Eigenlijk is de groep hier dusdanig slecht bezig dat de mol (weer eens) niets hoeft te doen. Vooraf kun je als mol natuurlijk verschillende dingen bedenken:
- Niet te veel stenen wisselen, want achteraf hadden álle stenen gewisseld moeten worden.
- Zorgen dat je bij 0,5 of bij geen paaltje uitkomt.
Bij beide groepen is dit gelukt, terwijl er dus maar in één groep een mol aanwezig was.
Ik vind Peggy het meest verdacht in deze opdracht, vooral omdat ze zo goed bezig is volgens de groep (Nikkie). Stenen weggooien is natuurlijk ook effectief, maar niet als er toch niet geruild wordt bij het eerste punt, dan kun je beter teveel stenen bewaren, want het wordt dan zwaarder en mensen gaan minder kunnen nadenken..
Hier wil ik graag even op doorborduren.
Ik denk dat het doel van de Mol ook kan zijn:
- Zorgen dat de groep te gretig wordt
- De groep vertragen, en zo zorgen dat de groep tijd te kort komt om gezamenlijk bij x1.5 of x.1.75 uit te komen.
Zorgen dat er niet teveel stenen ingewisseld worden levert voor de Mol inderdaad een hele hoop op. In beide groepen wordt dan ook geopperd om bij het eerste paaltje niet al teveel stenen te wisselen. Dit maakt de groep gretig en zorgt voor vertraging. Ze blijven namelijk heel lang met enorm zware manden lopen, zonder dat dit geld oplevert.
Hoe langer je loopt, hoe zwaarder het wordt. Het teruglopen/doorlopen naar een van de positieve vermenigvuldigers kan daardoor onmogelijk worden. Dit kan de Mol vooraf al hebben bedacht en hierbij hebben gemanipuleerd.
Het missen van stenen en bordjes vind ik geen molactie, eerder een mooie bijkomstigheid, waarbij de Mol niets hoeft te ondernemen. Ik denk hierin wel dat de Mol voor afleiding heeft kunnen zorgen. Doordat het zo zwaar is ben je meer gefocust op het uitvoeren van je taak: tillen en door proberen te lopen, en minder gefocust bent op de omgeving. Helemaal als je achteraan loopt focus je echt niet meer op de omgeving.