartslag.

Bart is extreem kalm, de 1e ronde Zen-meester over zijn hartslag, 2e ronde wat meer piekjes, maar zelfs bij het passeren van de minotaurus blijft z'n hartslag in verhouding nog erg rustig. Toch is het "helaas" allemaal niet genoeg om met zn puzzelstuk veilig terug te komen.
Ik vond Bart in deze opdracht eigenlijk juist verdacht.

Bart had  de leiding in deze opdracht. Hij was weliswaar de enige die 1000 euro verdiende maar hij pakte met een opvallend lage hartslag Kerberos. Kerberos is de bewaker van de onderwereld  ::vergroot::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #33 Gepost op: 25-03-2020, 19:53:35 »
Maar als mol wil je toch graag een fysiek mindere het bos in? Dat zou ik toch willen als ik de mol zou zijn.

Dan is er een kleinere kans dat het gehaald wordt
Om langs een lijntje te lopen hoef je niet fysiek in topvorm te zijn! Belangrijk is hier alleen dat je hartslag laag is.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #34 Gepost op: 25-03-2020, 20:23:30 »
Maar als mol wil je toch graag een fysiek mindere het bos in? Dat zou ik toch willen als ik de mol zou zijn.

Dan is er een kleinere kans dat het gehaald wordt
Of je wil Laure niet in de bieb hebben. Laure is fysiek gezond maar heeft ook redelijk goede kennis, zo niet de beste op dit vlak. Die zou in de bieb niet gaan vertragen, zoals Dorien en Els wel gedaan hebben, zoals Els zei. Laure wil je als mol niet in de bieb hebben.
Alina verdenkt Laure ook, als kandidaat wil Alina Laure in de gaten houden.

Alina met nog 250 tellen met een net te hoge hartslag, besluit te gaan rennen en we zien van uit de verte de Minotaurus aankomen. Heeft ze al die tijd rustig aan gedaan als mol om tot een spectaculaire finale van haar run te komen. m.a.w. zag ze de Minotaurus eerst, stond deze klaar, stond de cameraman klaar, en rennen maar voor de kill? Een einde met een gil en een fuck?

Alina valt niet echt op. Een baseline-mol. Achter de schermen van de lawaaimakers.
« Laatst bewerkt op: 25-03-2020, 21:09:44 door foxhunter »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #35 Gepost op: 25-03-2020, 22:55:53 »
Met deze opdracht kan Dorien (voorzichtig) afgestreept worden als mol. Ik denk ook niet dat de mol zich snel door de Minotaurus laat vangen omdat die dan geen invloed meer heeft op het spel (Laure) en Christiaan kon ook niet veel (mis)doen met maar één hartslag.
Jolien doet wel verreweg het meeste wat je van een mol zou verwachten: voortdurend discussiëren waardoor de hartslag omhoog gaat, tijdens de wandeling van anderen vaak door de portofoon praten en snel terugkeren. Dan zegt ze nog later dat ze de verkeerde tactiek hebben gebruikt. Salim en Alina zijn in mindere mate verdacht: Salim had een hoge hartslag en keerde snel terug, Alina had de meeste hartslagen maar maakte ze snel op.
Ook Bart gaat niet helemaal vrijuit: hij haalde weliswaar als enige €1000 binnen maar werd gegrepen door de Minotaurus in zijn tweede beurt en ging ook de discussie aan.
« Laatst bewerkt op: 25-03-2020, 23:22:47 door Luc »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #36 Gepost op: 25-03-2020, 23:12:00 »
Citaat
Dorien doet wel verreweg het meeste wat je van een mol zou verwachten : voortdurend discussiëren

@Luc: denk dat je Jolien bedoelt hier?
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #37 Gepost op: 25-03-2020, 23:22:16 »
@Luc: denk dat je Jolien bedoelt hier?
Inderdaad, verbeterd.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #38 Gepost op: 27-03-2020, 11:46:40 »
Ik vond het vreemd dat Bart steeds liet weten wat er gedaan moest worden, maar dat Salim, Jolien en Christian zich daar niet aan hielden. Jolien was verder ook extra verdacht omdat ze tussendoor ook steeds door de porto praatte.
Laure had een molactie die heel gemakkelijk uitlegbaar is achteraf, namelijk langs een bordje lopen en af gaan. Toch twijfel ik een beetje, omdat ze zich vroeg in het spel buiten spel zette.
Alina was ook verdacht om de reden die Jolien al zei bij de test: ze neemt veel hartslagen terwijl niemand wist hoe goed ze het zou kunnen. En ze liep erg langzaam en heeft naast het noemen van Echidna geen progressie gemaakt.
Zelfs Bart kon aan het mollen zijn geweest, door het zelf eerst goed te doen, en in zijn tweede ronde alle overige hartslagen te verspillen. Uiteindelijk is er alsnog maar één zesde van het geld in de pot gekomen.

Van deze opdracht alleen zou dit mijn verdachtenlijstje zijn.
1. Jolien
2. Alina
3. Salim
4. Laure
5. Christian
6. Bart
7. Dorien

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [aflevering 3] Opdracht 3 - De Minotaurus
« Reactie #39 Gepost op: 27-03-2020, 17:53:26 »
Het was me bij de eerste keer kijken ontgaan, maar toen ik het voor de tweede keer zag vond ik Salim's gedrag bij het begin van de Minotaurus-opdracht opvallend. Als Gilles de opdracht heeft uitgelegd kiest Dorien al vrij snel om niet het bos in te gaan.

Salim werpt dan in de groep op "De vraag is: wat gaat dat beest zijn?"
Vervolgens:

Els: "Ik denk nu: ze gaan toch geen honden laten loslopen?"
Bart: "Dat kan wel he.."
Salim: "Alles kan."
Els: "Als dat levende dieren zijn.."

Dan stelt Salim voor om Els bij Dorien te zetten (opzoeken wezens in de boeken/bibliotheek):

Salim: "Anders zetten we u Els bij Dorien. Niet? ... Els is het goed als we u bij Dorien zetten?"
Els: "Ja."
Salim: "All right."

Ik vraag me af of Salim met het opwerpen van de vraag "Wat gaat dat beest zijn?" inspeelde op de angst van Els voor honden (loslopende dieren) om de keuze te beklinken en zo zelf in de groep te komen die het bos in gaat, wat ook lukt. Als Els en Dorien weglopen om naar de bibliotheek te gaan zie je Salim ook even nerveus onder z'n neus wrijven.

Daarna (nadat de 'bosgroep' al wat puzzelstukken op het bord heeft gezet) vind ik Salim's wijze waarop hij aandacht vestigt op zijn hoge hartslag ook nogal vreemd:

Salim: "Mijn hart is al aan het kloppen. Puur van de dinge. Je mag eens voelen. Dat is echt."

En dan legt Bart een hand op Salim's borst om hem te laten voelen dat het echt zo is. Ik vond dat een raar moment, want het lijkt alsof de rest daarna akkoord gaat om Salim als eerste het bos in te laten gaan. Hij ging ook gretig in op 800 hartslagen na enige discussie of hij 1200 of 600 hartslagen moest meekrijgen.

Ik zou me heel goed kunnen indenken dat je als mol al een extra hoge hartslag hebt (door de stress). Nadat hij in het bos min of meer via de porto van Bart de bevestiging had gekregen om snel te gaan lopen moest Salim al snel terugkeren naar de porto's om de Minotaurus te ontlopen en gingen rap al 800 hartslagen verloren.
Winnaar Klassiekers Pool 2023