Wanneer er in beeld een vraag op Jeroen wordt gedaan en hij eerder zei Jeroen ook te verdenken en toch zit hij vol op Nikkie ja tuurlijk jongens ze gaat echt niet een in beeld testvraag neppen bij een afvaller terwijl hij al Jeroen verdacht
Ron noemt vier verdachten (waaronder zowel Jeroen als Nikkie) en zegt dat hij er één zal moeten kiezen. Het is volgens mij de eerste keer dat hij Jeroen noemt (en het komt kort nadat Ron en Jeroen een goed vertrouwelijk onderonsje hebben gehad), terwijl hij Nikkie heel vaak als verdachte heeft genoemd. De vraag die ze laten zien wijst op zichzelf ook naar Jeroen (dus er is imo een kleine kans dat hij idd Jeroen verdacht), maar de vraag kan makkelijk verkeerd begrepen worden (ik begreep hem tijdens de uitzending verkeerd) en Ron kan met zijn antwoord bedoeld hebben Nikkie hebben aan te wijzen. Ik geloof dan ook niet dat ze een testvraag ‘genept’ hebben. De montage selecteert en laat dingen weg, maar ‘nept’ doorgaans niet informatie. Je moet daarom wat je te zien krijgt tijdens de biechten kritisch benaderen in de context van wat er nog meer gezegd en gebeurd is en op basis daarvan kun je een inschatting maken welke verdenkingen waarschijnlijk zijn.
Het blijkt maar weer dat er niks klopt van de verdenkingen.
Waar mrchipie lijkt te zeggen dat je de informatie uit de biecht blind moet vertrouwen (en letterlijk moet nemen), lijkt dit het omgekeerde te zeggen: je kunt helemaal niets met de biechten. Daar ben ik het ook niet mee eens. Verwijzingen naar de ervaringen met China/Rob vind ik niet overtuigend. Ja, afvaller Anita wees naar Rob als mogelijke mol, maar in de context van een eerste test (en met ook andere verdachten) vond ik het verkeerd om daaruit af te leiden dat ze ook een betekenisvol aantal vragen op hem heeft ingevuld. Dat is wat ik bedoel met kritisch benaderen van de biechten.
Als Tygo op Peggy zit gaat ie heus niet zijn mol ook bij Patrick bepleiten. Hij wil toch 1 voor 1 de rest eruit tikken? Hij heeft dus Patrick wijs gemaakt dat iemand anders de mol is en Patrick is blijkbaar van Peggy afgestapt en daarom eruit gevlogen.
Ik denk dat we Tygo overschatten. Hij zegt in de biechten wel dat hij het heel slim en doortrapt wil spelen, maar in feite is hij redelijk doorzichtig. Hij verdacht Jeroen en Ellie en gooit dat open op tafel bij Ron, terwijl Horace staat te luisteren. Hij neemt zich voor zijn mond te houden over het gescheurde briefje, maar valt kort daarop Jeroen publiekelijk erover aan. Hij heeft blijkbaar Patrick een bepaalde kant op geluld en alles uit Patricks biechten wijst erop dat Patrick Peggy verdacht.
Overigens, kregen we niet twee testvragen van Patrick te zien die bevestigen dat hij op Peggy zat? Kregen we niet ook twee vragen te zien die bevestigen dat Jeroen op Nikkie zat? (Correct me als mijn geheugen me in de steek laat hier.) Ik ben het eens dat Jeroens biecht de mogelijkheid openhoudt dat hij gespreid heeft (bijv 50/50 tussen Peggy en Nikkie), maar zelfs dan nog kan hij alleen van Patrick winnen als of (1) Peggy niet de mol is of (2) Patrick ook een behoorlijk gedeelte van de test op een andere mol dan Peggy heeft ingevuld (spreiden). Ik zie ik in Patricks biecht in combinatie met het dagboek geen enkele basis om aan te nemen dat hij gespreid heeft.