Op het Belgische forum discussieert men over de keuzes van Christian in deze opdracht. Hieronder mijn visie over Christian en zijn doen en laten bij de koffertjesopdracht:
We weten dat hij sinds afl. 1 80 % inzet op zijn hoofdverdachte. Ik vermoed dat Bart zijn hoofdverdachte is, gezien de vreemde eerste ontmoeting waaraan Christian refereert en ook de vuurwerkopdracht.
Christian zit in de trein en weet na het pakken van de koffers dat iedereen zegt geld in de koffer te hebben behalve Bart. In blauw kan dus een vrijstelling zitten als hij Bart moet geloven, maar kan hij Bart vertrouwen? Ze krijgen een kans om een aanwijzing te pakken. Hij gaat met zijn hoofdverdachte op pad maar die wil het oplossen van de reeks al snel opgeven. Christian echter niet. Hij wordt niet veel wijzer van de aanwijzing want dat er 2000 in de rode koffer zit wist hij al. Hij weet nog steeds niet wat er in de blauwe koffer zit.
Weer terug in de trein blijkt dat er een vrijstelling in grijs of geel kan zitten. Heeft Jolien de waarheid verteld over grijs? En er komt een optie (geel) bij. Dan komt Christian met een nogal naïef voorstel.(Hij zegt daarbij als jou en jou informatie klopt terwijl hij met zijn duim wijst naar Jolien en Alina, Bart slaat hij over
) Hij wil een deal maken waarbij er geld in de pot komt en pasvragen te verdelen zijn.
Is Christian zo onnozel of probeert hij iemand uit de tent te lokken? De mol wil immers geen geld in de pot. Bart hapt en doorkruist dit plan meteen door toe te geven dat er 500 euro in de blauwe zit. Is dit voor Christian een bevestiging van zijn mol?
Vervolgens bepaalt men de volgorde van uitstappen. Christian wil meteen na Bart. De blikken van Christian richting Bart.
Als hij ziet dat Bart geel heeft gepakt zegt hij : " Als geel een vrijstelling is, en als ik geld kies, heb ik zelfs een kans op een licht voordeel. Als geel niet de vrijstelling is; dan is het anders. Maar dat is een risico dat ik moet nemen.'
M.a.w. als geel de vrijstelling is en mol Bart pakt die dan is dat voordelig voor Christian want de vrijstelling gaat niet naar een concurrent. Als achteraf blijkt dat niet Bart maar Jolien de vrijstelling heeft voelt hij zich "genaaid".
Slim van Bart om anderen te doen denken dat hij de vrijstelling pakt terwijl dat niet zo is , prima tactiek zolang er weinig kans is op een dubbele vrijstelling. Christian voelt zich genaaid, Alina is in de war en Jolien gaat met de winst strijken....