Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33053 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #340 Gepost op: 25-04-2020, 10:21:29 »
Aha, is er ook een Duitse mol?

Ja, vanaf 6 mei. We gaan de serie op dit board bespreken: https://www.realityworld.org/forum/themole/

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #341 Gepost op: 25-04-2020, 10:47:02 »
Ja, vanaf 6 mei. We gaan de serie op dit board bespreken: https://www.realityworld.org/forum/themole/

Super! Met downloads van de afleveringen opnieuw?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #342 Gepost op: 25-04-2020, 11:04:59 »
Dat is nog maar zeer de vraag. Maar diverse molloten zijn er al hun best voor aan het doen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, zie dit topic.

Hier graag weer over de koffertjes verder. Als er tenminste nog iets over te zeggen valt na al die pagina's aan hogere molkunde. ;)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #343 Gepost op: 25-04-2020, 11:16:36 »
Geniale proef, als we daar 18 pagina's kunnen over doorbomen.
Zijn er getuigschriften van hogere molkunde te verdienen na de reveal aflevering? ;-)
« Laatst bewerkt op: 25-04-2020, 11:21:32 door Molekule »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #344 Gepost op: 25-04-2020, 11:20:48 »
De beste speuropdracht ja! Ideaal om deze net voor de finale op ons los te laten

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #345 Gepost op: 25-04-2020, 12:39:46 »
Ik ben ergens op pagina 13 afgehaakt. En dat was al vrij laat. Volgens mij is alles wel (meerdere malen) gezegd. Vanuit alle drie de standpunten is er een mouw aan te passen, al past de een wat makkelijker dan de ander. Ik zou zeggen, take your pick.

Zondag en zeker de zondag erna, weten we hoe het echt zat. Kijken of we nog kunnen terugvinden wie het dichtst bij de werkelijkheid zat ;D
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #346 Gepost op: 25-04-2020, 13:19:18 »
Dat dacht ik ook, maar Luc zei 'ZIJN tunnel', vandaar de vraagtekens.

Moedermol, ik wil nog zeggen dat ik je tussenkomsten ten zeerste waardeer, want zoals gezegd, ze zijn bijna altijd goed opgebouwd en houden steek.
Ik durf tijdens het lezen soms (delen van) reacties overslaan, maar bij die van jou blijf ik steeds staan om die lezen.

Ge voelt hier voor mij ook een beetje
als een 'moeder''.
Als jij spreekt dan luistert men (ik toch), krijg je een zinnige uitleg -al is dat  niet altijd wat je wil horen-, maar het wordt steeds gezegd met de beste bedoelingen.
 ::love::

 ::hug::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #347 Gepost op: 25-04-2020, 16:38:22 »
Vergeef me dat ik de achttien pagina's niet heb doorgelezen. Ik was het topic eigenlijk alweer vergeten en toen zag ik pas hoeveel er over gezegd is ::oink::

Ik heb de opdracht net teruggekeken en ik verwacht niet dat er nu echt zoveel uit te halen valt ??? Wat mij betreft kan elk van de drie keuzes als kandidaats worden uitgelegd en hebben we dus helemaal niet veel aan de opdracht.
  • Jolien verdedigd haar vrijstelling en haalt kiest die koffer logischerwijs ook op het einde.
  • Alina is zichtbaar achterdochtig bij Bart die ineens geen vrijstelling meer heeft, en denkt even niet helder als ze/
  • Bart beseft dat hij net zo goed de waarheid kan spreken om meer informatie te kunnen verzamelen. Uiteindelijk kiest hij wat hij denkt dat een vrijstelling is. Of het helemaal logisch is, weet ik niet, maar uitgesproken mols vind ik wat anders.

Misschien spuit elf dus, maar dan heb ik het maar gezegd ::zwaai::
...óf niet!

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #348 Gepost op: 25-04-2020, 20:43:52 »
Vergeef me dat ik de achttien pagina's niet heb doorgelezen. Ik was het topic eigenlijk alweer vergeten en toen zag ik pas hoeveel er over gezegd is ::oink::

Ik heb de opdracht net teruggekeken en ik verwacht niet dat er nu echt zoveel uit te halen valt ???
't is je vergeven, maar lees het toch maar nog eens na. Je zal zien dat er toch veel in zit. Ik durf mss zelfs zeggen: het meeste van alle opdrachten.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #349 Gepost op: 25-04-2020, 21:49:10 »
Op het Belgische forum discussieert men over de keuzes van Christian in deze opdracht. Hieronder mijn visie over Christian en zijn doen en laten bij de koffertjesopdracht:

We weten dat hij sinds afl. 1 80 % inzet op zijn hoofdverdachte. Ik vermoed dat Bart zijn hoofdverdachte is, gezien de vreemde eerste ontmoeting waaraan Christian refereert en ook de vuurwerkopdracht.

Christian zit in de trein en weet na het pakken van de koffers dat iedereen zegt geld in de koffer te hebben behalve Bart. In blauw kan dus een vrijstelling zitten als hij Bart moet geloven, maar kan hij Bart vertrouwen? Ze krijgen een kans om een aanwijzing te pakken. Hij gaat met zijn hoofdverdachte op pad maar die wil het oplossen van de reeks al snel opgeven. Christian echter niet. Hij wordt niet veel wijzer van de aanwijzing want dat er 2000 in de rode koffer zit  wist hij al. Hij weet nog steeds niet wat er in de blauwe koffer zit.

Weer terug in de trein blijkt dat er een vrijstelling in grijs of geel kan zitten. Heeft Jolien de waarheid verteld over grijs? En er komt een optie (geel) bij. Dan komt Christian met een nogal naïef voorstel.(Hij zegt daarbij als jou en jou informatie klopt terwijl hij met zijn duim wijst  naar Jolien en Alina,  Bart slaat hij over ;D )  Hij wil een deal maken waarbij er geld in de pot komt  en pasvragen te verdelen zijn.
Is Christian zo onnozel of probeert hij iemand uit de tent te lokken? De mol wil immers geen geld in de pot. Bart hapt en doorkruist dit plan meteen door toe te geven dat er 500 euro in de blauwe zit. Is dit voor Christian een bevestiging van zijn mol?

Vervolgens bepaalt men de volgorde van uitstappen. Christian wil meteen na Bart. De blikken van Christian richting Bart. ::rofl::  Als hij ziet dat Bart geel heeft gepakt zegt hij : " Als geel een vrijstelling is, en als ik geld kies, heb ik zelfs een kans op een licht voordeel. Als geel niet de vrijstelling is; dan is het anders. Maar dat is een risico dat ik moet nemen.'
M.a.w. als geel de vrijstelling is en mol Bart pakt die dan is dat voordelig voor Christian want de vrijstelling gaat niet naar een concurrent. Als achteraf  blijkt dat niet Bart maar Jolien de vrijstelling heeft voelt hij zich "genaaid".

Slim van Bart  om anderen te doen denken dat hij de vrijstelling pakt terwijl dat niet zo is , prima tactiek zolang er weinig kans is op een dubbele vrijstelling. Christian voelt zich genaaid, Alina is in de war en Jolien gaat met de winst strijken....

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #350 Gepost op: 25-04-2020, 23:51:17 »
Toevoeging op Moedermol: Bart vraagt aan Christian waarom hij de rode koffer nam. Geel of grijs: had hij verwacht dat Christian de grijze zou nemen? Of/of, dat zou ik toch doen als kandidaat, gokken. Of het is geld, of de vrijstelling.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #351 Gepost op: 26-04-2020, 03:00:16 »
Vervolgens bepaalt men de volgorde van uitstappen. Christian wil meteen na Bart. De blikken van Christian richting Bart. ::rofl::  Als hij ziet dat Bart geel heeft gepakt zegt hij : " Als geel een vrijstelling is, en als ik geld kies, heb ik zelfs een kans op een licht voordeel. Als geel niet de vrijstelling is; dan is het anders. Maar dat is een risico dat ik moet nemen.'
M.a.w. als geel de vrijstelling is en mol Bart pakt die dan is dat voordelig voor Christian want de vrijstelling gaat niet naar een concurrent. Als achteraf  blijkt dat niet Bart maar Jolien de vrijstelling heeft voelt hij zich "genaaid".

Slim van Bart  om anderen te doen denken dat hij de vrijstelling pakt terwijl dat niet zo is , prima tactiek zolang er weinig kans is op een dubbele vrijstelling. Christian voelt zich genaaid, Alina is in de war en Jolien gaat met de winst strijken....
Ja, dit moment is voor mij ook een sterke aanwijzing dat Christian op Bart zat. Opvallend ook dat nadat Bart de trein als eerste ging verlaten, er geen enkel probleem meer was voor de anderen wie op welke plek 2,3 of 4 zou gaan. De hete kool was Bart, en die haalde hij zelf uit het vuur. Mijn gedachte: Christian zat op Bart, maar verloor het in de test van Alina. Stel nou dat deze gedachtegang klopt.

- Christian dacht oprecht dat Bart met geel de vrijstelling had gepakt. Dan had hij inderdaad met het pakken van de 2.000 euro de meeste kans op nog een voordeeltje (2 pasvragen). Namelijk als een van beide dames de andere vrijstelling zou pakken. Zo niet: dan had Bart gewonnen, want dan ging er geen geld in de pot. Logische gedachtegang van Christian, maar zijn uitgangspunt was verkeerd.

- Alina dacht ook dat Bart met geel de vrijstelling had gepakt. Maar Alina redeneerde anders dan Christian. Het enige wat zij zag is de 0 euro die opdoemde, als ze alle drie een geldkoffer zouden pakken. En dan had de mol gewonnen. Door op zoek te gaan naar de tweede vrijstelling, wilde ze i.m.o. Bart een hak zetten. Daarnaast was ze al zeker van haar mol, en die 2 pasvragen voor Christian en Jolien (die nog niet zeker was) vond ze van ondergeschikt belang.

Ik kan de acties van Christian en Alina prima volgen vanuit het idee dat ze allebei Bart verdenken. Dat Bart geel pakte, was dan inderdaad een slimme zet die goed uitpakte, ondanks zijn nadelige positie om zich 'op te offeren' en als eerste te gaan.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2020, 04:02:37 door Newbie2 »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #352 Gepost op: 26-04-2020, 03:08:55 »
Ja, dit moment is voor mij ook een sterke aanwijzing dat Christian op Bart zat. Mijn gedachte: Christian zat op Bart, maar verloor het in de test van Alina. Stel nou dat deze gedachtegang klopt.

- Christian dacht oprecht dat Bart met geel de vrijstelling had gepakt. Dan had hij inderdaad met het pakken van de 2.000 euro de meeste kans op nog een voordeeltje (2 pasvragen). Namelijk als een van beide dames de andere vrijstelling zou pakken. Zo niet: dan had Bart gewonnen, want dan ging er geen geld in de pot. Logische gedachtegang van Christian, maar zijn uitgangspunt was verkeerd.

- Alina dacht ook dat Bart met geel de vrijstelling had gepakt. Maar Alina redeneerde anders dan Christian. Het enige wat zij zag is de 0 euro die opdoemde, als ze alle drie een geldkoffer zouden pakken. En dan had de mol gewonnen. Door op zoek te gaan naar de tweede vrijstelling, wilde ze i.m.o. Bart een hak zetten. Daarnaast was ze al zeker van haar mol, en die 2 pasvragen voor Christian en Jolien (die nog niet zeker was) vond ze van ondergeschikt belang.

Ik kan de acties van Christian en Alina prima volgen vanuit het idee dat ze allebei Bart verdenken. Maar Bart was ze te slim af door ze te laten denken dat hij met geel de vrijstelling had gepakt.

Dingetje is wel dat Christian zegt vanaf aflevering 1 op dezelfde mol gezeten te hebben. Met Bart als mol zou dan Jolien het rode scherm gehad moeten hebben en waarschijnlijk daar de mol ontdekt hebben. (of ze zat net zo fout als Salim en heeft nog altijd geen idee wie de mol is). Alina moet dan vermoeden dat Jolien niet de juiste mol heeft want als ze alledrie de juiste mol hebben is de kans op overleven met twee pasvragen achterstand nihil
Wit is ook een kleur!

Online Molest

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #353 Gepost op: 26-04-2020, 03:37:58 »
Dingetje is wel dat Christian zegt vanaf aflevering 1 op dezelfde mol gezeten te hebben. Met Bart als mol zou dan Jolien het rode scherm gehad moeten hebben en waarschijnlijk daar de mol ontdekt hebben. (of ze zat net zo fout als Salim en heeft nog altijd geen idee wie de mol is).
Christian zegt nergens dat hij vanaf afl. 1 op dezelfde mol heeft gezeten, en dat hij nooit is gedraaid, dus dat is geen absolute zekerheid. Er is dus nog steeds kans dat Christian rood zag en pas daarna vol op Bart is gegaan. Maar goed als je gelijk hebt en hij heeft Bart al vanaf het begin in het vizier, dan moet Jolien inderdaad rood hebben gezien bij Vuurwerk, de aflevering waarin ze 3 personen verdacht en spreidde op 2 personen. Dat ze daarna nog steeds geen idee heeft geloof ik niet, maar dat ze nog steeds niet zeker weet of het Christian of Bart is nog altijd mogelijk. Ze vond het wel een beetje triestig, zei ze in afl. 7. Waarom zei ze dat? Zo'n schande is het niet om met nog 3 tegenspelers in het spel op 2 personen te spreiden. Maar als afl. 5 je een groot voordeel gaf, en je weet het nog steeds niet, kan ik die uitspraak wel plaatsen.
Alina moet dan vermoeden dat Jolien niet de juiste mol heeft want als ze alledrie de juiste mol hebben is de kans op overleven met twee pasvragen achterstand nihil
Ja, mee eens. En misschien weet ze dat ook wel van Jolien. Of ze was Bart zo zat dat ze het hem niet gunde om deze opdracht te winnen.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2020, 07:04:12 door Newbie2 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #354 Gepost op: 26-04-2020, 12:42:35 »
Ja, dit moment is voor mij ook een sterke aanwijzing dat Christian op Bart zat. Opvallend ook dat nadat Bart de trein als eerste ging verlaten, er geen enkel probleem meer was voor de anderen wie op welke plek 2,3 of 4 zou gaan. De hete kool was Bart, en die haalde hij zelf uit het vuur. Mijn gedachte: Christian zat op Bart, maar verloor het in de test van Alina. Stel nou dat deze gedachtegang klopt.

- Christian dacht oprecht dat Bart met geel de vrijstelling had gepakt. Dan had hij inderdaad met het pakken van de 2.000 euro de meeste kans op nog een voordeeltje (2 pasvragen). Namelijk als een van beide dames de andere vrijstelling zou pakken. Zo niet: dan had Bart gewonnen, want dan ging er geen geld in de pot. Logische gedachtegang van Christian, maar zijn uitgangspunt was verkeerd.

- Alina dacht ook dat Bart met geel de vrijstelling had gepakt. Maar Alina redeneerde anders dan Christian. Het enige wat zij zag is de 0 euro die opdoemde, als ze alle drie een geldkoffer zouden pakken. En dan had de mol gewonnen. Door op zoek te gaan naar de tweede vrijstelling, wilde ze i.m.o. Bart een hak zetten. Daarnaast was ze al zeker van haar mol, en die 2 pasvragen voor Christian en Jolien (die nog niet zeker was) vond ze van ondergeschikt belang.

Ik kan de acties van Christian en Alina prima volgen vanuit het idee dat ze allebei Bart verdenken. Dat Bart geel pakte, was dan inderdaad een slimme zet die goed uitpakte, ondanks zijn nadelige positie om zich 'op te offeren' en als eerste te gaan.
Mooie analyse. Zo tegen het eind ga je als kandidaat volgens mij nog wel eens terugdenken aan de opdrachten die je in een duo met een mogelijke molverdachte hebt gespeeld. Christian zal hierbij ongetwijfeld hebben stilgestaan bij de Blind rijden opdracht. Christian stelt voor om voor de x1 en x2 te gaan wat elk zinnig mens zou doen. Bart walst hier echter overheen met x3. Christian zegt daarna wel ja, ja, maar je ziet hem denken dat hij het hier eigenlijk helemaal niet eens is. We weten hoe dit afliep.

Ook denk ik dat niet alleen Christian, maar ook Alina en Jolien zich hebben afgevraagd waarom Bart €10200 moest bieden voor die vrijstelling. Op dat moment kenden ze hem niet en zou dit best een bod kunnen zijn van een ietwat onzekere kandidaat, zonder mensenkennis, die bang is om de eerste ronde af te vallen.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #355 Gepost op: 26-04-2020, 13:34:11 »
Jolien zei achteraf dat ze 100% op Christian zou gaan, gelukkig had ze de vrijstelling. Als Alina zich opofferde om toch geld in de pot te hebben en dat was gelukt, zou Jolien zelfs met 2 pasvragen het niet gehaald hebben tegen 2 kandidaten die wel juist zaten.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #356 Gepost op: 26-04-2020, 13:46:55 »
Vraag is of ze door eerlijk te zijn en te redeneren met deze openingen hadden kunnen raden wat waar zat en als groep voor het geld kunnen gaan?

Ze wisten, als ze eerlijk waren:
Grijs is vrijstelling.
Geel, blauw, rood, zwart betekent geld.

Het had dus gemakkelijk gekund als Jolien waarheid gesproken had.

Wat er dan gebeurt...

Bart pakt geel.

Of je Jolien nu gelooft of niet... Die eerste vrijstelling gaat eruit. Geen geld. Voor een Mol is het daar al klaar. Voor een kandidaat is het hopen dat je niet nog een vrijstelling pakt en de anderen voordeel geeft. Keuze van Christian daarom wel enigszins logisch (al had grijs ook gekund), die van Alina volstrekt niet. Waarom gaan voor een koffer waarover je twijfelt als je de zwarte met 1000 zelf hebt gezien?

Waarom pakt niemand grijs als Bart geel heeft? Je kunt je daar toch geen bult aan vallen?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #357 Gepost op: 26-04-2020, 23:56:43 »
Waarom pakt niemand grijs als Bart geel heeft? Je kunt je daar toch geen bult aan vallen?
Inderdaad. Het moet zijn dat ze heel veel vertrouwen hadden in Jolien.

Ik ben blij dat deze proef alleszins volgende week aan bod komt (aldus de trailer van de onthullingen)
#HetIsTochWaarZeker!?