Aan het inleidende praatje vermoedde ik al dat het een beetje een kermisaflevering zou worden, waarin veel mooier werd geschetst dan er uiteindelijk in de aflevering gebeurde.
De 'weer' achter je rug had wat dat betreft hetzelfde effect, het 'spannende' praatje vooral vond niet dat dat werd ingelost - ik had gehoopt dat de mol een andere, belangrijker rol zou spelen (Ala mol Dennis achter het orgel), de spanning van het leeghalen van het eerste/laatste bakje kenden we al van aflevering 1 en de praatjes van Merel en Jon vond ik niets bijdragen. Of er moet in die tekst een gigantisch subtiele hint naar de Mol zitten?
In de ruimte met de spiegels kwam de 'extra informatie' ook niet goed uit de verf, althans, de drie kandidaten konden er niets mee. Zien we weer een gigantische (subtiele) hint over het hoofd? Ik ben bang van niet.
De finaleopdracht was ook leuker geweest met 4 of vijf kandidaten, of meerdere ritjes, dat was veel leuker geweest. Ik hoopte op een finale waarin de Renaissance nog een enorme rol zou spelen. Maar we hebben wel al veel renaissance gehad dit seizoen.
Ik vond het dus wel een beetje tegenvallen eigenlijk.
Ik hoop ook dat ze een keer iets anders kunnen verzinnen in plaats van het inmiddels standaard praatje van Rik. De ontknoping van de mol lijkt op deze manier maar op 1 manier voorgeschoteld te kunnen worden middels de gemanipuleerde edits. De overgebleven 4 zaten allebei op iemand anders, men doet er alles aan om het voor de kijkers tot het allerlaatst onduidelijk te houden, maar wat mij betreft doen ze daarmee meer afbreuk aan het spel an sich, wat gebeurt er in de opdrachten, en hoe kunnen wij in de opdrachten ontdekken wie de mol is, in plaats van de monologen, biechten, mooie droneplaatjes en dramatische muziek en drie executies achter elkaar.
Wat mij betreft een beetje een anticlimax van een verder heel mooi seizoen.