Ben hier nog niet helemaal overtuigd van wat nu de beste molpositie was.
1) Nikkie en Tygo hebben allebei een schilderij met best wel een duidelijke compositie met relatief grote en dominant aanwezige figuren, en deze waren ook op één hand te tellen. Nikkie bovendien een rond schilderij. Hier valt dus eigenlijk ook niet gigantisch veel aan te verprutsen. Een baby links of rechts is ook niet doorslaggevend.
2) Bij Peggy en Jeroen daarentegen zijn het schilderijen met zeer veel personen (en dieren), waarbij de hoofdpersonen niet eens dominant zijn in het geheel. Jeroen beschrijft het dan ook nog eens summier, en de reproductie van Peggy is uiteindelijk ook 'matig'. Dus verbaast mij niets dat die niet is gevonden. Die van Jeroen had ook zo mis kunnen gaan, en vind het nog knap dat dat wel gelukt is. Wat hier mogelijk bij helpt is dat het een meesterwerk is van Da Vinci en dat deze behoorlijk centraal/breed zal worden uitgelicht in het museum. 1000 euro wegspelen is toch een hele hoop.
3) Patrick, Ellie en Ron in het museum natuurlijk wel erg doorslaggevend voor het daadwerkelijk vinden van de juiste schilderijen. Bij het mislukken zijn ze wel ook heel erg in de kijker. Bovendien word je wel gecontroleerd door twee anderen en ben je sterk afhankelijk van hoe goed het schilderij beschreven wordt. Daarmee vind ik het niet meteen de sterkste/meest voor de hand liggende molpositie.
Zou het als Mol dan misschien voor de hand liggen om veel tijd te verspelen bij verkeerde schilderijen, de montage wekt de suggestie dat dit misschien nog wel meevalt. Dat ze dan zo opvallend een poging van Ron in beeld brengen om met een jaartal verwarring te zaaien... Tja, is dat dan nog steeds het model 'we maken het zo onwaarschijnlijk mogelijk dat hij de Mol is door opvallend fout te doen'? (Werkt vooralsnog tamelijk averechts.) Daarvoor doet Ron:
- Bij een onjuist rond schilderij is hij snel met zeggen (nog voor ze contact hebben met Nikkie) dat het niet de goede is vanwege het ontbreken van naakte mensen. --> Dit hoeft hij als Mol niet te doen, hij kan nog verder vertragen of gewoon niets zeggen. [Interessant wel dat ze hier allemaal denken dat dit het schilderij van Tygo was, maar het was Nikkie. Of Patrick begint in ieder geval over Tygo.]
- Ron lijkt meteen al niet overtuigd dat ze bij het schilderij van Peggy staan (wat inderdaad niet zo is), en Patrick drukt dit door en gaat vervolgens bellen. [Hierna eigenlijk nog eens op aandringen van Patrick gaan ze Nikkie nog een keer bellen.]
- Ron is er als eerste bij om het schilderij van Leonardo Da Vinci van Jeroen te bevestigen. --> Hier zou je nog langer bij kunnen twijfelen, of niets zeggen. [Tenzij hij er sterk van overtuigd is dat het andere schilderij niet wordt gevonden en deze (als productieassistent) wel gevonden moest worden.]
- Bij het ronde schilderij van Nikkie wijst Ron meteen op de aanwezigheid van de naakte mensen op de achtergrond. --> Ook hier: er kan veel langer getwijfeld worden als je het niet zegt.
Daarna:
- Ron die zegt dat ze schilderij met hond zoeken. 'Zie overal honden nu ook.'
[Of dit is om dat te versterken met dat hij dat goede schilderij heeft gezien maar er niks over zei.]
- Drukt weer door bij onjuist schilderij met hond (ca. 12:18).
Door het monteren snap ik de volgorde van de events niet helemaal. Dat Ron bij het juiste schilderij staat, was dat nu al veel eerder? Door de tekst eromheen lijkt het alsof dit zich niet in de laatste minuten afspeelde. Maar Patrick loopt wel zo snel als op het eind. Dit is wel cruciale fase, waarom aandacht hierop vestigen? Omdat Patrick toch al snel was door gebeend?
Is dit dan strooien met acties om zich juist absoluut niet verdacht te maken en met één (verborgen) klapper te komen? Ron houdt zich sowieso uit heel sturende discussies al het gehele seizoen, hij is dan opvallend passief. Nu zelfs meegaand of de goede kant op sturend. Zijn afkeurende blik als ze geld binnenhalen had ook niet per se de eindmontage hoeven halen.
Dat Patrick het zegt over dat Jezus zijn zak vasthoudt komt wel pas na al een goede, uitgebreide beschrijving van Ellie waarna er al weinig twijfel is... Dus dit zou ik eventueel nog kunnen zien als 'we hebben hem nu toch al, laat ik mezelf even helemaal onverdacht maken'.
Zoals je wellicht aanvoelt: Ik vind Patrick dan verdachter dan Ron
Maar laat ik me mogelijk foppen door het spel dat ik het liefst zie van een Mol.