Auteur Topic: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden  (gelezen 6821 keer)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #40 Gepost op: 7-04-2020, 13:25:45 »
Christian in de verkeerstoren. Dat duidt op voorkennis, want hij kan alleen in een aangepaste auto rijden.
Gilles had nog niks over autorijden gezegd.

Dit is wel De Mol hè!? Ze hadden ongetwijfeld een plan B. De eenvoudigste oplossing was om dan de familie te laten rijden en de kandidaat te laten navigeren.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #41 Gepost op: 7-04-2020, 21:26:32 »
Christian in de verkeerstoren leek goed bezig, maar wat heeft hij bereikt? Dorien gaf hij geen enkele aanwijzing bij een poortje en bij Alina die hij als eerste koos, bleef hij er maar doorheen tetteren.
De helft van de tijd stonden 2 auto's stil, dat leek verstandig, daarna wel tijdnood. Alina ramt van de communicatie stress een poortje en Dorien beslist zelf om maar op zoek te gaan naar een breder poortje. Daarna doet hij een goed voorstel 1 a 2x zone, maar daar kiezen ze uiteindelijk niet voor omdat hij meegaat in het gokken voorstel van Bart.
Desondanks stuurt hij Dorien met maar 50 km/h op weg en zij komt nog niet eens in de 1x terecht. Dorien geeft al aan dat dit verkeerde strategie is om voorzichtig te testen en noemt dit mols.
Het lijkt alsof hij het goed doet en de anderen de fouten maken , maar hij is slimmer dan dat.
Hij had Dorien iets kunnen meegeven bij dat poortje, hij had kunnen zien dat Alina aan het rijden was tegen zijn instructies in en kunnen beseffen dat ze zelfredzaam waren, maar bleef doortetteren.
Hij had standvastig kunnen zijn in zijn 1 a 2 voorstel maar deed dat niet. En die 50 was in ieder geval veel te laag om de alles of niets 3x strategie uit te voeren, die ze afgesproken hadden.

En Jolien met neutraal zetten. Kan ook zijn omdat ze Bart niet vertrouwd.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 09:30:14 door foxhunter »

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #42 Gepost op: 8-04-2020, 15:20:42 »
Bij de verdeling leek het er in eerste instantie op dat niemand in de verkeerstoren wilde. Uiteindelijk biedt Christian zich aan. Bart gaat daar meteen in mee. Vond ik opvallend, want dat deed hij ook al bij het katapultschieten (raften). Zou het kunnen dat Bart Christian verdenkt?
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 16:38:25 door Duncton »
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #43 Gepost op: 8-04-2020, 17:21:48 »
Voor degenen die twijfelen aan de correctheid van de snelheden die wij te zien krijgen bij deze opdracht heb ik even (het is toch verplicht binnen zitten) wat gegevens in een Excel bestand gezet.
Het doel is om het verband te bepalen tussen de afgelegde weg en de snelheid op het zogenaamde take-off punt. Voor de afgelegde weg kijk ik naar het verschil in de Y-coordinaat (van de pixels) van het beginpunt en het eindpunt.

We hebben 3 min of meer onzekere meetpunten en 1 zeker meetpunt, zijnde snelheid 0 en afgelegde weg 0. Deze 4 meetpunten heb ik in een Excel sheet gezet, waarbij ik niet de snelheid gebruik, maar het kwadraat van de snelheid. De verwachting is dan dat de meetpunten min of meer op een rechte lijn zullen liggen. Ook kunnen we Excel dan een trendlijn laten tekenen. Het resultaat hiervan is te zien in onderstaand schreenshot.
Edit Snelheid Alina veranderd van opgegeven 70 in 68 (als in beeld gebracht).

Het eerste dat opvalt is dat de meetpunten redelijk dicht bij de trendlijn liggen, wat betekent dat de meetwaarden betrouwbaar ogen. Uit de trendlijn kunnen we de volgende formule halen die het verband aangeeft tussen afgelegde weg in pixels (A) en de snelheid V.
A = (167 / 5000) V2
Hieruit volgt voor V:
V = wortel(5000/167) * wortel(A) oftewel
V = 5.47 * wortel(A)

Met deze formule kunnen we nu (ter controle) de snelheid berekenen die hoort bij de gemeten afstanden.
Voor het eerste meetpunt (afstand 90 pixels) levert dit een berekende snelheid op van 51.9 km/h (opgegeven snelheid 50 km/h).
Voor het tweede meetpunt (afstand 161 pixels) levert dit 69.4 km/h op, (komt aardig overeen met 68 / 70 km/h).
Voor het derde meetpunt (afstand 186) krijgen we 74.6 km/h (opgegeven snelheid 76 km/h).

De getallen komen dus heel aardig overeen!
Met de formule kunnen we vervolgens berekenen welke snelheden horen bij de diverse vakken.
Dit leverde het volgende op.
Bij een snelheid lager dan 52.5 km/h komt je in het eerste x0 vak uit.
Tussen de 52.5 en 60.4 kom je in het x1 vak.
Tussen 60.4 en 68.3 kom je in het x2 vak.
Tussen 68.3 en 73.4 kom je in het x0 vak (vóór het x3 vak)
Tussen 73.4 en 76.0 kom je in het x3 vak.
Boven de 76.7 kom je in het x0 vak.
Het einde van het traject ligt op 85.1. Als je harder rijdt dan dit dan zal je moeten afremmen op het eind.
Conclusie 1: de opgegeven snelheden klopten aardig.
Conclusie 2: het is onverstandig om voor het x3 vak te gaan omdat de "lengte" voor dit vak maar 2.6 km/u is. Je hebt dus maar een marge van + of - 1.3 km/h als je met de ideale snelheid vertrekt (de mol zal dit weten).
Conclusie 3: je kan het beste een snelheid van ca. 60 km/h aanhouden. Gemiddeld zal je dan een factor 1.5 hebben en je hebt de grootst mogelijke marge.

Edit De wijziging van 70 in 68 voor de snelheid van Alina heeft weinig invloed op het resultaat. De grootste afwijking (snelheid 50 van Dorien) tussen berekende en gemeten waarde is kleiner geworden.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 18:45:52 door MartinJ »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #44 Gepost op: 8-04-2020, 18:51:14 »
Waarom zou een mol in de verkeerstoren willen staan?
Je hebt geen invloed op de eindresultaten. Want we zien aan salim zijn run hoeveel je kan vertrouwen op wat de kandidaten doen .

Als  mol geld pakken en dan later toch weer kwijt spelen is veel dramatischer.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #45 Gepost op: 8-04-2020, 19:15:58 »
Waarom zou een mol in de verkeerstoren willen staan?
Je hebt geen invloed op de eindresultaten. Want we zien aan salim zijn run hoeveel je kan vertrouwen op wat de kandidaten doen .

Als  mol geld pakken en dan later toch weer kwijt spelen is veel dramatischer.
Op de eerste plaats heb je als mol in de verkeerstoren invloed op 4 auto's die mogelijk geld op kunnen leveren. Als mol in de auto maar op 1. Natuurlijk kun je als mol in de auto ervoor zorgen dat jouw auto niets oplevert, maar het kan weer opvallen. Stel de verkeerstoren laat iedereen 60 km/h rijden, wat een heel veilige waarde is. Dan moet je nogal gaan afwijken om 0 euro binnen te brengen. En dat zal altijd opvallen. Wat door sommige kandidaten (Jolien) dankbaar wordt gebruikt om verdacht te worden. Maar dat is bekend: nepmollen kost de pot vaak veel geld.

Edit
Wat ik nog vergeten was. Bij de analyse van de snelheden viel mijn oog op sinusvormige krijtsporen op de weg en er lijken ook witte stoepkrijtvakken te zijn. Heb deze foto maar weer aangehecht.
Zouden ze soms hebben proefgereden? En waarom is niemand op het idee gekomen dat je wellicht op het laatst nog wat kan afremmen door te zigzaggen / slingeren? Dat was niet verboden. Ze mogen alleen niet remmen of gas geven.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 19:34:46 door MartinJ »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #46 Gepost op: 8-04-2020, 20:39:29 »
De hele beredenering van snelheden van christian en Bart is volledig logisch, de nul euros als test en dan Met geld de echte runs maken.
Dit is zo niet gemold. Was het omdat hier mollen teveel op zou vallen ?

Ik denk gewoon omdat je daar te weinig kon mollen. Zo heeft iedereen een Visie denk ik.

Feit blijft dat zij geloven dat ze Met de test run van salim denken dat ze Met Alina dezelfde uitslag krijgen en dat blijkt dus niet zo te zijn.
Wederom dat beide jongedames het voor elkaar krijgen om geen geld te verdienen, sterker nog geld te verspelen. 1 mol en 1 nepmol of toch 2 nepmollen?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #47 Gepost op: 8-04-2020, 21:28:41 »
De hele beredenering van snelheden van christian en Bart is volledig logisch, de nul euros als test en dan Met geld de echte runs maken.
Volgens mij is dit niet zo. In de eerste plaats weet je nooit exact welke snelheid de testrijder had. Weet hij het zelf wel precies. Een paar km/h afwijking heb je al gauw. Dan heb je nog een reactiesnelheid.
Hoe wil je de snelheid reproduceerbaar binnen + of - 1.3 km/h nauwkeurigheid houden? En om te beginnen moet je dus exact weten bij welke snelheid je precies midden in het x3 vak uitkomt.
En dan heb ik het nog niet over verschillen in gewicht van de auto + inzittenden, bandenspanning, tegenwind etc. Je hebt al snel een verschil van 1 km/h. Nee, het is volslagen idioot om te proberen in het x3 vak te komen. En de mol weet dit ook. Het lijkt allemaal heel plausibel maar als je de moeite neemt om je er meer in te verdiepen kom je tot een heel andere conclusie. Daarom heb ik ook die analyses gedaan! Meten is weten (dat geldt niet alleen voor de corona crisis).

Ik durf zelfs te beweren dat als je dezelfde bestuurder de opdracht geeft om alle 4 de auto's met zeg 75 km/h door het take-off punt laat gaan, je zal zien dat de spreiding minstens zo groot zal zijn als het 3x vak.

Edit
Wat ik trouwens ook verdacht vind is dat Bart al meteen roept dat Alina veel te traag gaat, terwijl ze toch met bijna dezelfde snelheid dan Salim over het take-off punt gaat. Misschien dat Salim sneller optrok, maar toch. Op het moment dat Alina over het take-off punt gaat heeft Bart er nog steeds een hard hoofd in dat zij snel genoeg is. Als Bart de mol is dan weet hij waarschijnlijk dat je met 70 km/h niet in het x3 vak komt en dat Salim dus sneller heeft gereden. Dan weet hij dus ook dat Alina met 70 dit vak niet gaat halen. Dekt hij zich al bij voorbaat in door te roepen dat Alina niet snel genoeg gaat?
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 22:02:17 door MartinJ »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #48 Gepost op: 9-04-2020, 13:27:51 »
Waarom zou een mol in de verkeerstoren willen staan?
Je hebt geen invloed op de eindresultaten. Want we zien aan salim zijn run hoeveel je kan vertrouwen op wat de kandidaten doen .

Als  mol geld pakken en dan later toch weer kwijt spelen is veel dramatischer.

Dat laatste gaat dan op voor één auto, er is totaal geen invloed op de andere 3 en als er in de verkeerstoren perfect geleid wordt kan er alsnog veel geld  verdiend worden. Bovendien  ben je geheel afhankelijk van de toren en je bezoeker.

In de verkeerstoren heb je invloed op 2 auto's,   de communicatie  met de auto's en het overleg met de andere verkeersleider waar de beslissingen over de snelheden werden genomen.
Je kunt  vanuit de verkeerstoren in de eerste ronde zoveel mogelijk verstoren zodat er weinig geld binnenkomt en het geld dat wel binnenkomt kun je in de 2e ronde  verspelen.

Ik ga er vanuit dat de mol precies wist wat het resultaat van de verschillende  snelheden was. Daardoor wist hij ook dat Salim harder dan 70 moet hebben gereden.

Grofweg zou je kunnen zeggen:
50 km is X0
60 km is X1
65 km is X2
70 km is X0
75 km is X3
80 km is X0.

Er zijn altijd kleine marches zoals exacte moment van take off of een lichte afwijking van de snelheid maar bovenstaande komt aardig overeen met wat we gezien hebben. Salim heeft zich inderdaad niet aan de snelheid gehouden maar de andere drie wel. Het was ook  behoorlijk eng in die geblindeerde auto's.  Salim ging in de eerste ronde ook zijn eigen gang maar ja hij is niet de mol ;D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #49 Gepost op: 9-04-2020, 15:43:50 »
Grofweg zou je kunnen zeggen:
50 km is X0
60 km is X1
65 km is X2
70 km is X0
75 km is X3
80 km is X0.
Dit is te simplistisch want het suggereert dat je voor elk vak ongeveer even veel marge hebt.
Aangezien de afgelegde weg evenredig is met het kwadraat van de snelheid, wordt de marge bij oplopende snelheid veel kleiner, zelfs als de vakken even groot zouden zijn.

Wat ik gedaan heb is de lengte van de vakken kwadrateren en de vakken dan achter elkaar zetten. Dan krijg je dus een juist beeld van de marges in snelheid die je hebt om in een bepaald vak uit te komen. Het eerste x0 vak en het laatste heb ik weggelaten omdat je anders buiten de schaal komt (het x3 vak wordt dan heel erg smal). Zie onderstaande afbeelding.
Het is nu in één oogopslag duidelijk dat je wel een heel groot risico neemt als je voor het x3 vak gaat.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #50 Gepost op: 9-04-2020, 16:41:01 »
Ik heb het bewust heel simpel bekeken, de gewone kijker moet ook zonder allerlei  berekeningen de opdracht kunnen analyseren. De vakken waren niet even groot dus er was al rekening gehouden met uitrijdtijd per snelheid. Ook zonder  rekenen was al duidelijk dat de x3 heel lastig was.Kortom ik vind dat rekenen niet zo belangrijk.

Het klopt ook met wat we zien.
Dorien kwam met 50 km nipt binnen de X1. Als ze bijv. een meter over de take off lijn het gaspedaal los laat of iets meer dan 50 reed kan dat de oorzaak zijn dat ze  net over de X1 lijn ging.
Bij Salim zagen we de teller op 76 staan, hij kwam in de X3.
Alina reed 70 resultaat X0.

Ik vroeg me af waarom Bart daarna bij Jolien de opties 65 en 60 besprak want dit was een logische redenering en onmols. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er geen andere keuze was. 50 km en 70 km waren al geprobeerd en gaven geen resultaat. Wellicht koos hij voor de minst slechte optie ( voor een mol ) 60 km zodat er slechts X1 uit zou komen. (en geen X2 bij 65 km)

Jolien wist echter op een andere manier de rit te verprutsen......
Dat kan mols zijn maar ze deed het wel erg opvallend en dat was niet de eerste keer deze opdracht: stil blijven staan voor een vraagteken, een poortje raken......
 

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #51 Gepost op: 9-04-2020, 16:47:41 »
Jolien raakte geen poortje. Maar de actie van het schakelen was inderdaad opvallend. Mijn verklaring (dat ik nog steeds op Jolien als Mol stem) hierbij is dat Jolien wat opvallender ging mollen deze opdracht omdat ze de vorige opdracht (en eigenlijk ook het eerste deel van de vorige aflevering zoals de Mol ook in het dagboek toegeeft) niet met effect heeft kunnen mollen. Ik snap best dat je je dan wat meer gaat permitteren door koste wat kost met een bedrag in de taxizone te willen komen (wat ze ook tegen haar vriend zegt) om het vervolgens met zekerheid om zeep te helpen. (En dat je ook bij de speciale eliminatie op de voorgrond wil treden.)
« Laatst bewerkt op: 9-04-2020, 16:49:39 door Heinz »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #52 Gepost op: 9-04-2020, 17:40:40 »
Jolien raakte geen poortje.

Je hebt gelijk!  Het was Alina die tegen een poortje reed. Verkeerd onthouden dus.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #53 Gepost op: 9-04-2020, 20:41:30 »
Ik snap best dat je je dan wat meer gaat permitteren door koste wat kost met een bedrag in de taxizone te willen komen (wat ze ook tegen haar vriend zegt) om het vervolgens met zekerheid om zeep te helpen.
Sinds wanneer krijgt een mol meer geld / waardering naarmate meer kandidaten hem ontmaskeren. Dat heb ik even gemist. ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #54 Gepost op: 9-04-2020, 21:42:35 »
Het is altijd een balans zoeken tussen saboteren en onverdacht blijven. Het is niet leuk om veel te saboteren en heel erg verdacht te worden maar het is ook niet leuk om amper te saboteren en onverdacht te blijven.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #55 Gepost op: 9-04-2020, 22:31:06 »
Ik heb het bewust heel simpel bekeken, de gewone kijker moet ook zonder allerlei  berekeningen de opdracht kunnen analyseren. De vakken waren niet even groot dus er was al rekening gehouden met uitrijdtijd per snelheid. Ook zonder  rekenen was al duidelijk dat de x3 heel lastig was.Kortom ik vind dat rekenen niet zo belangrijk.
Dat rekenen is nodig om tot het inzicht te komen dat de tactiek van mikken op het x3 vak gedoemd is om te mislukken, wat blijkbaar niet iedereen op dit forum beseft(e). Niet iedereen wil of kan de berekeningen uitvoeren. Wel kan iedereen het resultaat van de berekening begrijpen. Dat was ook de reden dat ik dat laatste plaatje heb gemaakt. Want "a picture paints a thousand words".

Het is altijd een balans zoeken tussen saboteren en onverdacht blijven. Het is niet leuk om veel te saboteren en heel erg verdacht te worden maar het is ook niet leuk om amper te saboteren en onverdacht te blijven.
Mijn punt was dat een mol genoeg mogelijkheden heeft om subtiel te saboteren. Dat is zijn werk. Een auto afremmen op de motor door zogenaamd de automaat niet in de N te krijgen en daardoor gegarandeerd €0 binnen te brengen, is daar niet één van. In mijn optiek schrijf je dan het woord KANDIDAAT op je voorhoofd.
« Laatst bewerkt op: 9-04-2020, 22:39:10 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #56 Gepost op: 10-04-2020, 01:00:13 »
Met het hoogste bedrag (600 euro) aan de start komen, is volgens mij best een aardige molstrategie. Al is het maar omdat anderen dat hoogste bedrag dan niet kunnen pakken. Ik vond het wel wat curieus hoe Jolien manoeuvreerde om bij dat poortje met het vraagteken te raken, en daar lange tijd bleef wachten op Bart.
Verder kun je ervan uitgaan dat je met het hoogste bedrag als laatste wordt ingezet. Dat betekent dat degenen in de verkeerstoren bij jou het beste weten welke snelheid je moet aanhouden. De anderen zijn minder getest, en dus is voor hen de kans op fouten groter.

Wat ik me wel afvraag is of Jolien wist wat het resultaat was van de drie auto's voor haar. Of ze bijvoorbeeld kon meeluisteren via de intercom. Als je weet dat de drie anderen voor jou het al verprutst hebben, kun je jezelf ook wel wat permitteren.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #57 Gepost op: 10-04-2020, 09:20:16 »
Mijn punt was dat een mol genoeg mogelijkheden heeft om subtiel te saboteren. Dat is zijn werk. Een auto afremmen op de motor door zogenaamd de automaat niet in de N te krijgen en daardoor gegarandeerd €0 binnen te brengen, is daar niet één van. In mijn optiek schrijf je dan het woord KANDIDAAT op je voorhoofd.
Als dat gezien wordt als kandidatenactie (zoals jij dat doet) zou 't ook net zo goed een goede molactie kunnen zijn...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #58 Gepost op: 10-04-2020, 11:38:38 »
Als dat gezien wordt als kandidatenactie (zoals jij dat doet) zou 't ook net zo goed een goede molactie kunnen zijn...
Die reverse psychology blijf je inderdaad altijd houden. Kijk maar naar Bart die €10200 voor de vrijstelling biedt mede onder het motto: ze gaan toch niet geloven dat de mol zichzelf zooo verdacht zou willen maken. DE MOL is helaas geen wiskunde, of misschien wel gelukkig.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [aflevering 5] Opdracht 2 - Blind rijden
« Reactie #59 Gepost op: 12-04-2020, 13:40:53 »
Sowieso was volgens mij de manier van mollen (if so...) van Jolien, n.l. de automaat niet in de N-stand krijgen en daarmee remmend op de motor, een zekerdere manier om in een X0 vak te komen dan die van Alina. Alina's snelheid was gebaseerd op die van Salim, die dacht ik de 76 km/h aantikte en daarmee harder reed dan de 70 die was opgedragen vanuit de toren. Leek me derhalve veel lastiger voor Alina om op die manier te mollen: te veel van toeval afhankelijk.
Winnaar Klassiekers Pool 2023