Ik denk dat we deze discussie ook niet gaan oplossen (niet voor de volgende aflevering). Maar ik denk dat we niet ver van elkaar af liggen in principes: (1) de testresultaten (ie wie er afvalt) is niet gemanipuleerd en (2) de montage kiest welke beelden ze gebruiken om het een (en tot het einde toe) spannend verhaal te maken waar zo veel mogelijk kandidaten nog de mol kunnen zijn. Daarvoor gebruiken ze vaak beelden die andere verdenkingen suggereren dan in werkelijkheid zijn gebeurd.
Rons verdenking is onduidelijk. Zijn laatste biecht zegt niet wie hij verdenkt, de ene testvraag die we zien suggereert Jeroen maar de vraag is ambigu en de laatste afleveringen leek Ron juist meer en meer op Nikkie te zitten. Het lijkt waarschijnlijk dat Ron op Jeroen of Nikkie zat. Als Jeroen de mol is, zou de montage kunnen kiezen juist die ene vraag te laten zien om te suggereren dat hij op Jeroen zat en zo Jeroen minder verdacht te maken. Als Nikkie de mol is, heeft de montage geprobeerd Rons laatste verdenking (switch naar Jeroen?) ‘weg te poetsen’ zodat wij de conclusie trekken dat Nikkie de mol niet meer kan zijn. In dat geval hebben ze de ene testvraag erin gelaten om ons niet helemaal zonder clue te laten. Kortom, het kan allebei nog, dus de montage heeft zijn werk goed gedaan. (Ik vind het zelf waarschijnlijker dat Ron nog ‘gewoon’ op Nikkie zat, maar ik zie in dat de argumentatie niet overtuigend is voor Nikkietunnelaars.)
Peggy vind ik een duidelijker verhaal. De montage suggereert sterk dat Jeroen vol op Nikkie zat en Patrick vol op Peggy. Peggy zou alleen de mol kunnen zijn als
(1) in weerwil van deze verdenkingen, Patrick minder vragen goed had (niet echt voor te stellen);
(2) Jeroen totaal niet op Nikkie zat maar op Peggy (dat vereist dat de biecht gemanipuleerd / misleidend is, de testvragen in beeld gemanipuleerd zijn en hij tegen Ron liegt);
(3) Patrick totaal niet op Peggy zat (dat vereist dat de biecht gemanipuleerd / misleidend is, de testvragen in beeld gemanipuleerd zijn en dat hij of is teruggekomen op zijn eerdere verdenking van Peggy of dat die verdenking ook gemanipuleerd is); of
(4) Jeroen en Patrick allebei gespreid hebben tussen Peggy en iemand anders (dat is mogelijk met Jeroens biecht, maar het vereist dat Patricks biecht en zijn dagboek gemanipuleerd/misleidend zijn. Daarnaast vind ik het moeilijk te geloven dat twee ervaren kandidaten zouden spreiden bij een dubbele executie met vier, waar ook hoofdverdachte Peggy tussen zit.)
Zoals gezegd, vind ik al deze 4 scenario’s erg onwaarschijnlijk. Dat is voor mij reden om Peggy voorlopig af te strepen.
Overigens ben ik het eens dat Jeroens verdenkingen vreemd zijn. Ik vind het niet vreemd dat hij Nikkie verdenkt, dan uitsluit en dan weer verdenkt (veel mensen op het forum doen hetzelfde). Maar zijn verdenkingen werden tot nu toe aardig weg gemonteerd en de laatste aflevering werd dat script uit het raam gegooid om hem vol voor Nikkie te laten kiezen. En deze montagekeuze zorgt ervoor dat we Peggy ogenschijnlijk kunnen uitsluiten. Ik begrijp niet helemaal waarom deze verandering van richting. Mogelijke verklaringen: (1) ik maak een de denkfout, Peggy is de mol en de montage wil ons doen geloven dat zij het niet kan zijn, (2) Jeroen is de mol, Peggy valt volgende aflevering af, dus hoeft niet veel langer verdacht te zijn en het is belangrijker om Nikkie verdacht te maken (want Jeroen zit op haar en is door, waardoor Rons afvallen minder opvalt), (3) Nikkie is de mol, Jeroen wint en de montage wil ons klaarstomen voor zijn uiteindelijke winst (maar dat had ook op een andere manier gekund, bijv in de volgende aflevering), (4) omdat Rons verdenkingen weg gemonteerd waren, vond de regie het te veel om ook Jeroens verdenkingen weg te laten / vaag te laten en ze nemen voor lief dat we Peggy met vrij grote zekerheid kunnen uitsluiten.
Hoe dan ook, vind ik het lastig een scenario te bedenken waarbij Jeroen volgende aflevering zou afvallen, want dat zou betekenen dat we na Peggy ook Nikkie kunnen uitsluiten (tenzij Peggy naar Nikkie switcht en Tygo nog een vrijstelling krijgt). Ik denk dat we het idee dat Jeroen zou afvallen voor de finale voorzichtig kunnen wegwerpen.