Poll

Wie had eigenlijk het eerste rode scherm?

Bart
Christian
Jolien

Auteur Topic: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk  (gelezen 27092 keer)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #140 Gepost op: 19-04-2020, 23:30:29 »
Hij zegt tegen Jolien dat hij van mol is veranderd bij het vuurwerk (in ieder geval zegt hij dat dat misschien gebeurd is).
Maar voor de test zegt hij dat hij al heel lang verkeerd zit als hij er nu uit zo gaan.

En in zijn interview in café de mol zegt hij dat hij al vanaf aflevering 1 80% op 1 persoon invult..

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #141 Gepost op: 19-04-2020, 23:33:44 »
En dat laatste wijst er dus op dat Christian waarschijnlijk niet het rode scherm had toen.

Ik blijf erbij dat Bart het rode scherm had. Deze aflevering (7) zag ik er ook weer een aanwijzing in toen (Mol) Jolien in de babbelbox aan hem vroeg of hij toen rood had. Niet door Barts antwoord "misschien", maar door Joliens vervolgvraag: "Want je was wel heel overtuigend aan het liegen toen hè". Hoezo want? Alsof ze al weet dat Bart hier overtuigend aan het liegen was. Dat kan ze alleen als Mol weten. (En als ze inderdaad de Mol is, is ze ook die mening toegedaan, want die hoorden we de Mol in het dagboek zeggen.)

Natuurlijk is er ook een andere verklaring mogelijk: namelijk dat Jolien met deze vraagstelling bluft en Bart zo extra onder druk wil zetten. Maar dit doet ze dan weer niet bij Christian, die nota bene haar Mol zou zijn?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #142 Gepost op: 19-04-2020, 23:50:50 »
Jolien is een slimme kandidaat die prima kan liegen. En vroegtijdig heeft ze mol Bart ontdekt. En nu wordt ze uitgespeeld als alternatieve mol. Het moet wel "spannend" blijven he.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #143 Gepost op: 20-04-2020, 02:17:38 »
Jolien is een slimme kandidaat die prima kan liegen. En vroegtijdig heeft ze mol Bart ontdekt. En nu wordt ze uitgespeeld als alternatieve mol. Het moet wel "spannend" blijven he.
Ik denk andersom, Bart heeft vroegtijdig Jolien ontdekt. Als (als!) dat waar is dan verklaart dat veel van Bart zijn acties om Jolien te controleren en te hinderen.
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #144 Gepost op: 20-04-2020, 07:10:14 »
Ik denk andersom, Bart heeft vroegtijdig Jolien ontdekt. Als (als!) dat waar is dan verklaart dat veel van Bart zijn acties om Jolien te controleren en te hinderen.

Maar dan had Bart toch geen rood scherm moeten krijgen?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #145 Gepost op: 20-04-2020, 07:28:21 »
Gezien al het gespeculeer over wie wel of niet een rood scherm kreeg, zit de opdracht zo in elkaar dat het niet mogelijk is om op basis van deze opdracht conclusies te trekken.
Ik dacht eerst Christian niet, omdat hij wisselde van zeker naar onzeker door, van Jolien naar Alina. Bart leek onzeker, maar dat kan hij ook gespeeld hebben. Christian was zeer zenuwachtig - ik dacht dat hij dat speelde -, maar zoals zo vaak zijn de beelden eerlijker dan ik dacht.
Wie het rode scherm had gaan we op basis van deze opdracht niet weten. Dan zijn het hooguit vermoedens die een groter geheel kunnen aanvullen. En Bart die molt iedere aflevering wel een keer.
En het dagboek van de mol, met de betere leugenaars, dat kunnen Alina, Christian en Jolien bij deze opdracht prima zijn.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #146 Gepost op: 20-04-2020, 07:52:09 »
Maar dan had Bart toch geen rood scherm moeten krijgen?
Dat weten we nog niet, en denk aan wat Bart verklaart. Hij vermoed dat Christian en hij dezelfde verdenken (wellicht Alina ook) en dat het op een paar vragen kan liggen of je door gaat.

Maar ik kan het helemaal verkeerd zien.. maar dan blijft Jolien mijn mol..  ::tandpastasmiley::>:D
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 08:07:19 door Mosquito »
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #147 Gepost op: 20-04-2020, 08:07:13 »
Dat weten we nog niet, en denk aan wat Bart verklaart. Hij vermoed dat Christian en hij dezelfde verdenken (wellicht Alina ook) en dat het op een paar vragen kan liggen of je door gaat.

Je bedoelt dat iedereen toen al Jolien verdacht? Dat lijkt me niet want verschillende kandidaten (Dorien, Salim, Christian, Alina) wilden de pijl van Jolien zien.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #148 Gepost op: 20-04-2020, 08:11:20 »
Je bedoelt dat iedereen toen al Jolien verdacht? Dat lijkt me niet want verschillende kandidaten (Dorien, Salim, Christian, Alina) wilden de pijl van Jolien zien.
.. of testen de reactie van hun mol... maar wat ik hier boven al neder plempte, mijn visie kan fout zijn..(en Jolien blijft de mol) ;)
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #149 Gepost op: 20-04-2020, 08:12:21 »
Als Jolien een rood scherm heeft gezien, vind ik het wel gek dat ze in afl. 7 nog steeds op 2 kandidaten spreidt. Je zou denken dat ze na dat rode scherm genoeg zekerheid moet hebben, zeker als ze die laatste 5 vragen op die persoon heeft ingevuld. Wat voor de hand ligt, omdat je op zo'n moment toch een beetje in paniek bent.

EDIT: Dus Jolien groen? Dan zou als Bart de mol is, Christian rood hebben gezien. Maar dan is het weer vreemd dat Bart meeging met Jolien, dat zij Christian zenuwachtig vond. Tenzij Bart al erg verdacht was op dat moment, en wist dat zijn woorden niet vertrouwd werden. Maar Bart rood ligt nu toch het meest voor de hand.

Om gek van te worden, want ik heb net mijn molkeuze bepaald op Bart! ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 08:40:21 door Newbie2 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #150 Gepost op: 20-04-2020, 08:49:34 »
Haha, ik word er ook gek van. Als Jolien de Mol is had Bart hier rood "moeten" hebben want Jolien wil de pijl van Christian zien. (En de Mol wil geen rode pijl zien, want 2000 euro.) Maar Bart leek Jolien te verdenken en kan dan (als Jolien de Mol is) geen rood scherm hebben gekregen. Verdacht hij Jolien dan toch niet? Maar dan zou hij met behulp van zijn rode scherm inmiddels toch wel op het goede spoor zijn gekomen? Bart lijkt nu in de finale Alina te verdenken.

Als Bart het rode scherm had is het logischer dat hij Jolien verdacht (waar verschillende dingen op wezen), daar vanaf is gestapt en nu het met Mol Alina bij het rechte eind heeft.

Toch maar weer serieus Mol Alina heroverwegen... ::rofl::

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #151 Gepost op: 20-04-2020, 09:10:52 »
Als Christian bij de vuurwerkproef van verdachte is veranderd is het toch weer een aanwijzing naar Jolien vind ik.
Zoals ik hier ook al schreef na de opdracht leek de verdachtmaking van Christian naar Jolien wel op "een test" waarbij Jolien haar hevige verweer het einde van de test bleek en Christian vlot overging op Alina in de laatste 15 seconden.
Voor mij leek het erop dat Christian zou redeneren dat de mol onder verdachtmaking zich niet te zwaar zou verweren en diens groene pijl zou laten afvuren.

Maar dan zouden zowel Salim als Dorien desondanks de switch van Christian nog slechter gescoord moeten hebben op de test wat dan weer zou aantonen dat Alina wél de mol is, en de switch van Christian goed uitpakte. In deze fase van het spel kan je natuurlijk ook afvallen als je juist zit. Als Jolien kandidaat is was het 50/50 tussen Bart en Christian om af te vallen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #152 Gepost op: 20-04-2020, 18:40:35 »
Bart neigt toch meer naar Alina als zijn verdachte. Hij lijkt me sowieso slim genoeg om nog te spreiden in deze fase. Mij lijkt het dat gewoon Jolien het rode scherm had. Ze gaf zelf aan nog op drie te spreiden, als dat grotendeels op Christian was en ze door de vijf extra vragen nog niet voldoende had kunnen spreiden, kon ze er op die manier ook gewoon uit liggen. Alleen had ze dan wel moeten doorhebben dat op wie ze die vijf extra vragen had ingevuld haar mol was. Of ze zat gewoon zelfs nog deels op Dorien ofzo. Tijdens de uitzending had ik in ieder geval het gevoel dat zei het rode scherm had. Christian is onlogisch geworden, Bart kan, maar dan verdacht hij Alina nog niet, wat ik ook hard betwijfel. Hier wringt toch wel iets.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #153 Gepost op: 20-04-2020, 18:43:41 »
Maar dan had Bart toch geen rood scherm moeten krijgen?
Had hij ook niet Heinz. Ik snap niet dat je dat zo stellig blijft volhouden. Je zag het gisteren bij de terugblik, dat de rode gloed zelfs afstraalt op het gezicht van Christian. Jolien belaagde Christian om hem uit de tent te lokken, hopende dat uiteindelijk haar eigen pijl de lucht in zou moeten. Het is logisch dat Christian zichzelf gaat verdedigen als hij rood heeft. Als Jolien Bart zou kiezen, reageert Bart neutraal en rustig want hij heeft groen, dat heeft dus geen zin.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 18:48:21 door Run »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #154 Gepost op: 20-04-2020, 19:05:36 »
Een rode gloed op het gezicht van Christian? Nee, zo gaan ze dat echt niet weggeven. En ik snap wel dat door iemand zo sterk aan te vallen je jezelf verdacht maakt, dat heb ik eerder ook beargumenteerd, maar degene met het rode scherm in een hoek drukken met de kans dat ie door de mand valt bij de anderen lijkt me echt veel te risicovol voor de Mol.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #155 Gepost op: 20-04-2020, 19:45:55 »
Een rode gloed op het gezicht van Christian? Nee, zo gaan ze dat echt niet weggeven.
Kijk nog maar eens terug naar de beelden die ze gisteren lieten zien.
En ik denk dus dat het wel zo is. Het heeft voor de mol geen zin om iemand aan te vallen die groen heeft, die reageert namelijk niet. Ze heeft er wel spijt van, want Christian was heel verontwaardigd en daarom heeft ze in de babbelbox gisteren Christian de hint gegeven dat hij goed zat sinds de vuurpijlenopdracht, want toen is hij geswitcht naar Jolien. Echter, te laat, hij weet nu minder dan de anderen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 19:47:59 door Run »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #156 Gepost op: 20-04-2020, 23:09:21 »
Ze hadden allemaal een rode gloed op hun gezicht bij het zien van hun scherm.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #157 Gepost op: 21-04-2020, 00:56:09 »
Kijk nog maar eens terug naar de beelden die ze gisteren lieten zien.

...dat zou dan nabewerkt beeld moeten zijn speciaal voor deze aflevering. Toegegeven, ik zag ook een rodere gloed deze aflevering, maar tijdens de vuurwerkopdracht was die opvallender gloed er echt niet.

Maar dat terzijde, de eerlijkheid van Christian en zijn reactie op de kijkdoosvraag van Jolien, waar hij bijna ruiterlijk toegeeft, doet mij toch overtuigd zijn dat Christian de rode pijl zou krijgen. Waarbij ook maar weer blijkt wat voor dubbeltje op z'n kant het kan zijn om rood of groen te krijgen en de verschillen echt klein kunnen zijn, waardoor je bijna geen conclusies kunt trekken over stemgedrag.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #158 Gepost op: 21-04-2020, 14:19:18 »
Die Vuurwerkproef wordt steeds interessanter! Degene die het rode scherm zag maar zijn vel redde, zou nu veel meer zekerheid moeten hebben. Waarschijnlijk toch door de laatste 5 vragen van de test op iemand anders in te vullen. Maar wat gebeurt er:

- Jolien zit in afl. 7 nog steeds op twee personen. Met als hoofdverdachte de afvaller. Dat is toch moeilijk te duiden als zij het rode scherm had.
- Christian valt af. Als Christian het rode scherm zag en zijn vel redde, moet hij bij de test wel de mol goed hebben gehad, maar was zijn concurrent beter.
- Bart is stomverbaasd dat Christian afvalt. Want Christian was hoogstwaarschijnlijk zijn mol. De beschuldiging dat Christian nog een of ander been zou hebben uitgestoken bij de pijlen vind ik moeilijk voor tweeërlei uitleg vatbaar. Dus Bart zou als kandidaat die het rode scherm heeft gezien en zijn vel redde, daarna totaal op de verkeerde mol hebben gezeten?

Als dit drie kandidaten zijn (dus Alina de mol), dan is het toch het meest waarschijnlijk dat Christian rood heeft gezien. En als hier de mol tussen zat (Bart of Jolien), ja, dan worden we in hun biecht in de maling genomen. En ook dan is het het meest waarschijnlijk dat Christian rood zag.

EDIT: Aangezien zowel Bart als Jolien Christian zenuwachtig vonden, ligt het nu toch het meest voor de hand dat Alina de mol is. (Tenzij Bart of Jolien het spel contrair heeft gespeeld, omdat hij of zij al aardig verdacht werd bijvoorbeeld)
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 14:49:14 door Newbie2 »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #159 Gepost op: 25-04-2020, 20:57:34 »
Deze opdracht heeft me flink bezig gehouden ::zweet::
Maar Bart leek Jolien te verdenken en kan dan (als Jolien de Mol is) geen rood scherm hebben gekregen. Verdacht hij Jolien dan toch niet? Maar dan zou hij met behulp van zijn rode scherm inmiddels toch wel op het goede spoor zijn gekomen? Bart lijkt nu in de finale Alina te verdenken.

Als Bart het rode scherm had is het logischer dat hij Jolien verdacht (waar verschillende dingen op wezen), daar vanaf is gestapt en nu het met Mol Alina bij het rechte eind heeft.
Waaruit leid je af dat Bart voor aanvang van deze eliminatie op Jolien zat?

Ik ga er inmiddels 99% van uit dat Bart het rode scherm had. Christian zegt vanaf het begin op één persoon ingezet te hebben en ik vind hem tijdend de vuurwerkproef veel zelfvertrouwen uitstralen. En hij switcht onverwacht naar Alina terwijl hij er al een meerderheid is voor Jolien. De enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken is dat hij zeker is van zijn verdenking op Alina. Als haar vuurpijl dan groen wordt, heeft hij bevestiging en hoeft hij zich geen zorgen te maken over de laatste 5 vragen. Is het rood, dan weet hij dat hij door het oog van de naald is gegaan.

En als Jolien het rode scherm had gehad, waarom zou ze dan ooit nog vragen er naar in de babbelbox? Dus het moet Bart wel zijn geweest  ::jaja::
...óf niet!