1. Die keuze om als eerste naar buiten te gaan kwam niet van Bart. En als hij dan uiteindelijk aan het kortste eind trek wat dit betreft, soit.
2. Waarom zouden Christian of Alina in vredesnaam op zoek gaan naar de 2de vrijstelling? Om de 2 andere kandidaten die geld hebben gepakt pasvragen te geven?
Er is hier helemaal niets om te gokken voor Bart. Die bekende vrijstelling wordt zeker gepakt en dat weten de anderen ook. Het enig zinvolle wat de anderen (te beginnen met Christian) hadden kunnen doen is de eerste de beste gelegenheid de grijze koffer te pakken. Dat kan nooit fout zijn. Want als Jolien heeft gelogen dan pakken ze daarbij de vrijstelling. En als Jolien de waarheid heeft gesproken, dan heeft Bart de vrijstelling en zul je never nooit een vrijstelling kunnen genieten. Als pleister op de wonde heb je dan tenminste een koffer met geld en maak je nog kans op de pasvragen, mocht een of andere onverlaat toch de andere vrijstelling pakken. Meer zit er dan niet in.
Ondanks de pech die Bart nu heeft dat Christian niet meteen de grijze koffer pakt, loopt het toch nog goed af in het scenario dat hij de Mol is. Je vergeet volgens mij steeds dat iedereen weet dat er in de gele of grijze koffer een vrijstelling zit. Dus zodra deze 2 koffers weg zijn weet je dat het einde oefening is. Wonden likken time. Zorgen dat je niet per ongeluk de andere vrijstelling pakt.
Prima analyse, wat mij betreft! Ik vraag me alleen af, toen als 4e naar buiten gaan niet lukte, waarom Bart niet geprobeerd heeft om als 2e of 3e naar buiten te gaan. Maar misschien heeft hij dat wel voorgesteld, en is dat buiten beeld gelaten. Of had hij wel in de gaten dat ook dat hem niet werd gegund. Blad, steen, schaar was wat dat betreft nog niet zo'n slecht idee geweest. Maar ik denk ook dat de mol uiteindelijk van de groep toch als eerste moest, en dan kun je maar beter de eer aan jezelf houden. Dat Christian eerst als 4e wilde en daarna meteen na Bart als 2e, vind ik ook heel opvallend. Alsof hij Bart voor geen haar vertrouwde. Wat Alina ook letterlijk zei, na afloop.
Verder vond ik het verdacht dat Bart tot 2x toe een actie had die ertoe zou leiden dat de tip niet gepakt zou worden. De eerste keer door het raadsel niet te doorgronden, en de tweede keer door een fout antwoord te geven. Je kon ervan uitgaan dat de andere tip wel gevonden werd, want dat kistje was makkelijk te openen. En die tip speelde de mol ook in de kaart. Hooguit gaan ze erover liegen, maar dan weten er in elk geval toch al twee kandidaten van de vrijstelling in de grijze of gele koffer af. Als je als mol zelf bij dat kistje staat, dan is er maar één kandidaat die zeker weet dat die tip klopt. En dan was het ook nog eens handig als mol om elke aanvullende betrouwbare informatie over de resterende koffers te blokkeren, en zelf een tip te verzinnen, zoals Bart voorstelde.
Dus m.i. zijn er veel redenen voor een mol om voor het kistje te gaan waar Bart stond.
Op dat moment had Christian beweerd dat er 1.000 euro in het rode koffertje zat, en Bart had beweerd dat in de blauwe een vrijstelling zat. Dus de tip dat er 2.000 euro in een van beide koffertjes zat, zou ook meteen duidelijk maken dat een van hen loog. Geen handige uitgangspositie voor de verdere discussie. En wie weet wat Bart nog voor mooie tip in gedachten had om mee terug te nemen in de trein.