Poll

Wie had eigenlijk het eerste rode scherm?

Bart
Christian
Jolien

Auteur Topic: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk  (gelezen 26744 keer)

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #40 Gepost op: 6-04-2020, 09:57:40 »
Ik hoop dat we in aflevering 9 het scherm van De Mol te zien krijgen, daar staat vast en zeker iets leuks op. ;D

misschien de naam van de afvaller...

Ik sluit nu toch Bart wel uit als mol. Bij de laatste opdracht weten we dat Salim, Dorien en Alina een groen scherm hadden. Jolien had volgens mij ook een groen scherm, aangezien in haar bril de weerspiegeling te zien is van groen. Stel dat Bart de mol zou zijn, dan zou hij nooit proberen de groep te overtuigen Christians scherm te laten zien. Tenzij hij niet zou weten dat Christian de afvaller was natuurlijk.

Als Bart het rode scherm had, dan speelt hij het wel heel heel goed door het woord te nemen en als woordvoerder op te treden, zodat niemand hem gaat verdenken van een rood scherm.

Ik heb toch wel heel sterk het idee dat Christian eigenlijk het rode scherm had. Zijn rode kop verraadt dat wel een beetje hè en ik verdenk hem ook totaal niet als mol.

Een mindfuck, dus, maar misschien zou ik dan toch inzetten op Dorien als mol.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2020, 10:23:59 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Online Ricardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #41 Gepost op: 6-04-2020, 10:25:03 »
Voor de derde keer dan nog. Ik kom voorlopig enkel bij zijn 2.700 euro helemaal in het begin. Wat was de 2de keer dan wel?
Met de parachutespringopdracht koos hij voor zichzelf. Er stond uiteindelijk geen geld op het spel, maar koos wel voor zichzelf.
Så hva gjør vi nå?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #42 Gepost op: 6-04-2020, 10:26:09 »
Met de parachutespringopdracht koos hij voor zichzelf. Er stond uiteindelijk geen geld op het spel, maar koos wel voor zichzelf.

Dus kost het helemaal geen geld voor de pot?  ::rofl::

Online Ricardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #43 Gepost op: 6-04-2020, 10:35:14 »
Dus kost het helemaal geen geld voor de pot?  ::rofl::
In principe niet dus 😂😂. Zie in Barr wel een echte kandidaat die er alles aandoet om de finale te behalen en echt voor zichzelf speelt.
Så hva gjør vi nå?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #44 Gepost op: 6-04-2020, 10:46:29 »
Jolien had volgens mij ook een groen scherm, aangezien in haar bril de weerspiegeling te zien is van groen.

Ik denk dat dit hoogstonwaarschijnlijk is, ik denk niet dat de productie zulke risico's neemt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #45 Gepost op: 6-04-2020, 10:55:40 »
Inderdaad. Gilles zei ook als voice-over dat de kandidaten "heel subtiel" de kleur van hun scherm te zien kregen. Dat zal dus waarschijnlijk geen rode of groene glans gegeven hebben.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #46 Gepost op: 6-04-2020, 10:59:25 »
Ik heb alle momenten 20x bekeken, ik kan geen kleurveranderingen zien. (gifjes welkom  ;) )

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #47 Gepost op: 6-04-2020, 11:01:13 »
Die zijn er al. Zie dat topic.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #48 Gepost op: 6-04-2020, 11:24:12 »
Voor mij was het wel duidelijk dat Christian initieel het rode scherm had gekregen. Arme Salim..
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #49 Gepost op: 6-04-2020, 11:35:26 »
Ik vermoed toch dat het Bart was. Maar ik ga de boel nog zeker goed uitpluizen. Interessant ook om alles vanuit verschillende molscenario's te bekijken.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2020, 11:38:48 door Heinz »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #50 Gepost op: 6-04-2020, 11:39:07 »
Bart heeft rood. Neemt het initiatief 'mijn pijl is groen' en 'je mag me gerust kiezen'. Zoveel bluf?

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #51 Gepost op: 6-04-2020, 11:41:25 »
Voor mij was het wel duidelijk dat Christian initieel het rode scherm had gekregen. Arme Salim..

Ik kreeg ook die indruk. Dat rode hoofd dat hij kreeg bij die discussie en opeens die move om met Jolien in discussie te gaan (bijna uit het niets). En toen hij uiteindelijk groen kreeg, leek hij ook het meest opgelucht te zijn.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #52 Gepost op: 6-04-2020, 11:41:50 »
Ik vond het vrij onzeker overkomen. En dat van dat gerust kiezen is iets wat anderen eerst zeggen.

Zijn reactie op de pijl na de herkansing voor de afvaller vind ik ook interessant:



Ik zie gebrek aan opluchting. Alsof ie verbouwereerd is dat ie "zijn vel gered" heeft. Maar goed, dat is allemaal interpretatie. Interessanter is om de verschillende scenario's uit te pluizen en wie wat zegt en of dat logisch als Mol is of niet uitgaande van wat we wel weten: wie sowieso groen hadden in eerste instantie.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2020, 11:47:04 door Heinz »

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #53 Gepost op: 6-04-2020, 12:18:03 »
Ik vond het vrij onzeker overkomen. En dat van dat gerust kiezen is iets wat anderen eerst zeggen.

Zijn reactie op de pijl na de herkansing voor de afvaller vind ik ook interessant:



Ik zie gebrek aan opluchting. Alsof ie verbouwereerd is dat ie "zijn vel gered" heeft. Maar goed, dat is allemaal interpretatie. Interessanter is om de verschillende scenario's uit te pluizen en wie wat zegt en of dat logisch als Mol is of niet uitgaande van wat we wel weten: wie sowieso groen hadden in eerste instantie.

Precies, en zijn reactie voordat zijn pijl werd afgestoken viel me ook op: je ziet hem duidelijk slikken, de spanning is van zijn gezicht af te lezen.

Ook denk ik dat Christian, als hij de afvaller was geweest, niet last minute naar Alina was gewisseld. Als hij niets had gedaan, was Joliens pijl afgestoken en had hij als hij de afvaller was geweest safe gezeten. Last minute wisselen is echt riskant als je zelf de afvaller bent, wie weet wisselt de meerderheid daardoor wel naar jou omdat dat een vreemde, opvallende actie is en dan lig je uit het spel. Nee, ik zie in Christian iemand die fervent op zoek was naar de afvaller, niet iemand die de afvaller was. Daarnaast vond ik hem een veel meer ontspannen indruk maken dan Bart.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #54 Gepost op: 6-04-2020, 14:08:14 »
Volgens mij had Bart het rode scherm gezien de snelheid waarmee hij de derde vuurpijl (voor Alina) laat afvuren, dat spreekt boekdelen.
Christian had groen. Als kandidaat is hij op zoek naar het rode scherm, maar nogmeer is hij op zoek naar informatie van degene met het rode scherm. Bart zegt "dan kun je nog een ronde doen". Bart en Christian trekken veel met elkaar op. Christian pikt het signaaltje op. Bart heeft rood en als je nog een rondje vragen doet dan komt ook Alina in beeld. Bart die zoals velen denken Jolien verdenkt zat fout en geeft Christian informatie dat het Alina dan moet zijn. Kandidaat Christian wijzigt van Jolien naar Alina.

Maar goed ik denk dat Christian nog steeds mol kan zijn, daar ga ik nog eens over puzzelen.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2020, 14:10:14 door foxhunter »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #55 Gepost op: 6-04-2020, 14:27:09 »
Wat kunnen we veel uit deze opdracht halen. Als eerste valt op dat Bart het spel heel goed speelt. Hij opent het spreekwoordelijke bal door meteen te vertellen dat hij groen had en door ook als eerste iemand aan te wijzen. Dat is psychologisch heel slim, want mensen zijn sneller geneigd mee te gaan met een suggestie van iemand anders dan zelf iemand nieuws aan te wijzen. Hierdoor blijft Bart zelf buiten schot. Ook valt op dat hij zich nauwelijks mengt in de discussie. Dit duidt er voor mij toch wel op dat hij degene was die het rode scherm had gezien. Dit wordt bevestigd door zijn snelle ingrijpen aan het eind om de pijl van Alina af te schieten.

Dan het gedrag van Christian en Jolien. Ook zij zouden natuurlijk het originele rode scherm gehad kunnen hebben (we weten immers niet zeker of Bart rood had). Zowel Christian en Jolien lijken geagiteerder dan ik hen eerder heb gezien. Beiden spelen het spel fel, zelfs aanvallend, door iemand anders te beschuldigen. Dit kan natuurlijk zijn doordat ze koste wat het kost hun scherm willen verdedigen, maar zou je het dan zo opvallend doen?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #56 Gepost op: 6-04-2020, 14:31:42 »
Mijn verdenking naar Jolien toe wankelt om diverse redenen, maar toch zou ze ook na deze opdracht nog de Mol kunnen zijn. Bart zou dan het rode scherm hebben gezien. Jolien zou zich als Mol zo fel verdedigend opgesteld hebben dat de verdenking dat zij het rode scherm had alleen maar groter werd. Was haar pijl vervolgens uitgekozen dan had ze zich weer van haar onschuldigste kant kunnen tonen (zoals ze eerder bij het  bieden van slechts 400 euro voor de vrijstelling deed en bij het bewaken van de doos van Pandora) door "ik zei het toch" te zeggen. Dat Christian naar het willen zien van Alina's pijl wisselt is in dit scenario ook prima voor Jolien als Mol, vandaar dat ze daar rustig in mee kon gaan.

Kanttekening bij dit scenario is dat ik het vreemd zou vinden dat Bart met Jolien als Mol een rood scherm zou hebben gezien omdat ik vermoed dat hij Jolien verdenkt, maar misschien klopt dat vermoeden niet.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #57 Gepost op: 6-04-2020, 14:38:28 »
Ik geloof steeds meer dat Bart het rode scherm kreeg. Hij leek gespannen, was opvallend stil en stuurde tot 2x toe richting Salim. Als Christian het rode scherm kreeg begrijp ik niet waarom hij wilde switchen naar Alina (waar dat de groep aanvankelijk Jolien koos). Wellicht omdat hij Jolien verdenkt en dus zeker volgens hem een groen scherm krijgt.
Dat Dorien en vervolgens Salim gekozen werden was te denken. Zij werden niet verdacht - anders zouden ze niet als volksvertegenwoordiger gekozen zijn - en hadden vorige keer 4 pasvragen, de mol hoefde enkel te volgen. Bij de derde keer wil de mol wel zijn vuurpijl laten schieten wat Jolien en vooral Alina verdacht maakt.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2020, 22:01:08 door Luc »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #58 Gepost op: 6-04-2020, 14:46:00 »
Maar waarom zou Jolien zo'n sterk pleidooi houden als ze de mol is? Ze doet heel erg haar best om Christian en de rest te overtuigen haar pijl niet af te vuren. En dat lukt pas na hard werken!

Voor mij past dat heel goed bij een kandidaat met een rood of groen scherm maar niet bij de mol ::ohno::

Dan had ze wel eerder opgegeven met iets als "doe dan maar, je zult wel zien" en achteraf heeft ze dan een mooie inkopper met "zie je wel?".
« Laatst bewerkt op: 6-04-2020, 14:48:32 door Theoreticus »
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #59 Gepost op: 6-04-2020, 15:56:29 »
Maar waarom zou Jolien zo'n sterk pleidooi houden als ze de mol is? Ze doet heel erg haar best om Christian en de rest te overtuigen haar pijl niet af te vuren. En dat lukt pas na hard werken!

Voor mij past dat heel goed bij een kandidaat met een rood of groen scherm maar niet bij de mol ::ohno::

Dan had ze wel eerder opgegeven met iets als "doe dan maar, je zult wel zien" en achteraf heeft ze dan een mooie inkopper met "zie je wel?".
Klopt helemaal. Op het moment dat Dorien zegt dat het beslist is zijn er 3 stemmen op Jolien. Daarmee zegt ze dus dat ze zelf ook op Jolien zou stemmen, wat ze overigens ook al de ronde hiervoor deed. Het enige dat Jolien hoeft te doen als ze de mol zou zijn is zwijgen en Bart gooit vervolgens haar pijl om.

Maar nee, ze komt bijna tegen beter weten in, in verzet. In het gevecht dat hier op volgt verliest Christian heel duidelijk op punten. Hij heeft zijn eigen zaak dusdanig verzwakt dat hij nu moet vrezen dat hij zelf het slachtoffer wordt. Zijn laatste reddingsboei is nu Alina. Daar kan hij redelijk makkelijk een meerderheid voor krijgen want van de stem van Jolien is hij natuurlijk al zeker. Ik denk dat hij verwacht dat hij Salim ook wel mee zal krijgen want die gaf al eerder aan iedereen verdacht te vinden en heeft de vorige stemronde onder dwang ook maar gekozen voor Jolien. En de mol zal ook wel meestemmen, dat is dan al 4.

Nee, Christian doet verwoede pogingen om zijn rood scherm te verdedigen. Hij is het ook die zegt dat "die rooie veel meer informatie heeft, want die weet dat hij fout zat".

Wat me bij mijn mol Bart opviel is dat hij bij de tweede pijl weer meteen voor Salim wil gaan. Nog voordat de discussie op gang komt zegt hij: "Daarstraks zeiden we Salim. Ik weet niet of dat nog geldt?". Van Salim mogen ze zijn pijl omduwen. Dan stelt Salim voor om Jolien te kiezen. Waarop Jolien voorstelt om Christians pijl om te duwen. Pas nu komt Bart om de hoek kijken met "Willen we dat eens testen?". Dit kun je op 2 manieren opvatten. Wil hij Christian's pijl omduwen of wil hij peilen wat de andere kandidaten hiervan vinden.
Dan komt de aanval van Jolien op Christian: "Ik vind je nerveuzer dan anders". Wat door Dorien wordt tegengesproken (ik juist niet). Waarop Bart zegt: "Ikke wel eigenlijk". Het is mij niet duidelijk wat hij hiermee bedoelt. Dorien zegt daarna: "Ja" en "Oei" en deze uitlatingen snap ik niet. Het lijkt wel of hier iets is weggeknipt want waarom zegt ze Ja als Bart het tegenovergestelde van haar beweert?
Anyway, Salim stelt voor om te stemmen en een naam te noemen. Bart is als eerste aan de beurt en die noemt natuurlijk Christian, want die wou hij toch testen? Nee dus, hij noemt Salim, waarvan we dus weten dat hij een groen scherm had.

Dat Bart de laatste pijl snel omduwt zegt voor mij eerder dat hij de mol is dan niet. Als mol weet hij waarschijnlijk wie het rode scherm had en dan kun je maar beter niet verdacht overkomen als je toch weet dat de kleur groen zal zijn.

Dat Jolien als eerste kiest voor Christian is voor mij ook een teken dat zij niet de mol is. Aan de reactie van Christian heeft ze al lang gezien dat die het rode scherm had en dat ze zijn pijl moeten omduwen om €2000 te verdienen voor de pot.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2020, 16:00:24 door MartinJ »