Ik keek net deze opdracht terug en er viel me iets op (en ik heb nu niet alles teruggelezen, maar kan me niet herinneren dit enkele weken geleden al ergens gelezen te hebben). In de opdracht worden quotes gebruikt uit een brief die de kandidaten naar de mol schreven, blijkbaar deden ze dat allemaal voordat het seizoen begon.
Ik heb de quotes van de vier overgebleven kandidaten uitgeschreven en tussen aanhalingstekens wat op de spiegel staat:
Tygo
Hee Mol, “Wat had ik graag in jouw schoenen gestaan…” Maar ik weet inmiddels ook dat de jacht op de mol de mooiste reis is die ik ooit, ooit heb gemaakt. Ik kan je één tip geven: Pas op! Ik zal de hele tijd naar je kijken om je te observeren.
Jeroen
Lieve mol, enorm veel bewondering heb ik voor je, om uitgerekend dit seizoen deze rol op je te durven nemen. Misschien ook wel daarom: “<Mol,> als je je hart eens wilt luchten, je mag me altijd komen opzoeken”
Nikkie
Dag lieve mol, ik zal er alles aan doen om het je zo moeilijk mogelijk te maken. En ik? Ja, “Ik ga de lieveling van de groep worden…” succes. Je zult het nodig hebben.
Peggy
Zo, dus jij denkt ons te slim af te zijn? Oud-kandidaten die door de wol geverfd zijn en geen twee keer dezelfde fouten zullen maken. “Ik heb jou door, mol!”
Een brief begint met een aanhef en eindigt met de naam van de afzender. In alle bovenstaande gevallen wordt ook begonnen met een aanhef, behalve bij Peggy - zij eindigt haar quote ook nog eens met "...,mol"
De andere kandidaten heb ik niet uitgeschreven, maar allemaal beginnen ze met een aanhef: Hai Mol, Lieve Mol, Beste Mol etc. Enige uitzondering is Patrick. Die begint met "Ik leef mijn droom. Lief molletje, …." Ook hier dus een aanhef, al is het na een openingszin.
Zou Peggy als enige geen brief aan de mol hebben gestuurd en daarom geen aanhef hebben?
-
Verder denk ik dat de mol vooral wil vertragen: hoe minder spiegels er gevonden worden hoe beter. Als ze niet allemaal gevonden worden is er geen geld verdiend. Dit lukt natuurlijk uiteindelijk niet, maar of de mol het ook niet geprobeerd heeft, weten we niet. Wel is het m.i. logisch om te proberen aan het begin te vertragen, als mol. Je kunt altijd als alles té goed gaat, daarna nog de goede kandidaat spelen.
Jeroen en Nikkie geven al voordat de groep samen is een deel van de opdracht door aan andere kandidaten: Ze beginnen al te vertellen over de spiegels die verspreid door het dorp staan en helpen hierdoor de opdracht sneller op gang dan nodig is. Jeroen vindt de eerste spiegel (die van Tina) en roept Tina. Nikkie is weg en vindt ineens Peggy, maar heeft de spiegel erna ook gezien en vertelt dit door aan Patrick. Vervolgens vindt Nikkie ook de spiegel van Ron en pakt deze vast. > Nikkie en Jeroen vertragen hierdoor m.i. niet aan het begin van de opdracht.
Vervolgens heeft Patrick door wat de bedoeling is met de quotes en vraagt “Heeft iemand van jullie dit gezegd.” Peggy probeert er nog een draai aan te geven “Is er een oud-mol….” Jeroen probeert er ook een draai aan te geven “Is dit uit een oud seizoen ofzo?” Peggy probeert met deze fout mee te gaan “Ja, ja!” Nikkie wil de spiegels ergens heen gaan brengen. Peggy leidt de groep hier van af door super enthousiast Ellie te begroeten. > Hier zie ik twee subtiele manieren van vertragen bij Peggy.