De mol heeft 2 doelen:
- de pot zo laag mogelijk houden
- weinig verdacht worden
We kunnen eindeloos twisten over dit soort lijstjes, maar in een poging er iets meer structuur aan te brengen, kunnen we proberen de mol te scoren op deze doelen.
Niet verdacht worden is natuurlijk meetbaar. Van de afgelopen 20 seizoenen (ik heb seizoen 1 nooit gezien), kom ik dan op:
- slechts 1 verdenking, maar pas laat: Dennis
- slechts 1 verdenking, maar al langer: Jeroen, Jan, Thomas, Inge (zonder Nadja’s verdenking, omdat ze daar uiteindelijk van af stapte)
- 2 verdenkingen, maar pas laat: Milouska, George
- 2 verdenkingen, maar al langer: Susan, Yvon
- 3 verdenkingen, maar pas laat: Rob
- 3 verdenkingen, maar al langer: Klaas, Margriet, Kees (inclusief de verdenking van Janine), Patrick, Kim, Jon, Elise, Nico
- meer dan 3 verdenkingen: Merel (inclusief de verdenking van Nikkie), Anne-Marie
De pot zo laag mogelijk houden vind ik lastig meetbaar, want er kan discussie over zijn hoeveel de mol invloed had op het verdiende bedrag in een opdracht en bovendien is de vergelijking oneerlijk omdat de opdrachten iedere keer anders zijn (en soms heeft de mol meer / minder goede opties om te saboteren). Mijn eigen intuïtie is dat het ongeveer (per saldo) zo uiteenvalt:
- heel veel geld gekost: Margriet, Jon, Milouska, George
- veel geld gekost: Rob, Jan, Thomas, Kees, Dennis
- aardig wat geld gekost: Klaas, Susan, Patrick, Inge, Yvon, Elise, Nico
- wat teleurstellend: Jeroen, Merel, Anne-Marie, Kim
Ik heb dit allemaal op geheugen gedaan, dus niet erg wetenschappelijk. Als iemand zin heeft, kan hij een gewogen FTM overzicht van elk seizoen proberen samen te stellen om het wat sterker te maken (met de kennis van na de finale).
Als ik dat bij elkaar optel, kom ik op de volgende lijst (grofweg):
1. Dennis
2. Milouska
3. George
4. Jan
5. Thomas
6. Inge
7. Margriet
8. Jon
9. Rob
10. Jeroen
11. Susan
12. Yvon
13. Kees
14. Patrick
15. Klaas
16. Elise
17. Nico
18. Kim
19. Merel
20. Anne-Marie
Er zitten een paar vreemde onverwachte uitkomsten bij (Inge staat hoger dan verwacht, Kees lager), maar over het algemeen klopt het wel aardig met mijn verwachtingen vooraf.