Poll

Wie had eigenlijk het eerste rode scherm?

Bart
Christian
Jolien

Auteur Topic: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk  (gelezen 26944 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #120 Gepost op: 9-04-2020, 22:46:08 »
Dat kan een logische verklaring hebben: Christian had groen en dacht ineens dat Jolien ook groen had omdat ze zich zo hardnekkig verdedigde.
Een kandidaat die niet de mol is zal zich altijd verdedigen, ongeacht de kleur van het scherm. Bij een rood scherm om te voorkomen naar huis te moeten, bij een groen scherm om te proberen het rode scherm te vinden. Bij een rood scherm is die motivatie volgens mij aanzienlijk groter dan bij een groen scherm.
Jolien doet hier volgens mij wat elke goede kandidaat zou doen. Opmerken dat Christian zich wel heel ongemakkelijk / zenuwachtig gedroeg en daarom ervan uitgaan dat hij een rood scherm had gezien. Dan is het van belang om die pijl af te schieten om de €2000 in de pot te brengen en wat misschien nog belangrijker is, automatisch overgaan naar de volgende aflevering. Zonder die 5 extra vragen met een kans om alsnog een rood scherm te krijgen.

Ik denk dat het eerder andersom zou moeten zijn. Als Jolien zichzelf niet zou hebben verdedigd dan zou je (en dus ook Christian) kunnen denken dat zij de mol is en dus een groen scherm heeft. Maar Jolien verdedigde zich nu juist. Dan zou de conclusie juist moeten zijn dat zij probeert om zichzelf te redden en dan zou je juist moeten volharden in de keuze die sowieso al op Jolien gevallen was.

Vergelijk trouwens die reactie van Jolien en Christian maar eens met de reactie van Dorien en Salim die ook werden genomineerd en waarvan we weten dat die groen hadden.
« Laatst bewerkt op: 9-04-2020, 23:15:57 door MartinJ »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #121 Gepost op: 9-04-2020, 22:53:14 »
Maar Jolien kan ook groen hebben gehad en wilde niet dat haar vuurpijl afgeschoten werd, anders ging de test verder en kon ze toch afvallen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #122 Gepost op: 9-04-2020, 23:19:43 »
Maar Jolien kan ook groen hebben gehad en wilde niet dat haar vuurpijl afgeschoten werd, anders ging de test verder en kon ze toch afvallen.
Klopt helemaal. Sterker nog ze had gewoon groen vanwege het licht van dit scherm in haar bril. Maar ik denk dat jouw reactie op de eerste versie is van mijn vorige post die ik intussen heb aangepast.
Waar het mij om gaat is, dat het totaal onlogisch is om ineens te gaan denken dat een kandidaat een groen scherm heeft omdat die kandidaat zich gaat verdedigen. Een kandidaat met een rood scherm laat dit gewoon over zich heen komen?
« Laatst bewerkt op: 9-04-2020, 23:24:04 door MartinJ »

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #123 Gepost op: 10-04-2020, 09:18:52 »
Ik trek volgende conclusies na deze proef:
- Christian had geen rood (1)
- Alina, Dorien en Salim hadden groen (2)
- Bart of Jolien had rood (3)
- Jolien is niet de mol (4)


(1) Waarom veranderen van gedacht, van Jolien naar Alina, bij de laatste ronde? Opnieuw discussie starten is gevaarlijk (als Alina van haar afgebeten, was de kans dat ze ook haar pijlen op Christian richtte, met Jolien erbij, werd dat zeer riskant)

(2) Werden bevestigd door de vuurpijlen

(3) Enige 2 die nog rood konden hebben na (1) en (2). Met daarbij een passieve Bart en een overijverige Jolien. Bart passief om zich uit de schijnwerpers te houden? Jolien actief om een nakend vertrek te voorkomen of om de laatste 5 vragen te vermijden?

(4) Jolien zou nooit zo fel tegengewerkt hebben in de derde ronde. Als mol zou je kunnen sakkeren, maar niet in de mate dat dit tot een andere beslissing komt.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2020, 10:49:10 door Moloproller »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #124 Gepost op: 10-04-2020, 09:29:39 »
Waarom zou Christian (als hij de mol is) geen baat hebben bij drie groene pijlen?

Lijkt me juist wel aangezien een rode pijl €2000 euro in de pot zou betekenen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #125 Gepost op: 10-04-2020, 11:15:07 »
Niet alleen dat. Maar afgezien van alle argumenten die ik al eerder heb aangedragen bedacht ik er nog een waarom Christian wel een rood scherm moest hebben gehad (dat Jolien groen had hebben we letterlijk kunnen zien).

Als Bart een rood scherm had, waarom zegt hij dan niet dat hij ook op Jolien had willen stemmen op het moment dat Dorien zegt dat het eigenlijk al is beslist. Dan is met 5-1 voor Jolien de stemming compleet (hooguit dat Dorien niet expliciet op Jolien heeft gestemd maar impliciet door haar opmerking). Bart kan dan ook meteen voorstellen om de pijl van Jolien om te gooien voordat iemand zich bedenkt.

Nadat Jolien tegensputterde kwam Christian met de logische vraag of de enige andere overgebleven kandidaten Alina en Bart niet meer in aanmerking kwamen. Feit is dat Christian plotseling switchte naar Alina. Dat had voor hetzelfde geld dus ook Bart kunnen zijn. Daar had hij dan gezeten met zijn rood scherm. En wat met Alina gebeurde had heel makkelijk ook met Bart kunnen gebeuren. Ineens gaat iedereen mee met een voorstel. Exit Bart! Temeer omdat Jolien uiteraard meteen meegaat. Ze weten het allemaal toch niet, want het blijft grotendeels een gok. En die gok kan zomaar eens goed zijn.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2020, 11:31:03 door MartinJ »

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #126 Gepost op: 10-04-2020, 13:42:51 »
Niemand wil zijn pijl afgeschoten hebben. Bij rood, omdat je niet naar huis wilt, bij groen, omdat bij 3x groen er geen geld in de pot komt en de test afgemaakt wordt en je misschien alsnog naar huis moet. Alleen de mol wil graag zijn scherm zien, omdat de kans op rood en geld in de pot daarmee afneemt. We weten niet zeker of de mol gebriefd is en dan zou jezelf verdacht maken het enige zijn wat je kunt doen als mol.

Door deze opdracht ben ik Alina gaan verdenken. Ze was superzenuwachtig en ik dacht echt dat ze ging afvallen en was hoogst verbaasd dat ze een groene pijl kreeg.Waarom dan zo nerveus? speelde ze dit zodat anderen haar zouden verdenken? Waarom verdedigde ze zich nauwelijks toen men uiteindelijk voor haar koos?

Als je ervan uitgaat dat de mol wel gebriefd is, is Bart verdacht als mol omdat hij meerdere keren stuurt naar de verkeerde keuze. Hij maakt zichzelf dan weer totaal niet verdacht.

Verder kan je de switch van Christian verklaren als hij het rode scherm had. Hij moet dan ook bliksemsnel op zoek naar een nieuwe mol, om de laatste vijf vragen zijn test te redden. Hij zat wellicht op Jolien, heeft haar uitgetest, komt tot de conclusie dat ze de mol niet is en besluit nog snel Alina uit te testen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #127 Gepost op: 10-04-2020, 13:55:44 »
Voor degenen die nog twijfelen dat Jolien geen groen scherm had, heb ik 2 stills gemaakt van Jolien. Eén op het moment dat ze haar scherm ziet en een andere op een moment dat je een reflectie van de verlichting in haar bril ziet.

Het eerste wat opvalt is dat het effect duidelijk anders is. Bij het scherm is er een soort van gekleurde waas. Bij de lampen zie je duidelijk lichtpuntjes.

Om de kleur te kunnen beoordelen heb ik de kleurverzadiging opgeschroefd. Vervolgens heb ik aan beide stills een vakje toegevoegd wat gevuld is met de kleur van een gemiddelde pixel van het schijnsel in de bril. Heel duidelijk is het kleurverschil. En wat belangrijker is, de kleur van het schijnsel bij het scherm komt wel akelig dicht in de buurt van het bekende groene scherm (eigenlijk meer blauwgroen).

Dat donkere groene kan evengoed van de TV afkomen met het mol logo. Bij Jolien zie je dat in haar bril maar ook het licht over de baard van Gilles aan de rechterkant. Die TV staat trouwens gedraaid, half richting Gilles half richting Bart's stoel. Zie ook het effect van deze TV op het T-shirt van Bart als hij weer gaat zitten, blauw wordt groen. Er is niet zeker aangetoond dat Jolien groen had. Het lichtgroen, de grootste lichtbron bij de zes stoelen is het vuur, maar kan ook de weerkaatsing zijn van de lampen die rondom stonden. 
« Laatst bewerkt op: 10-04-2020, 14:05:14 door foxhunter »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #128 Gepost op: 10-04-2020, 14:09:39 »
Als je ervan uitgaat dat de mol wel gebriefd is, is Bart verdacht als mol omdat hij meerdere keren stuurt naar de verkeerde keuze. Hij maakt zichzelf dan weer totaal niet verdacht.
Als de mol wel gebriefd is, is Bart voor mij juist niet verdacht.
Hij zou dan toch de rode vuurpijl niet willen zien, terwijl hij eerder zelf (ik dacht in de 2e ronde) voorstelt Christian te testen en ook geen enkele poging doet de stemming van Jolien af te krijgen... De rest had een groene pijl.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #129 Gepost op: 10-04-2020, 14:54:40 »
Jolien gaat al het hele spel alleen maar voor het geld. Ze wil dus niet dat haar groene pijl wordt afgeschoten, want dan missen ze 2000 euro. Christian is niet zo'n geldwolf maar gaat wel altijd voor de groep, zolang hij zichzelf daarmee niet benadeelt. Hij lijkt het gezeur zat te zijn en richt zich ineens op Alina, die zich in tegenstelling tot anders nergens mee bemoeit. Dat kan betekenen dat ze rood heeft en in dat geval is de keuze voor de groep of Christian denkt dat ze de mol is en wil de bevestiging van een groene pijl. Of hij wil alleen maar z'n vriend Bart beschermen door vooral de aandacht van hem af te leiden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #130 Gepost op: 10-04-2020, 20:35:02 »
In de bril van Jolien schijnt niet alleen het licht van het computerscherm, maar ook dat van de (gelige) verlichting. Dus moet je die kleuren met elkaar mengen en dat is precies wat ik m.b.v. GIMP heb gedaan (zie onderstaande foto). Ik heb een balk gemaakt van de blauw-groene kleur van het molscherm. Over deze balk heb ik een andere balk gelegd met de kleur van het lamplicht waarbij deze van 0% licht (zwart) tot 100% gaat. En wat blijkt nu: er is een bepaalde menging (zie pijl) waarbij de mengkleur exact gelijk is aan de kleur in de bril van Jolien. Voor mij is dit het ultieme bewijs.
En @Foxhunter, die TV straalt alleen licht uit naar voren en dat kan onmogelijk op de bril van Jolien uitkomen volgens mij. De laptop straalt wel haar kant uit en staat bovendien veel dichterbij. Die zal dan sowieso overheersen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #131 Gepost op: 10-04-2020, 21:06:03 »
Misschien heb je dan niet goed genoeg gelezen? Die TV staat gedraaid. Grofweg schijnt richting stoel Jolien. Dit licht zorgt voor verkleuring op het shirt van Bart als hij bijna terug op zijn stoel zit. Als je dezelfde hoek de andere kant op gaat dan kom je in de buurt van de laptop uit. En die hoek klopt ook met het camera standpunt. Van scherm naar bril naar camera.
Bovendien is het niet subtiel om een laptop in de schemerverlichting een kleur te laten schijnen.
Ik zie gewoon geen bewijs dat het scherm groen zou zijn.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #132 Gepost op: 10-04-2020, 23:49:55 »
Wat ik me nog steeds afvraag is hoe Christian, Bart of Jolien zichzelf heeft kunnen redden t.o.v. Salim. Salim zat waarschijnlijk op de verkeerde persoon, dus heeft hij zijn test niet aangepast omdat hij een groen scherm kreeg. Christian, Bart of Jolien zat ook verkeerd, maar wist dat dus door het rode scherm en heeft met 5 vragen daar toch de mol in het vizier gekregen. Op zich niet raar dat je met 5 vragen dan nog iemand kan inhalen, maar uit de laatste opdracht moet dan wel af te leiden zijn wie van die 3 extra aan het opletten is op de mol + zijn of haar vel aan het redden is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #133 Gepost op: 11-04-2020, 00:38:53 »
Wat ik me nog steeds afvraag is hoe Christian, Bart of Jolien zichzelf heeft kunnen redden t.o.v. Salim. Salim zat waarschijnlijk op de verkeerde persoon, dus heeft hij zijn test niet aangepast omdat hij een groen scherm kreeg. Christian, Bart of Jolien zat ook verkeerd, maar wist dat dus door het rode scherm en heeft met 5 vragen daar toch de mol in het vizier gekregen. Op zich niet raar dat je met 5 vragen dan nog iemand kan inhalen, maar uit de laatste opdracht moet dan wel af te leiden zijn wie van die 3 extra aan het opletten is op de mol + zijn of haar vel aan het redden is.
Zelfs zonder dat maar één kandidaat verandert van molverdachten kan er toch makkelijk een andere afvaller zijn. De kandidaten zullen spreiden en veel vragen hebben hetzelfde antwoord voor meer dan één mol. Dan is het maar net welke vraag je op welke mol speelt. Daar komt nog bij dat de kandidaat met het rode scherm bijna evenveel vragen goed kan hebben gehad dan de één na laatste. Of zelfs even veel, dan heeft de snelheid de doorslag gegeven. Ook kan een rol spelen dat 2 kandidaten de mol niet hadden in hun spreiding. Dan hebben die alleen "bijvangst" en daardoor weinig vragen goed, zeg een stuk of 5 vragen. Dan is de kans vrij groot dat het verschil in score erg laag is.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #134 Gepost op: 11-04-2020, 00:54:45 »
Zelfs zonder dat maar één kandidaat verandert van molverdachten kan er toch makkelijk een andere afvaller zijn. De kandidaten zullen spreiden en veel vragen hebben hetzelfde antwoord voor meer dan één mol. Dan is het maar net welke vraag je op welke mol speelt. Daar komt nog bij dat de kandidaat met het rode scherm bijna evenveel vragen goed kan hebben gehad dan de één na laatste. Of zelfs even veel, dan heeft de snelheid de doorslag gegeven. Ook kan een rol spelen dat 2 kandidaten de mol niet hadden in hun spreiding. Dan hebben die alleen "bijvangst" en daardoor weinig vragen goed, zeg een stuk of 5 vragen. Dan is de kans vrij groot dat het verschil in score erg laag is.
Het verschil zal inderdaad laag zijn, maar stel dat er nu 2 kandidaten op de juiste mol zitten op dit punt. Salim zit logischerwijs in de verkeerde richting, net zoals de kandidaat met het rode scherm. Maar het ding is dat de kandidaat met het rode scherm weet dat die van tactiek moet veranderen, terwijl Salim met zijn groene scherm denkt dat hij niet hoeft te veranderen. Daarom is het niet raar dat Salim moet vertrekken. Erg hard natuurlijk, maar dit is ook een ding dat door de hoofden van de kandidaten tijdens het spel moeten hebben gespeeld.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #135 Gepost op: 11-04-2020, 18:36:25 »
Wat ik me nog steeds afvraag is hoe Christian, Bart of Jolien zichzelf heeft kunnen redden t.o.v. Salim. Salim zat waarschijnlijk op de verkeerde persoon, dus heeft hij zijn test niet aangepast omdat hij een groen scherm kreeg. Christian, Bart of Jolien zat ook verkeerd, maar wist dat dus door het rode scherm en heeft met 5 vragen daar toch de mol in het vizier gekregen. Op zich niet raar dat je met 5 vragen dan nog iemand kan inhalen, maar uit de laatste opdracht moet dan wel af te leiden zijn wie van die 3 extra aan het opletten is op de mol + zijn of haar vel aan het redden is.

Het kan ook veel simpeler verklaard worden. Doordat er opeens maar 15 vragen waren heeft iemand misschien niet kunnen spreiden zoals hij/zij wilde. Met die vijf extra vragen en de wetenschap dat je fout zit, kan je dit nog wel recht trekken. Salim is misschien volledig fout all-in gegaan, terwijl de afvaller de laatste vragen miss net wel op de juiste mol heeft ingevuld, of per ongeluk op een andere foute mol, maar beter heeft beantwoord. Ik ga er wel akkoord mee dat het verschil miniem zal zijn geweest.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #136 Gepost op: 18-04-2020, 17:55:10 »
Het leek mij nog eens interessant om te kijken naar de vuurwerkopdracht, met het idee dat de mol natuurlijk de kandidaten wil kiezen met een groene pijl of zichzelf, en de kandidaten niet voor hun mol kiezen omdat deze sowieso een groen scherm heeft. Tevens proberen de kandidaten de persoon met het rode scherm te vinden om er zelf niet uit hoeven te gaan.
Ronde 1:
Bart: Op Salim, die een groen scherm heeft. Geen problemen mee als zijn eigen pijl wordt neergelegd.
Christian: Gokt op Dorien, die een groen scherm heeft.
Alina: Vindt Salim verdacht, die een groen scherm heeft.
Jolien: Op Dorien, die een groen scherm heeft.

Ronde 2:
Bart: Gaat weer voor Salim, die een groen scherm heeft. Vraagt aan Christian of zijn pijl getest mag worden, die mogelijk een rood scherm heeft. Vindt Christian net als Jolien wat nerveuzer. Stemt op Salim.
Christian: Wil voor Jolien gaan, die mogelijk een rood scherm heeft. Wil niet dat zijn eigen pijl wordt omgeduwd. Stemt op Salim.
Alina: Stemt op Salim, die een groen scherm heeft.
Jolien: Vindt Christian nerveus, die mogelijk een rood scherm heeft. Stemt op Salim.

Ronde 3:
Bart: Spreekt geen verdenking uit.
Christian: Gaat voor Jolien, die mogelijk een rood scherm heeft. Vraagt zich af waarom Bart en Alina niet meer ter sprake komen, die beide een groen scherm hebben. Verandert naar Alina, die een groen scherm heeft.
Alina: Wil voor Jolien gaan, die mogelijk een rood scherm heeft.
Jolien: Wil voor Christian gaan, die mogelijk een rood scherm heeft. Gaat er in mee dat Alina haar pijl wordt omgeduwd, die een groen scherm heeft. Geeft aan niet nerveus te zijn.


Je kan dus stellen dat Dorien en Salim sowieso niet verdacht werden door de meesten als mol, want veel stemmen voor hun (met logischerwijs waarschijnlijk ook 2 stemmen van de mol). Wat ook opvallend is, is dat Christian en Jolien op elkaar gaan. Daardoor denk ik dat deze twee elkaar sowieso niet verdenken als mol. Maar doordat ze juist elkaar kiezen vind ik het ook vreemd als ze de mol zouden zijn, omdat hier het rode scherm tussen kan zitten.
Ik vermoed dat Christian het rode scherm had, omdat hij ineens een switch maakt naar Alina en zijn eigen pijl niet wil laten omduwen (en dus in ieder geval niet de mol is dan). Tevens vraagt hij zich af waarom Bart en Alina helemaal niet genoemd worden, wat ook een vreemde opmerking is. Je zou kunnen stellen dat Christian Alina dan niet verdenkt als mol, maar wellicht probeert hij gewoon zijn eigen vel te redden.
Of: Christian verdacht eerst Alina, ziet het rode scherm, komt erachter dat ze de mol dus niet is en kiest haar pijl en switch uiteindelijk daarna naar Bart.

Eigenlijk noemt niemand de naam van Bart en Alina, geeft dat aan dat de meesten hun 2 juist het meest verdenken als mol?
Bart komt er voor mij in ieder geval het meest verdacht uit als mol, met op 2 ook zeker Alina.
Ik denk Christian dan het rode scherm die zichzelf probeert te redden, en Jolien kandidaat die vermoed dat Christiaan het rode scherm heeft en hem eruit wil spelen.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2020, 18:06:56 door Reflektor »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #137 Gepost op: 19-04-2020, 23:17:44 »
Christian had dus inderdaad het rode scherm :)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #138 Gepost op: 19-04-2020, 23:18:17 »
Christian had dus inderdaad het rode scherm :)

Waarom denk je dat? Ik denk net dat hij het niet had

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #139 Gepost op: 19-04-2020, 23:25:34 »
Hij zegt tegen Jolien dat hij van mol is veranderd bij het vuurwerk (in ieder geval zegt hij dat dat misschien gebeurd is).
Maar voor de test zegt hij dat hij al heel lang verkeerd zit als hij er nu uit zo gaan.