Auteur Topic: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging  (gelezen 13170 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #40 Gepost op: 29-03-2020, 23:50:50 »
Je kan het gebruiken, maar dat is geen woord die je veel zegt natuurlijk. Lijkt me echt de bedoeling om de mol iets duidelijk te maken.

Ja mij dus ook. In nederland zouden we zojuist ofzo gebruiken maar ik ben geen vlaming dus vroeg t me af

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #41 Gepost op: 29-03-2020, 23:54:48 »
ik ken het, ik gebruik het heel soms, ik hoor anderen het ook wel eens. In dit licht is het wel een mooie om ons kijkers te hinten, of de Mol, als die buiten de hangar zit...

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #42 Gepost op: 30-03-2020, 00:02:33 »
Nochtans zie ik in deze opdracht nog genoeg molvibes bij Bart als mol. Heel slinks zeggen doe me er 3 om na Christian het bij te stellen naar 2 pasvragen. Punt een: geen geld in de pot, punt twee kandidaten op een dwaalspoor en achterstand in de test.

Jolien schoot uit haar slof naar Bart begrijpelijk na zijn vrijstelling maar hij gaf het eerder aan: ze spelen niet voor Artis punten. Je kunt verwachten dat iemand ingaat op het aanbod. Was het Bart niet, dan wel Christian. De volksvertegenwoordigers in deze vind ik ook mols door te kiezen voor pasvragen. Jolien/Alina/Laure onmols.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #43 Gepost op: 30-03-2020, 00:06:23 »
Als Dorien of Salim de Mol is hebben ze de twee andere mannen echt goed uit de tent weten te lokken. Heel slim gespeeld van dat tweetal, ze konden allebei erg goed liegen ook.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #44 Gepost op: 30-03-2020, 00:08:19 »
Je kan het gebruiken, maar dat is geen woord die je veel zegt natuurlijk. Lijkt me echt de bedoeling om de mol iets duidelijk te maken.

Ik kom uit de regio Antwerpen Zuid (net als Gilles De Coster) en ik zou in die situatie "zonet", "daarnet" of "zopas" gebruiken. Zopas klonk voor mij niet vreemd, maar indien het beklemtoond wordt, dan wordt het wel speciaal.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #45 Gepost op: 30-03-2020, 00:13:36 »
Ik gebruik ook regelmatig zopas. Zo vreemd is dat niet.

Verder lijkt mij de mol seinen compleet overbodig. Mocht de mol bij de springers zijn... het geld kan alleen verdiend worden als de vertegenwoordigers voor de verdubbelaar kiezen èn de juiste kandidaat kiezen. In feite moet je als mol voorkomen dat de juiste kandidaat geraden wordt, ongeacht wat de vertegenwoordigers hebben gekozen.


Vorig jaar werd ook de mol zoBas gekozen  ;)
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #46 Gepost op: 30-03-2020, 00:22:27 »
Vorig jaar werd ook de mol zoBas gekozen  ;)

Dit en verder eens. De mol weet wat er komen gaat. Als volksvertegenwoordiger kiezen voor pasvragen. Als parachutespringer liegen, zodra je weet dat ze kiezen voor pasvragen dealtje sluiten. De mol heeft in deze hetzelfde perspectief als de kandidaten: om een hele andere reden uiteraard. Pasvragen zijn goud waard voor kandidaten, pasvragen betekent geen geld en dat is goud waard voor de mol.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #47 Gepost op: 30-03-2020, 00:47:10 »
3 scenarios wat de mol zou doen.

1) Mol bij de springers en weet niet wat de ondervragers hebben gekozen. -> Je houdt dan je mond om te voorkomen dat er geld in de pot komt mocht de verdubbellaar zijn gekozen. Met slimme ondervragers is de kans op de verdubbellaar eigenlijk best vrij groot.
2) Mol bij de springers maar weet wél dat de ondervragers pasvragen hebben gekozen. -> Je kunt de naam noemen om zo de groepssfeer heel erg te verzieken. Dat heeft wel enkele nadelen; je wordt waarschijnlijk verdachter bij de kandidaten en je creëert een aantal kleine groepjes die bondjes kunnen worden en jou beter op het spoor kunnen komen. Je mond houden om niet op te vallen kan ook en is subtieler, want er zullen er altijd wel 1 of 2 zich laten ompraten en dan ben jij in de luwte.
3) Mol bij de ondervragers. -> Je gaat voor pasvragen en daarna laat het je koud hoe het afloopt.

Daaraan gekoppeld. Stel jij bent ondervrager maar niet de mol. Als je voor pasvragen gaat en je raadt het niet, dan is de kans erg groot dat jij diegene bent die er uit gaat. Meer dan 50% want jouw collega ondervrager kán de mol zijn en er niet uit gaan. Verdubbelen is veiliger voor jezelf dan pasvragen. Ik denk niet dat iedereen dit meteen door zal hebben als ondervrager, maar lijkt mij de meest kandidaat achtige keuze.

Ik vind Dorien, Salim en Alina hierdoor verdachter dan de rest.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #48 Gepost op: 30-03-2020, 00:48:20 »
Ik denk niet dat Gilles de mol extra info heeft gegeven. Dit is al eens gebeurd in een ander seizoen, en zie niet in dat de mol nog een extra hint mag krijgen. Tevens is de groep verdeeld, zou het nog oneerlijker maken dat een deel van de groep een extra onderdeel krijgt en het andere deel niet (ondanks dat het alleen voor de mol bedoeld is). Tevens lijkt mij dat de mol zonder een extra hint al genoeg info heeft vooraf om dit spel te spelen. De mol moet en kan dit gewoon op dezelfde manier spelen als de anderen.

Offline Bels

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #49 Gepost op: 30-03-2020, 00:59:31 »
Ja mij dus ook. In nederland zouden we zojuist ofzo gebruiken maar ik ben geen vlaming dus vroeg t me af
Mij is het niet opgevallen en ik zou het kunnen gebruiken als ik algemeen Nederlands probeer te spreken.

Offline hagriddler

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • carpe f*cking diem !
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #50 Gepost op: 30-03-2020, 01:36:35 »
Zouden Salim en Dorien aan t eind niet gewoon kunnen zeggen : we hebben er nog eens over nagedacht maar we houden de pasvragen toch maar lekker zelf, dus dan zegt Salim bv iets als : 4 voor jou Dorien, 4 voor mezelf, en nog 1 voor jou en 1 voor mij...
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #51 Gepost op: 30-03-2020, 01:58:49 »
Zelf zou ik het wel leuk vinden als de volksvertegenwoordigers de zwijgers zouden belonen met wat pasvragen, maar ja zo werkt politiek he: corruptie loont! ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #52 Gepost op: 30-03-2020, 07:31:46 »
Als er een codewoord is afgesproken met de Mol ('zopas'), kan Gilles dat ook nog gewoon gebruikt hebben als de Mol in de hangar aan tafel kwam te zitten. Als dat 'codewoord' een kandidaat buiten al opvalt, is het voordeel het vermoeden dat er voor pasvragen is gekozen, maar het nadeel het vermoeden dat de Mol niet in de hangar zit. Aan de ene kant word je dan op een juist spoor gezet, aan de andere kant misleid. Ik zou als Gilles het gebruik van het codewoord niet laten afhangen van de positie van de Mol.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #53 Gepost op: 30-03-2020, 08:15:43 »
Bart en Christian een stuk minder verdacht.
Dorien had ik al afgestreept dus voor mij molpunten voor Salim, Alina en Jolien.

- Als mol wil je geen deal sluiten en het juiste antwoord geven voor wat pasvragen. Want stel dat Salim en Dorien toch voor de verdubbelaar spelen (ook al geloofde niemand dat), dan speel je hun perfect in de kaart.
- Als mol kan je best genieten van de tweedracht die gezaaid wordt terwijl je zelf net braaf het scriptje volgde.
- Als je een deal zou maken als mol, kan je best toch een verkeerde naam doorgeven. Dan ben je tenminste zeker dat er geen geld verdiend wordt, je bent een held voor de spring kandidaten, en je krijgt met zekerheid 2 pasvragen (wat je er ook weer fanatiek doet uitzien).


Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 4] Opdracht 3
« Reactie #54 Gepost op: 30-03-2020, 10:13:36 »
Maar dan vind ik de mogelijke briefing zo zinloos.

Als je als mol zowel voor geld als voor pasvragen niet wilt onderhandelen, waarom is er dan een briefing nodig?

Precies. Dit was het plan zoals in het dagboek van de mol besproken werd. Daarom stelde Bart zich niet verkiesbaar. Hij wilde niet in de positie van volksvertegenwoordiger komen maar onderhandelen als het kon. Dat is waar hij goed in is. Daarnaast ligt de keuze voor pasvragen nogal voor de hand, het was erg verleidelijk 10 stuks zelfs.

 Als er voor de verdubbelaar gekozen was dan was er een andere molstrategie nodig. Ik ga er ook van uit dat de mol een teken heeft gehad. Dat de drie dames koppig aan de groepsafspraak vasthielden komt op mij kandidaats over. Jolien was echt pissed....als blikken konden doden.....knap als dat acteerwerk is. Laure was ook not amused.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #55 Gepost op: 30-03-2020, 10:49:02 »
Ik snap nog even niet wat er gebeurd zou zijn als Dorien en Salim voor de verdubbelaar waren gegaan. Dan hadden ze het goed moeten raden om het geld te verdubbelen toch? Wat was er dan gebeurd als ze het fout hadden geraden? 2000 euro in de pot? Dus het oorspronkelijke bedrag?

De groep van 5 heeft er dan toch eigenlijk maar weinig nadeel van als ze de echte naam zeggen aan Dorien en Salim en niet liegen? Want stel dat Dorien en Salim voor de verdubbelaar zijn gegaan, dan komt er 4000 euro in de pot. En stel dat ze voor de pasvragen zijn gegaan, dan verdelen ze die pasvragen onder zichzelf en zijn er maar 2 kandidaten die al min of meer een groen scherm hebben. Als ze het fout hebben, krijgen de 5 allemaal 2 pasvragen vermoedelijk, dus dan heb je met z'n vijven een heel klein voordeel, maar ook weer niet heel groot (zeker niet als Dorien of Salim de mol is en de ander bijv. op de juiste mol zit, want dan valt het voordeel vrijwel helemaal weg).

Het is het dus eigenlijk wel waard om gewoon eerlijk te zijn denk ik zo. Maar misschien wisten ze dat van die pasvragen enzo nog niet van tevoren toen ze al afspraken over het liegen hadden gemaakt.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #56 Gepost op: 30-03-2020, 11:01:41 »
Ik snap nog even niet wat er gebeurd zou zijn als Dorien en Salim voor de verdubbelaar waren gegaan. Dan hadden ze het goed moeten raden om het geld te verdubbelen toch? Wat was er dan gebeurd als ze het fout hadden geraden? 2000 euro in de pot? Dus het oorspronkelijke bedrag?

Bij een foute keuze was er dan niks in de pot gekomen. :)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Online keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #57 Gepost op: 30-03-2020, 12:29:17 »
WAT een geweldige opdracht ::love:: ::love:: ::love:: Komt zeker in mijn top 3 favoriete opdrachten van de mol. Heerlijk hoe ze met deze mindfuck iedereen stil hebben gekregen  ::rofl::

Alleen wel jammer dat deze opdracht zoveel informatie geeft. Bij zulke opdrachten kun je gelijk een aantal kandidaten wegstrepen

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [aflevering 4] Opdracht 3 - Parachute Ondervraging
« Reactie #58 Gepost op: 30-03-2020, 14:59:03 »
Ze hebben wel een goede groep gekozen. Normaal is het een opluchting als 1 iemand niet hoeft te springen, nu was het eerder een teleurstelling. Iedereen wilde graag.  ::bravo::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 4] Opdracht 3
« Reactie #59 Gepost op: 30-03-2020, 15:04:45 »
Maar dan vind ik de mogelijke briefing zo zinloos.

Als je als mol zowel voor geld als voor pasvragen niet wilt onderhandelen, waarom is er dan een briefing nodig?
Omdat je niet de enige bent die misschien wil onderhandelen? Stel ze hebben gekozen voor de verdubbelaar en een andere kandidaat heeft de juiste naam doorgegeven, dan wil je hier toch verwarring zaaien door een andere naam te geven? Als er voor de pasvragen is gekozen dan kun zonder problemen met de deal meegaan en het juiste antwoord geven. Het is niet voor niets dat Bart geïnteresseerd is in de deal met Christian.
Wat ik ook wel sterk van Bart vond is dat hij (terecht) opmerkte dat er geen deal nodig is als ze voor het geld hadden gekozen. Hier had hij als Mol volgens mij al van tevoren nagedacht. Ook heel opvallend dat hij per se niet bij de ondervragers wilde horen door zichzelf NIET verkiesbaar te stellen. Welke kandidaat doet dit zonder voorkennis terwijl er wordt gezegd dat de volksvertegenwoordigers een voordeel hebben.

Overigens is de keuze voor de verdubbelaar zinloos als je er even over nadenkt. Bij een fout antwoord (kans 4 uit 5) verliezen ze €2000 en bij een goed antwoord (kans 1 op 5) winnen ze €2000. Verwachtingswaarde van de verdubbelaar is dus €1200 negatief. Dan zou ik die verdubbelaar gewoon weggooien en voor het enkele bedrag gaan (als dat ook mocht). Maar pasvragen is sowieso aantrekkelijker, want in het ergste geval zijn er 5 kandidaten die maar een licht voordeel hebben en is er nog altijd een andere sukkel die ook een nadeel heeft. Win je de pasvragen dan heb je als enige 2 een veel groter voordeel boven 4 andere kandidaten. Dan ben je vrijwel zeker door.